Functions of interactive multimedia tools in preschool teaching
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Interactive Multimedia Tools
Roles
Functions
Preschool.
Preschool Teaching

How to Cite

Bolaño García, M. (2017). Functions of interactive multimedia tools in preschool teaching. Praxis, 13(1), 17–24. https://doi.org/10.21676/23897856.2063

Abstract

The development of information systems during the last decade has strenghten the visibility of interactive multimedia tools (IMT) as a didactic support in several areas. In this vein, this article aimed at determining the role of the Interactive Multimedia Tools as used by teachers at preschool education in institutions belonging to the municipality of Santa Marta-Colombia. The study was based on a positivist approach, was designed as a descriptive research with non-experimental field research. As for the target population, it consisted of 38 preschool teachers from the above mentioned institutions. The data collection technique was observation by survey and the instrument was the questionnaire. Data analysis resulted in the conclusion that IMT are used in three different ways by preschool teachers. Firstly, to explore and experiment, secondly to instruct or train (both of them little used) and thirdly, to motivate – more common use among researched teachers.
https://doi.org/10.21676/23897856.2063
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de investigación, introducción a la metodología científica, sexta (6ta) edición. Caracas: Episteme

Barroso, J. & Cabero, J. (2010). La investigación educativa en TIC. España: Síntesis S.A.

Di Marco, R. (2015). En busca del origen del conocimiento: el dilema de la realidad. Praxis, (11), 150-162.

Díaz, F. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. Colección humanidades. Ediciones de la Universidad de Castilla de la Mancha. España.

Fandiño, G. & Reyes, &. (2012). Una propuesta pedagógica para la educación a la primera infancia. Ministerio de Educación Nacional. Colombia.

Germán, A. & Tizón, F. (2008). Las TIC en la educación. Editorial Lulupress.inc

Guete, D., Pineda A., & Zambrano, E. (2011). Aplicación de un programa de educación para la paz mediante la utilización de un software educativo, en estudiantes de básica del distrito de Santa Marta. Revista Praxis, 11, 103-113. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/16/13

Hernández, R., Fernández C. & Baptista P. (2010). Metodología de la investigación, cuarta edición, Iztapalapa, México D.F.: Mc Graw Hill

Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación: guía para la comprensión holística de la ciencia. Cuarta edición. Caracas: Quirón Ediciones.

Lara, J. (2015). Las TIC en escenarios educativos. Recuperado de http://www.unitecnologica.edu.co/educacionadistancia/newletter/2015/boletin014/noti_apliaciones/005/index.html

Lobera, O. (2000). Informática en el primer ciclo de la educación infantil. Recuperado de http://www.educacioninicial.com/EI/contenidos/00/4250/4269.asp.

Martínez, R. (2013). Emergencias de cambio: entre el modelo pedagógico tradicional y la necesidad de aprendizajes significativos. Praxis, 9, 73-82.

Marqués, P. (2000). Multimedia educativo: clasificación, funciones, ventajas, diseño de actividades. Recuperado de https://posgradouat.files.wordpress.com/2011/05/multimedia-educativo.pdf

Ministerio de Tecnología de Información y Comunicación. MINTIC (2014). Recuperado de http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-article-7204.html

Moreno, F. (2011). La multimedia como herramienta para el aprendizaje autónomo del vocabulario del inglés por parte de los niños. Pedagogical Innovation, 13(1), 84-94, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Ochoa, I. (2014). Trabajo colaborativo docente-estudiante para la producción de materiales educativos computarizados (MEC) en la asignatura multimedia de la mención informática de la Facultad Ciencias de la Educación de la Universidad de Carabobo. ARJE. Revista de Postgrado FACE-UC. 6(15). Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj15/art04.pdf

Ruiz, J. & Dávila, I. (2013). Las nuevas tecnologías como herramientas que facilitan la educación formativa en la educación. Recuperado de http://www.seeci.net/cuiciid2013/PDFs/UNIDO%20MESA%202%20DOCENCIA.pdf

Tortajada, I., & Morillas, S. (2006). Preproducción multimedia. Comunicación audiovisual. Valencia: Editorial Universidad politécnica.

Downloads

Download data is not yet available.