Implementation of a programme of education for peace through the use of educational software, students in basic of the District of Santa Marta
PDF (Español (España))

Keywords

Ethical
moral and civic values
social breakdown
inequality
disrespect for human rights
domestic violence
terrorism
intolerance
deterioration of the environment
civic awareness
competencies citizens
practitioners of peace and democracy
educatio

How to Cite

Guete García, D., Pineda Rodríguez, A., & Zambrano Ojeda, E. (2011). Implementation of a programme of education for peace through the use of educational software, students in basic of the District of Santa Marta. Praxis, 7(1), 103–113. https://doi.org/10.21676/23897856.16

Abstract

Globally, the loss of values ethical, moral and civic is visible in the social breakdown (wars, inequality, disrespect for human rights, domestic violence, terrorism, intolerance and environmental degradation) which creates a need to focus training individuals with unblemished civic consciousness and citizenship skills, practitioners of peace and democracy. It is the obligation of school children and youth become leaders in citizenship skills. This research, for a year, seeks the first systematic study in this regard, using qualitative research and use of educational-based advanced technology as it is educational software. With the data collected and contrasted, and a significant sample of teachers and students of basic education develops a conceptual framework and theoretical and designed an interactive software for teaching civic values and skills that make it more attractive and dynamic teaching and educating for quality of social life.
https://doi.org/10.21676/23897856.16
PDF (Español (España))

References

ARAUJO, M. (2007). Inteligencia Emocional y Desempeño Laboral en las Instituciones de Educación Superior Públicas. Tesis Doctoral. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín.

BERCENA, Fernando (1997). El oficio de la ciudadanía. Introducción a la educación política. España: Paidos.

BLAXTER. Loraine, Hughes Christina. (2000). Cómo se hace una investigación. Editorial Gredisa. Barcelona.

BORJA, Jordi y Castells, Manuel (1999). La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Talleres Gráficos Internacionales S.A.

CEPEDA, M.J. (2004). Ponencia “Ciudadanía y Estado Social de Derecho”.

CERVERA J (2006) La literatura Infantil en la construcción de la conciencia del niño, editorial el Cardo.

CERNA, Ana M. et al (2000). Joven y alumno: Conflicto de identidad: un estudio etnográfico con los liceos de los sectores populares, LOM – PIIF. Santiago de Chile.

CHAUX, E., LLERAS, J., VELÁSQUEZ, A. M. (autores compiladores) (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración de las áreas académicas. MEN, Universidad de los Andes. Bogotá. en: www.colombiaaprende.edu.co.

DELORS, Jacques (1996). La Educación encierra un tesoro. Santillana- UNESCO, Madrid.

Colombia Innova www.colombiaaprende.edu.co Experiencias significativas.

De Muralt, A. La conciencia trascendental don de criticisme kantien.

Foro Educativo Nacional de Competencias Ciudadanas. Bogotá, octubre 25.

GENTILI, Pablo (2001). Educación y ciudadanía. Un desafío para América Latina en www.piie.cl/seminario/texto/ponencia_gentili.pdf.

Gilligan, C (1985). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. México: Fondo de cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1982).

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia – UNICEF http:// www.unicef.org/

GIMENO SACRISTÁN, José (2001). Educar y vivir en la cultura global. Madrid: Morata.

GIRAUX, Henry (1998). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI.

GOLEMAN, D. (1996) La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Javier Vergara Editor. Buenos Aires.

GÓMEZ, Hernando (1999). Educación. La agenda para el siglo XXI. Hacia un desarrollo humano. PNUD-TM editores. Bogotá D. C.

HABERMAS, J. (1990). Citado por Georg Lind (2002) “La enseñanza moral y democrática: Un reto afectivo y cognitivo”. En: http://www.unikonstanz. de/ag-moral/lind.htm. Traducción de Rosario Jaramillo.

HERNÁNDEZ, Roberto. FERNÁNDEZ, Carlos. (2001). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill, México.

KANT E. (1985) Tratado de Pedagogía, Trad. Eduardo Maldonado, Bogotá, ediciones Rosaristas.

KEMMIS, STEPHEN (1993). El currículum: más allá de la reproducción. Morata, Madrid.

Kohlberg, L (1992). Psicología del Desarrollo Moral. Bilbao: Editorial Descleé de Brouwer. (Trabajo original publicado en 1984)

Kohlberg, Lawrence. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Gedisa Editorial. Barcelona.

LAFOURCADE, Pedro (1993). Planeamiento, conducción y evaluación de la enseñanza superior. Kapelusz. Buenos Aires.

LANDEROS, Leticia (2003). Programa de actualización remanente de los maestros de educación básica en servicio. México, SEP.

LATORRE, Helena y SUÁREZ, Alejandro (2000). La evaluación escolar como mediación. Enfoque socio crítico. Fundación Francisca Radke. Bogotá. D.C.

MAGENDZO, Abraham (1998). Currículum, educación para la democracia en la modernidad.

PIIE. Bogotá. MEN (2004) Formar para la ciudadanía ¡Sí es

posible! Ministerio de Educación Nacional (2007). Estándares

Básicos de Competencias. Bogotá, MEN

MOCKUS, A. y CORZO, J. (2003). Cumplir para convivir. Factores de convivencia y su relación con normas y acuerdos. Universidad Nacional de Colombia, Instituto de Estudios Políticos y Relaciones Internacionales. Bogotá.

__________(2002). Importancia de la comunicación. Aprender a echar el cuento. Bogotá: Alcaldía Mayor.

__________(2002). Descentralización en Bogotá. Algunos avances. Bogotá Alcaldía mayor, D¨vini,

_________ (2004). AL TABLERO. Febrero-marzo 2004. Ministerio de Educación Nacional. Bogotá.

NODDINGS, N. (1992). The challenge to care in schools. An alternative approach to education. Teachers College Press. Nueva York.

PÉREZ, Esclarín Antonio. 1989. Educar en valores y el valor de educar, parábolas. Editorial San Pablo. Caracas, Venezuela.

Piaget, J (1983). El criterio moral en el niño. Barcelona: Editorial Fontanella. (Trabajo original publicado en 1932)

RUÍZ-SILVA, A. y CHAUX, E. (2005). Formación ciudadana. Ascofade. Bogotá.

SÖREN K. (1962). La perspectiva de mi obra como autor. Harper. New York.

TOBÓN, Tobón Sergio. 2001. Formación basada en competencias, pensamiento complejo, diseño curricular. Editorial Ecoes. Santa fe de Bogotá. Colombia.

Universidad de los Andes (2002). Educar en Derecho

Internacional Humanitario. Manual práctico para docentes. Conciencia Colombia y Facultad de Derecho Gente Nueva Editorial. Bogotá.

VILLARINI JUSINO, Ángel R. (2006). Democracia y desarrollo de competencias ciudadanas desde la universidad: una propuesta. San Juan, PR: Biblioteca del Pensamiento Crítico.

VILLARINI JUSINO, Ángel R. (2002). Desarrollo de la Conciencia Moral y Ética: Teoría y Práctica. San Juan, PR: Biblioteca del Pensamiento Crítico.

Downloads

Download data is not yet available.