Levels of thinking and solving mathematical problems students program in psychology of a public university Santa Marta (Magdalena)
PDF (Español (España))

Keywords

level of thinking
mathematical problem solving
cognitive development.

How to Cite

Quintero Díaz, L., Suárez Colorado, Y., García Reyes, G., & Vanegas Jiménez, J. (2012). Levels of thinking and solving mathematical problems students program in psychology of a public university Santa Marta (Magdalena). Duazary, 9(2), 123–131. https://doi.org/10.21676/2389783X.173

Abstract

The objective of this research was to determine the differences between the levels of logical thinking and solving mathematical problems of students from first to eighth semester of the program psychology of a public University, through a kind of descriptivo-correlacional study, using instruments that measure the level of logical thinking (TOLT), and mathematical problem solving (PRP). Was found at a general level a 56.7% in particular thinking, a 37.4 per cent in transition, and 5.8% in formal; in mathematical problem solving, the 50.9% is located in a low level, 19.9% in the Middle, and 29.2% high. The results indicate the existence of differences between the levels of thinking and mathematical problem solving in students from first to eighth semester of the programme of psychology of a public University, with a t =-4.676 to bilateral significance of 0.00.
https://doi.org/10.21676/2389783X.173
PDF (Español (España))

References

Cerchiaro E, Paba C, Sánchez L, Tapia E. Relación entre niveles de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios. Revista Duazary. 2006; 3(1): 81-9.

De Vega M. Introducción a la Psicología Cognitiva. Madrid: Alianza. 1985.

Sánchez M. La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades del pensamiento. Revista electrónica de investigación educativa. 2002; 4 (1): 1-32.

Flavell J. La Psicología Evolutiva de Jean Piaget. Paidos. Mex. 1993; 105-89.

Piaget J. Introducción a la Epistemología Genética. Buenos Aires: Paidós. 1978.

Bonilla J. Evaluación del nivel cognoscitivo de estudiantes universitarios. Revista Puerto Riqueña de Psicología. 1995; 10: 91-113.

Piaget J, Inhelder B. Psicología del niño. Madrid: Morata. 1972.

Iriarte F, Cantillo K, Polo A. Relación entre el nivel de pensamiento y el estil cognitivo Dependencia-independencia de Campo en estudiantes Universitarios. Psicología desde el Caribe. 2000; 05: 176-96.

Pozo J, Carretero M. Del pensamiento Formal a las concepciones Espontaneas: ¿Que cambia en la enseñanza de la ciencia?; Infancia y Aprendizaje. 1987; 38: 35-52.

Inhelder B, Piaget J. De la logique de l’énfant a la logique de l’adolescent. Paris: P.U.F. Trad. cast. de M.T. Cevasco: De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Buenos Aires. 1955.

Garret RM. Resolución de problemas y creatividad: implicaciones para el currículo de ciencias. Enseñanza de las ciencias. 1988; 6 (3): 224-30.

Labinowicz Ed. Introducción a Piaget. Pensamiento, Aprendizaje, Enseñanza. México: Fondo Educativo Interamericano. 1992.

Aguilar M, Navarro J, López J. Alcalde C. Pensamiento formal y resolución de problemas matemáticos. Psicothema. 2002; 14 (2): 382-86.

Hernández R, Fernández C, Baptista L. Metodología de la investigación. (4a. Ed.)México D.F: Mc Graw Hill. 2006.

Carreto M, Solcoff K, Valdez D. Psicología. Buenos aires. Aique. 2002.

Daza Suárez R, Padilla García D, Daza Suárez A. El pensamiento y su acción. Hacia una teorización de los niveles de pensamiento y su incidencia en la calidad de la educación en la Universidad Popular del Cesar. Valledupar: Unicesar. 2003. Serie Cognición en Educación Nº 1

Piaget J. Estudios de psicología genética. Buenos aires: Ed Emecé. 1973.

Roseelli M. Maduración cerebral y desarrollo cognoscitivo. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud. 2003; 1 (1): 1-1M

Capilla A. Romero D. Maestú f. Gonzales J. Ortiz T. Neuropsicología y Neuroimagen. II congreso Internacional de neuropsicología en internet. 2003. Recuperado de http://www.serviciodc.com/ congreso/congress/pass/conferences/Capilla.pdf

Montalegre R. Desarrollo de la acción intelectual y formación de la actividad en estudiantes universitarios. Revista latinoamericana de psicología. 1992; 24(03): 343-55.

Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.