Intercultural education for citizenship in the era of digital interconnection
PDF (Español (España))

Keywords

Coexistence
dialogue
values
participation
inclusion
fairness
citizenship.

How to Cite

Sánchez Fontalvo, I. M. (2009). Intercultural education for citizenship in the era of digital interconnection. Praxis, 5(1), 174–182. https://doi.org/10.21676/23897856.97

Abstract

Make dialogue and take on a life-long learning to live together, respect and mutual enrichment are the core values for our near and distant relationships with other people and different groups, not just culturally. The State and the society through the education system should be aware that by means of a dialogue we can negotiate what should be convenient or not for the cultural values of different people in the era of globalization. Public policy should encourage the participation of all population groups who may be affected by the disproportionate and indiscriminate amount of information technology. By the same token, we must be vigilant and prepared, in consultation with civil society, so as not to exclude individuals and groups from access to the media and acted upon. The idea would be a reasonable and equitable use of media by all the people of a country or a nation. It is time to reduce the enormous gap between the "northern and southern" in the network society.
https://doi.org/10.21676/23897856.97
PDF (Español (España))

References

Candau, V. M. (2004). “Formación en/para una ciudadanía intercultural. Aportes desde América Latina”. En: Actas del XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. La educación en contextos multiculturales. Valencia: Sociedad Española de Pedagogía. 250-267.

Castell (2003). La Globalización truncada en América Latina, la crisis del Estado –Nación y el colapso neoliberal. En Foro Social Mundial Temático. Cartagena de Indias junio 16 al 20 de 2003: [Documento en Línea a enero de 2006]

http://www.fsmt.org.co/aa/img_upload/52db53d37ec3594c9a13faaef9c48a44/Manuel_Castells.doc

Cortina, A. (1999). Ciudadanos del Mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Editorial Alianza.

Cortina (2005). Europa Intercultural. En Aula Intercultural [Disponible en Línea a 25 de diciembre de 2005]: http:// http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=1228

García, J. (2002). “Multiculturalidad e inmigraciones”, en González, G. (Coord.). El Discurso intercultural: Prolegómenos a una filosofía intercultural. Madrid: Biblioteca Nueva

Gottert, G. (2004). América Indígena versus Globalización: el aporte de las culturas andinas. Cochabamba Bolivia: PROEIB ANDES

Kymlicka, W. (2003). Estados Multiculturales y Ciudadanos Interculturales. En: Zariquiey, R. (Editor). Actas del V Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe “Realidad multilingüe y desafío intercultural. Ciudadanía, cultura y educación. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú y Cooperación Alemana al Desarrollo (GTZ).

López, L.E. (2002). UNESCO, Séptima Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Documento de apoyo. La cuestión de la interculturalidad y la educación latinoamericana. Publicado en Internet.

Marín, M. A. (2002). La Construcción de la identidad en la época de la mundialización y los nacionalismos. Artículo policopiado.

Taylor, Ch. (1993). El Multiculturalismo y la “la política de reconocimiento”. México: Fondo de Cultura Económica.

Tubino, F. (2003). Comentarios sobre la ponencia de Kymlicka. Estados multiculturales y ciudadanos interculturales, en Actas del V Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe “Realidad multilingüe y desafío intercultural. Ciudadanía, cultura y educación”. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Downloads

Download data is not yet available.