Relations between education, pedagogy, curriculum and teaching
PDF (Español (España))

Keywords

Education
education
curriculum
teaching
curriculum theory
educational organizations
educational theory
skills
educational process
formation process
integral development.

How to Cite

Ortiz Ocaña, A. (2010). Relations between education, pedagogy, curriculum and teaching. Praxis, 6(1), 197–219. https://doi.org/10.21676/23897856.86

Abstract

In this article a new curriculum theory with a certain level of generalization is proposed, which allows its application with various conditions and in many types of educational organizations. A conceptual framework that serves as a starting point for the improvement of pedagogical theory about the development of skills and the basis for the changes required by the educational process today is presented. They offer pedagogical practice argued theoretical and methodological suggestions for the improvement of the training process and comprehensive development of students.
https://doi.org/10.21676/23897856.86
PDF (Español (España))

References

Álvarez, C. (1999): La escuela en la vida: Didáctica. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Comenio, J. A. (1922): Didáctica Magna. Madrid. España. Editorial Rens.

Díaz, F. (1984): Didáctica y currículum. México. Nuevomar.

Fuentes, H. y Álvarez, I. (2000): Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. CEES "Manuel F. Gran". Santiago de Cuba. Universidad de Oriente.

Herbart, J. F. (1935). Pedagogía General derivada del fin de la educación. Madrid. Ed. Espasa-Calpe.

Herbart, J. F. (1948). Bosquejo para un curso de Pedagogía. Madrid. Ed. Espasa-Calpe.

López, J. (2003). “Dirección de centros educativos”. Un enfoque basado en el análisis del sistema organizativo. Madrid. Síntesis

Ortiz, A. (1998): La Pedagogía Profesional: una realidad. Revista Latinoamericana Contexto y Educación. No. 51. Brasil. Abril – junio.

Ortiz, A. (2000): La Pedagogía Profesional: objeto de estudio y presupuestos básicos en el proceso pedagógico de las especialidades técnicas. Revista Latinoamericana Contexto y Educación. No. 60. Brasil. Octubre - diciembre.

Ortiz, A. (2006). Pedagogía y Docencia Universitaria. Hacia una Didáctica de la Educación Superior. Colombia. Ediciones CEPEDID.

Ortiz, A. (2008). Currículo y Evaluación. Fundamentación científica de la línea de investigación del Doctorado en Ciencias de la Educación. Santa Marta. Colombia.

Ortiz, A. (2009). Cerebro, currículo y mente humana. Colombia. Ediciones Litoral.

Ortiz, A. (2009). Manual para elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa. Colombia. Ediciones Antillas.

Ortiz, A. (2009). Pedagogía Problémica. Modelo metodológico para el aprendizaje significativo por problemas. Colombia. Ediciones Magisterio.

Ortiz, A. (2009). Pedagogía y aprendizaje profesional en la educación superior. Colombia. Ediciones ECOE.

Universidad del Magdalena (2004). Reforma Académica Integral: Camino hacia la excelencia en la Universidad del Magdalena. Santa Marta.

Downloads

Download data is not yet available.