Abstract
This article highlights the formation of someone from the reflection of his thinking and critical dimension, which leads to a to the auto reflection and interest for emancipation. The horizons to the emancipation are open in the university knowing to do, that leads to the transformation from the university what to do, that leads to as the same time the transformation of the educational what to do and the introduction to the innovation; at last it is highlighted in the education of the XXI, the fact of configure a epistemological matrix that capture the crisis of the present and to move on towards a formation to the future, suggesting centered challenges in the innovation of thinking and the interest for knowing a lot more the human being.References
Aldana, Eduardo, Cajiao, Francisco, Savater, Fernando, Takahashi, Alonso, Timana Queipo, Villegas, Marta Lucia. (2000). La Educación para el Próximo Milenio. Comisión Asesora para la cultura. Colección seminario.
Benjamín Jessica. (1972). El fin de la Internacionalización.
Brunner, J. (1998). Globalización cultural y Postmodernidad. Madrid: Paidós.
Beillerot, Jacky Blanchard- Lavilla, Claudine. Moscón, Nicole. (1998). Madrid. Paidós
Calzadilla, Ramón. (2006). La universidad y la emancipación. Revista investigación v. 21 No 2. Caracas
Colom, Antoni. Melich, Joan –Carle. (1997). Después de la modernidad. Madrid. Paidós.
Dussel, Inés. Caruso, Marcelo. Pineau, Pablo. (2001). La escuela como maquina de educar. Madrid. Paidós
Freire, a. (1975). La desmitificación de la conciencia y otros escritos. Bogotá: edit. América latina.
Habermas, J. (1990). Modernidad versus postmodernidad. Madrid: Tecnos
Habermas, J. (1992). Teoría y praxis. Barcelona, España: Tecno.
Habermas, J. (1994). Habermas y la modernidad .Madrid. Ediciones cátedra.
Habermas, J (2001). Teoría de la acción comunicativa, tomo I. Madrid. Grupo Santillana
Habermas, J (1982). Conocimiento e interés. Madrid, Taurus
Horkheimer, M. (1973)). Teoría critica. Barcelona, España: seix barral.
Krishnamurti. (1984). Cartas a las escuelas, ediciones Edhasa.
Krishnamurti, (1983). Educando al educador, México, Orión.
Lyotard, J. (2000). La condición postmoderna .Madrid: cátedra.
Libedinsky, Marta. (2001). La innovación en la enseñanza. Madrid, Paidós.
Rawls, John. (1997). Teoría de la justicia. México, fondo de cultura económica.
Platón. (1993). Diálogos. Editorial Panamericana, Santa Fe de Bogotá