A methodological proposal to contribute to the development of research skills in science education to start the design of a didactic unit built on foundations of scientific and technological literacy
PDF (Español (España))

Keywords

Teaching unit
scientific and technological literacy
methodological strategy
task
research
science education.

How to Cite

Velásquez Mosquera, A. F., & López, E. A. (2011). A methodological proposal to contribute to the development of research skills in science education to start the design of a didactic unit built on foundations of scientific and technological literacy. Praxis, 7(1), 42–51. https://doi.org/10.21676/23897856.7

Abstract

This paper seeks to promote a discussion of the need to promote the training of investigative skills in students of natural sciences from a methodology structured from the design of the plan of course, including a didactic unit, based on scientific and technological literacy to. It is the result of several years of experience in teaching and research of the author in the field of the didactics of the sciences.
https://doi.org/10.21676/23897856.7
PDF (Español (España))

References

FURIÓ, C y Otros. Finalidad de la enseñanza de las ciencias en la secundaria obligatoria: ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica? En:Revista enseñanza de las ciencias, pp. 365 – 376. Barcelona, 2001.

GIL PÉREZ, Daniel; Carrascosa y Otros. La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. En: Revista enseñanza de las ciencias, Barcelona, 1991.

HEWSON, P y HEWSON, M. (1987). Conceptios of teaching: Implications for teacher’s educatios. En: Revista International Journal of Sciense education, pp 175 – 84.

HODSON, Dereck. (1992): An exploration of some issues relating to integration in science and education. En Science and Education.

HODSON, Derek. (1992): Some considerations in philosophy of science. En Science & Education. Toronto.

MEMBIELA, P. Investigación – acción en el desarrollo de proyectos curriculares innovadores de ciencias. En: Revista enseñanza de las ciencias, pp 443 – 450. Barcelona, 2002.

NIEDA, J. (1996): Un currículo científico para estudiantes de 11 a 14 años. OEI – UNESCO, Madrid.

UNESCO-ICSU (1999): Declaración sobre la Ciencia y el uso del saber científico. http://www.oei.org.co/cts/budapest.dec.htm.

VALDÉS CASTRO Pablo y otros. (1999): El proceso de enseñanza – Aprendizaje de la Física en las condiciones contemporáneas. Editorial Academia. La Habana.

VALDÉS CASTRO, Pablo y VALDÉS CASTRO, Rolando. (1999). Enseñanza –Aprendizaje de la Física en Secundaria. Editorial Academia. La Habana.

AGUISOLA y SANTOS. Implicaciones de las relaciones ciencia-tecnología en la educación científica. En soporte magnético. España, 2003.

VELÁSQUEZ, Andrés Felipe y LÓPEZ, Eduardo Augusto (2008). Principales tendencias en la educación científica en las últimas cuatro décadas. Revista IIEC Volumen 2, No.1, 200 8: 82 – 86. Universidad Católica Bogotá.

VELÁSQUEZ, Andrés Felipe y LÓPEZ, Eduardo Augusto (2008). Algunas reflexiones sobre las nuevas tecnologías de la informática y la comunicación y sus implicaciones en la educación científica. V Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias y X Taller Internacional sobre la Enseñanza de la Física. La Habana.

VELÁSQUEZ, Andrés Felipe (2006). La alfabetización científica y tecnológica en la enseñanza de las ciencias. Revista Iberoamericana de Educación, Vol. 38 www.oei.es/revista iberoamericana de educación.

VELÁSQUEZ, Andrés Felipe. (2006). Una estrategia metodológica para el perfeccionamiento del proceso enseñanza – Aprendizaje de la asignatura Mecánica del preuniversitario colombiano. IV Congreso Internacional Didáctica de las Ciencias y IX Taller Internacional sobre la Enseñanza de la Física. La Habana 2006.

VELÁSQUEZ, Andrés. (2004). Algunos problemas sociales de la educación científica y tecnológica en la escuela colombiana. En: III Congreso Internacional de Didáctica de las Ciencias, VII Taller Internacional sobre la Enseñanza de la Física. La Habana.

VELÁSQUEZ, Andrés. (2004). La alfabetización científica y tecnológica en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Física. Primer Coloquio Nacional en Didáctica de las Ciencias. Ibagué.

VELÁSQUEZ, Andrés. (2004). La enseñanza como investigación dirigida, una alternativa metodológica para enfrentar los pobres resultados obtenidos mediante la enseñanza tradicional de las ciencias. En: Periódico El Nuevo Día.

Downloads

Download data is not yet available.