Informal groups in school organizations: An approach through educational management
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Informal groups; social relationships; school organizations; influences on organizations; educational quality
Informal groups
social relations
school organizations
influences on organizations
educational quality.

How to Cite

Sánchez Buitrago, J. O., Viloria Escobar, J., & Miranda Terraza, L. (2017). Informal groups in school organizations: An approach through educational management. Praxis, 13(1), 56–68. https://doi.org/10.21676/23897856.2068

Abstract

This paper aims to characterize the informal groups existing in public schools in the district of Santa Marta (Colombia), as well as to unveil the factors which cause such groups to exist. It aims too at analyzing their influences on educational quality. Methodologically-wise, the study builds upon an ethnographic approach, based on the perspective of complementary instruments, such as: documentary analysis, field diaries, participant observation and in-depth interviews to understand the social reality of educational organizations. As preliminary findings, several informal groups are found to exist within the legal structures, groups that result from factors such as common interests, friendship, shared ideological positions and sports and cultural practices. The main conclusion of this study is that there may be relationships between the presence of the groups and educational quality.
https://doi.org/10.21676/23897856.2068
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agudelo, C., Martínez, L., & Ortiz, I. (2013). Gestión del conocimiento: un activo intangible a través de la investigación. Praxis, (9), 108-113. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/750/694

Álvarez, A. (2008). Gerencia del Talento Humano: Programa de Administración Pública Territorial. Bogotá. D.C.: Escuela Superior de Administración Pública.

Álvarez, I., & Topete, C. (2004). Búsqueda de la calidad en la educación básica. Conceptos básicos, criterios de evaluación y estrategia de gestión. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXXIV(3), 11-36. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034302

Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Balza, V. (2013). La espiral viciosa de la pobreza. Clío América, 7(14), 170-176. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/761

Calderón, G. (2006). La Gestión Humana y sus aportes a las organizaciones colombianas. Cuadernos de Administración, 19(31), 9-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/205/20503102

Candamil, M., Murcia, N. & Sánchez, J. (2007). Autoevaluación, Acreditación y Vida Universitaria (Proyecto de investigación). Manizales: Universidad de Caldas.

Cequea, M., & Rodríguez-Monroy, C. (2012). Productividad y Factores Humanos. Un modelo con ecuaciones estructurales. Interciencia, 37 (2), 121-127. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33922717007

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito en las organizaciones. Colombia: Mc Graw Hill.

Davis, K. &Newstrom, J. (2003). Comportamiento Humano en el trabajo. México D.F.: Mc Graw Hill.

Deslauriers, J. (2004). Investigación Cualitativa: Guía Práctica. RUDECOLOMBIA. Pereira, Colombia: Ediciones Papiro.

Di Marco, R. (2015). En busca del origen del conocimiento: el dilema de la realidad. Praxis, (11), 150-162. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1561/999

Gómez, D. (2014). Apuntes desde la ciencia económica ¿el sujeto racional o el sujeto complejo? Clío América, 8 (15), 83-89. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/831/756

Hernández, A. (2003). Informalidad Organizacional y Redes. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 10(32), 337-358. Recuperado de http://convergencia.uaemex.mx/article/view/1630

Jiménez, D. J. (2011). El diario como un instrumento de autoformación e investigación. Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa,(24), 173-200.

Kinicki, A. & Kreitner, R. (2004). Comportamiento Organizacional: Conceptos, problemas y prácticas. México D.F.: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. de C.V.

López, J. (2014). Modelos interpretativos de la relación estado-empresa-universidad. Clío América, 8(15), 111-122. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/833

Martínez, A. (2013). Emergencias de cambio: entre el modelo pedagógico tradicional y la necesidad de aprendizajes significativos. Praxis, (9), 73-82. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/746/690

Marqués, P., Farrerons, L., Arias, N. & Quiroga, E. (2012). Las relaciones informales: un valor añadido en la gestión de personas. Revista electrónica trimestral de Enfermería, (26) 310-323. Recuperado de http://revistas.um.es/eglobal/article/view/eglobal.11.2.139101/133601

Maussa, E. (2014). Características, principios y fines de la evaluación del desempeño docente. Praxis, (10), 8-20. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1355

Menin, O. (2013). ¿Qué es una educación de calidad? Praxis Educativa (Arg), 17 (1), 24-27. Recuperado de http://ojs.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/579

Murcia, N., & Jaramillo, L. (2000). La investigación cualitativa. La investigación etnográfica. Armenia: Kinesis.

Peña, T., & Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad, (16), 55-81. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402007000100004&lng=es&tlng=es.

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. México D.F.: Pearson Educación.

Sánchez, J. (2009). Una perspectiva emergente para concebir la organización educativa como fundamento para transformar su desarrollo. En Caro, J. Cultura Y Sociedad: Orientaciones Para El Ser Humano En Las Organizaciones. 191-211. Santa Marta, Colombia. Editorial Unimagdalena

Sánchez, J. (2012). La constitución del objeto de estudio de la Línea de Investigación sobre Administración y Desarrollo de los Sistemas Educativos. Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad del Magdalena – RUDECOLOMBIA. Santa Marta, Colombia.

Sánchez, J. (2014). Prácticas de Autoevaluación con fines de Acreditación Institucional en Colombia: una lectura evaluativa y propositiva desde la perspectiva de la construcción social de la realidad. Santa Marta: Ediorial Unimagdalena

Ureña, Y., Jiménez, I., Mejía, A., & Vilarete, J. (2014). Cultura innovativa: prospectiva de las condiciones estratégicas para el desarrollo del capital humano. Clío América, 8 (16), 195–200. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1353

Villa, E., & Villa, W. (2014). Los saberes de la negación y las prácticas de afirmación una vía para la pedagogización desde una perspectiva otra en la escuela. Praxis, (10), 21-36. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1356

Viloria, J., & Mena, A. (2015). Aproximación teórica a los grupos informales desde la Administración y la Psicología: una mirada hacia sus dinámicas e infuencias en la orga- nización. (Tesis de pregrado). Santa Marta. Universidad del Magdalena

Viloria, J., Daza, A. & Pérez, K. (2016). Dinámicas e influencias de los grupos informales en las organizaciones. Anfora, 23 (40), 169-194. Recuperado de http://publicaciones.autonoma.edu.co/index.php/anfora/article/view/9/7

Viloria, E. J, Pedraza, A. L, Cuesta, T. K, & Pérez, C. K. (2016). Liderazgo informal en las organizaciones: reflexiones sobre su impacto e influencia en la competitividad. Clío América. 10 (19), 31 – 42. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1658/1118

Downloads

Download data is not yet available.