Towards a new classification of the pedagogical models: thought configurating as educational paradigm of the 21st century
PDF (Español (España))

Keywords

Pedagogical models
traditional pedagogy
new school
educational technology
school of integral development
emerging alternative
scientific research
education
scientific paradigm brain configurating
human and social science
educational paradigm
th

How to Cite

Ortiz Ocaña, A. (2011). Towards a new classification of the pedagogical models: thought configurating as educational paradigm of the 21st century. Praxis, 7(1), 121–137. https://doi.org/10.21676/23897856.18

Abstract

In this paper becomes a new classification of teaching models in four large groups: the traditional pedagogy (Ignatius Loyola); the new school (John Dewey, Cousinet, Decroly); educational technology (B. f. Skinner) and school of integral development (E. Pichón Riviere, P. Freyre, L. S. Vygotsky, A. N. Leontiev, S. L. Rubinstein, A. R. Luria, V. Davidov, I. A. Galperin, L. Zankov, N. Talízina, C. Rogers, Hamachek, A. Maslow, J. Bruner, D. Ausubel, R. Sternberg, J. Piaget, R. Feuerstein, J. Zubiría, M. Zubiría). Finally, proposes an emerging alternative, for both scientific research and education. The scientific paradigm braingconfigurating intends to make human and social science and a new educational paradigm for the 21st century: Configurating Thought (Alexander Ortiz). In this sense, the notion of configurating thought is defined and proposes its bases, its dimensions, characteristics, indicators, stadiums, process and requirements.
https://doi.org/10.21676/23897856.18
PDF (Español (España))

References

Álvarez Zayas, Rita M. (1997): Hacia un Currículum integral y contextualizado. La Habana.

Ausubel, D. (1958): Theory and problems of child development. Grune Stratton. New York.

Ausubel, D. (1963): The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Editorial Grune, Stratton.

Ausubel, D. (1980): Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo, México, Ed. Trillas.

Concepción García, Rita (2004): Material básico del curso “La clase en el modelo pedagógico integral”. Barranquilla.

De Zubiría Samper, Julián (1994): Los Modelos Pedagógicos. Fundación Alberto Merani. Bogotá.

De Zubiría Samper, Julián (2007): Modelos pedagógicos contemporáneos. Editorial Magisterio. Bogotá.

De Zubiría Samper, Miguel. Introducción a las pedagogías y didácticas contemporáneas. Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual “Alberto Merani”. Bogotá.

De Zubiría Samper, Miguel; y otros (2004). Pedagogía Conceptual. Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual “Alberto Merani”. Bogotá.

Dewey, John (1934): Democracia y Educación. Nueva York. Flores Ochoa, Rafael. Pedagogía del conocimiento. Editorial McGraw Hill.

Fuentes González, Homero y Álvarez Valiente, Ilsa (1998): Dinámica del proceso docente educativo de la educación superior. CEES “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Galperin, P. Ya. (1986): Sobre el método de formación por etapas de las acciones intelectuales. En: Antología de la Psicología Pedagógica y de la Edades. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Gardner, Howard (1993): La mente no escolarizada. Cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Ediciones Paidós. Traducción de Ferran Meler – Ortiz. Barcelona. España.

González Rey, F. (1997): Epistemología cualitativa y subjetividad, Ciudad de la Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Leontiev, A. M. (1959): Los problemas del desarrollo del psiquismo. Editorial Academia de Ciencias Pedagógicas. Moscú.

Martí Pérez, José (1975(b)): Obras Completas. Editorial de Ciencias Sociales. La Habana. 1975. T 11.

Ortiz Ocaña, Alexander Luis (2004): Metodología de la enseñanza problémica en el aula de clases. Ediciones ASIESCA. Barranquilla. Colombia.

Ortiz Ocaña, Alexander Luis (2004): Metodología del aprendizaje significativo, problémico y desarrollador. Editorial Antillas. Barranquilla. Colombia.

Piaget, J. (1976): Psicología y Pedagogía, México, Editorial Ariel.

Piaget, Jean (1976): Investigaciones sobre la contradicción. Siglo XXI. Madrid.

Rogers, C. (1961): El proceso de conversión en persona, Buenos Aires, Paidós, 1961.

Rubinstein, S. L. (1966): El proceso del pensamiento, La Habana, Editorial Universitaria.

Talízina, Nina (1984): Conferencias sobre la enseñanza en la educación superior. La Habana.

Talízina, Nina (1987): La formación de la actividad cognoscitiva de los escolares. Universidad de La Habana. MES.

Vigotsky, L. S. (1960): Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores, Ciudad de la Habana, Editorial Científico Técnica, 1987.

Vigotsky, L. S. (1987): Historia de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico – Técnica. La Habana.

Vigotsky, L. S. (1981): Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Downloads

Download data is not yet available.