Ethnographic Challenges During the COVID-19 Pandemic: An Emergent Methodological Design Applied to intergenerational Socialization in an Ejido in Campeche, Mexico

Main Article Content

Zuleyka Olvera Yabur

Abstract

This paper presents the proposal of a methodological design developed as part of a doctoral thesis in Anthropology (CIESAS-CDMX) during the COVID-19 Pandemic. This work involved observing, analyzing, and understanding the continuities, discontinuities, and ruptures in intergenerational socialization among three age groups in an ejido in Campeche, México. Given the pandemic situation, different strategies were chosen in this design to obtain information, primarily focusing on what is referred here as the third generation, consisting of children aged between 5 and 14 years. This approach is based on the belief that the discourses produced by childhood, whether oral, written, or visual, should be documented and analyzed in a complex perspective, avoiding conventional methods used with adults, such as direct interviews, to discontinue adult-centric perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Olvera Yabur, Z. (2024). Ethnographic Challenges During the COVID-19 Pandemic: An Emergent Methodological Design Applied to intergenerational Socialization in an Ejido in Campeche, Mexico. Jangwa Pana, 23(1), 1–17. https://doi.org/10.21676/16574923.5694
Section
Dossier: Etnografías I (part 1)

References

Bauman, Z. (2004). 3. Espacio/ tiempo. En: Modernidad líquida [pp. 99-138]. Fondo de Cultura Económica.

Cambier, A. (2014). Lo que significa dibujar. En: R. Domínguez (trad.) El dibujo del niño. Siglo XXI Editores.

Censo de Población y Vivienda 2020. (2021). Panorama sociodemográfico de México: Censo de Población y Vivienda 2020. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI).

Ducrot, O. (1984). Le dire et le dit. Minuit.

Fairclough, N. y Wodak, R. (2000). Análisis crítico del discurso. Elena Marengo (trad.) Teun van Dijk (compilador) El discurso como interacción social. Estudios del discurso: introducción multidisciplinaria, 2, Gedisa, 367-404.

Fernández, O. (2015). Levinas y la alteridad: Cinco planos. BROCAR, 39, 423-443.

Goffman, E. (1983). The Interaction Order: American Sociological Association, 1982 Presidential Address. American Sociological Review, 48(1), 1-17.

Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu editores.

Goodwin, Ch. (1981). Language, thought and culture: Advances in the Study of Cognition. Academic Press.

Goodwin, M. (1990). He-Said-She-Said: Talk as Social Organization among Black Children. Indiana University Press.

Habermas, J. (1999). Interludio Primero: Acción social, actividad teleológica y comunicación. En: Teoría de la Acción Comunicativa [pp. 351-432]. Taurus.

Halbwachs, M. (1968). Capítulo II. Memoria colectiva y memoria histórica. En: A. Lasén (trad.) La memoria colectiva [p. 209-219]. PUF

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Ediciones Paidós.

Hine, Ch. (2004). Etnografía virtual. Editorial UOC.

Jorgensen, J. (1971). Sobre ética y antropología. Current Anthropology, 13(3), 321-334.

Meyer, Ch. (2016). Chapter 14. Transgenerational Culture Transfer as Social Constructions in Intergenerational Relationships. En: C. Hunner-Kreisel y S. Bohne (eds.) Childhood, Youth and Migration. Connecting Global and Local Perspectives [pp. 223-242]. Springer International Publishing.

Pérez, S. (2001). Modalidad, polifonía y discurso: análisis de algunas inferencias lingüísticas. En: J. García (ed.) Semántica. Oración y enunciación [p. 111-128]. El Colegio de México.

Prevert, A., Navarro, O. y Bogalska-Martín, E. (2012). La discriminación social desde una perspectiva psicosociológica. Revista de Psicología, Universidad de Antioquía, 4(1), 4-20.

van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Revista Anthropos. Huellas del Conocimiento. Semiología crítica. De la historia del sentido al sentido de la historia, 186, 23-36.

Vázquez, A. (2019). Análisis Conversacional: Estudio de la acción social. Universidad de Guadalajara.

Wallon, P. (2014). La actividad gráfica y la ejecución del dibujo. En: R. Domínguez (trad.) El dibujo del niño. Siglo XXI Editores.

Wallon, P., Cambier, A. y Engelhart, D. (2014). El dibujo del niño. Siglo XXI Editores.

Wittgenstein, L. (1999). Investigaciones filosóficas, Parte I. Ediciones Altaya.