Autonomy, expertise and leadership with environmental engineering projects in students of a Colombian university

Main Article Content

Néstor Perico Granados
Jenifer Paola Garza-Puentes
Pedro Mauricio Acosta-Castellanos
Hernando Avella Forero

Abstract

This research aimed to establish environmental education as a strategy to solve solid waste generation, applying the project-oriented problem-based learning method, ABP-OP, and the development of human and professional skills. The projects were prepared and applied by students of the Faculty of Environmental Engineering of the Santo Tomas University - Tunja section, in three semesters in 2019, guided by the main researcher with the theme of environmental education. Qualitative and quantitative data collection instruments were applied to determine the state of the initial skills and their progress during the application of the method. It was seen that the students, at the beginning of the investigation, were not clear about the development of the competences. Among the conclusions, it was seen with the progress of the research projects and interventions of the teacher, that the students related their formative process with the development of competences such as autonomy, expertise and leadership and the solution of environmental problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perico Granados, N., Garza-Puentes, J. P., Acosta-Castellanos, P. M., & Avella Forero, H. (2024). Autonomy, expertise and leadership with environmental engineering projects in students of a Colombian university. Jangwa Pana, 23(3). https://doi.org/10.21676/16574923.5384
Section
General Section

References

Araque-Niño, I., Britto-Aponte, M., Cuellar-Rodríguez, L., Perico-Granados, N. (2018). Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá, en: https://masd.unbosque.edu.co/index.php/RevTec/article/download/2950/2319

Banco Mundial. (2018, septiembre 20). Los desechos: un análisis actualizado del futuro de la gestión de los desechos sólidos. Recuperado 1 de agosto de 2020, de Banco Mundial website: https://www.bancomundial.org/es/news/immersive-story/2018/09/20/what-a-waste-an-updated-look-into-the-future-of-solid-waste-management

Bautista Roa, M. (2020). La configuración de una pedagogía humanista desde una ética de la alteridad hacia la responsabilidad social universitaria, en: Cuestiones de Educación, Pedagogía y Humanismo en el siglo XXI. Tunja, Editorial Universidad Santo Tomás.

Bello-Benavides, L., Latorre, G., González-Gaudiano, E. (2016). Representaciones Sociales sobre Cambio Climático. Un Acercamiento a sus Procesos de Construcción. Trayectorias, año 18, núm. 43, en: https://www.redalyc.org/pdf/607/60746482004.pdf

Bogoya Maldonado, D. (2003). Monitoreo y seguimiento. En: Trazas y Miradas, evaluación y competencias, Universidad Nacional de Colombia

Bruner, J. (2013). La educación puerta de la cultura. España, editorial Antonio Machado, Traductor Felix Díaz.

Cantú, L., & Roque, M. del C. (2014). Comunicación para ingenieros. México: Grupo Editorial Patria.

Capote, G. E., Rizo, N. R., & Bravo, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. una explicación necesaria. Revista Universidad y Sociedad, 8, 21-28. En: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus03116.pdf

Carmona Gallego, D. (2020). Autonomía e interdependencia. La ética del cuidado en la discapacidad. Revista de Humanidades , 10(2). https://doi.org/10.15517/h.v10i2.41154

Dewey, J. (2014). Naturaleza humana y conducta. Mexico: Fondo de cultura económica.

Echeverría Samanes, B., & Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, Competencias, Educación y Orientación. En Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (Vol. 12). https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831

Fernández, F., & Duarte, J. (2013). El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de ingeniería. Formación universitaria, 6(5), 29-38. https://doi.org/10.4067/S0718-50062013000500005

Garcia, L., Mercado, C., & Trespalacios, A. (2020). La experticia en la planeación a través de la estrategia de núcleos temáticos integradores. Universidad del Norte. En: https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7696/130330.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García-Puentes, C., González-Díaz, L., Perico-Granados, N., Pérez-Rodríguez, C., Hernández-Romero, J. (2022). Pensamiento crítico y los objetivos de desarrollo sostenible: comunidades y ciudades sostenibles., Ingenio Magno, V 13 N 1, pp. 59-79, en: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2574

Giordano, R. (2016). Competencias y perfil del ingeniero Iberoamericano, formación de profesores y desarrollo tecnológico e innovación. (1a, Ed.). Bogotá D.C: ASIBET, Asociación Iberoamericana de Instituciones de Enseñanza de la Ingeniería.

Giraldo, D., & Naranjo, J. (2014). Liderazgo: desarrollo del concepto, evolución y tendencias. Universidad del Rosario.

Heinrich Böll Stiftung (2019). Atlas del plástico. Datos y cifras sobre el mundo de los polímeros sintéticos. En: https://mx.boell.org/sites/default/files/2021-04/WEB_Atlas_plasticos_Mexico_04.pdf

Hernández y Corredor, (2016). Reflexiones sobre la importancia económica y ambiental del manejo de residuos en el siglo XXI. Revista de Tecnología, 15(1), 57-76. En: https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RevTec/article/download/2039/1549

Nuñez, S., Ávila, J., & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior , VIII(23), 84-103. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084

Orduz-Quijano, M., Sánchez-Suárez, O., Baquero-Rosas, L., Perico-Granados, N., Tuay-Sigua, R., Blanco-Portela, N. (2021). La Educación, las Ciencias Sociales y la Interculturalidad. Una Mirada desde la formación posdoctoral, Universidad Santo Tomás, en: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/43596

Pamplona, J., Cuesta, J. y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. DOI: 10.17151/eleu.2019.21.2.

Perico-Granados, N. R., Yaneth Galarza, E., Diaz Ochoa, M. L., Arévalo Algarra, H. M., & Perico-Martinez, N. R. (2020). Guía práctica de investigación en ingeniería: apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO.

Perico-Granados, N., Dávila, M., Murcia, K., & Arevalo, H. (2020). Construcción de competencias humanas en Ingeniería. Hojas y Hablas, (19), 99-121. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a6

Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C. Perico-Martínez, N., & Reyes, C. (2021). El método de proyectos en unos casos de ingeniería civil y en pedagogía. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 144-152. En: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600144&lng=es&tlng=es

Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, _C., Perico-Martínez, L. (2022). La experiencia, la reflexión y la mediación en la construcción de conocimientos. En: Publicaciones, 52(3), 319–335. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22276

Perico-Granados, N. R., Tovar-Torres, C., Reyes, C. R., & Vera, M. C. (2022). Project method to build knowledge in expertise, communication, and critical thinking related to the environment. Publicaciones, 52(3), 305–317. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22275

Puerto-Cristancho, M., Perico-Granados, N., Bautista-Roa, M., Garza-Puentes, J. Perico Martinez, N. R. (2023). Los Ingenieros Como Sujetos Para Promover Cambios, Ingenio Magno, V 14, N 1, en: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2713

Rodríguez-Mesa, F., Kolmos, A., Guerra, A. (2017). Aprendizaje basado en problemas en ingeniería: Teoría y práctica. Aalborg Universitetsforlag

Romero Gomez, A. (2020). Aprendizaje basado en problemas, sobre ambiente virtual de aprendizaje, un modelo de enseñanza y aprendizaje en la Universidad Santo Tomás (VUAD). Revista de divulgación científica CITAS , 6(1). https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9863

Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Segura, Á., Rojas, L., Pulido, Y. (2020). Referentes mundiales en sistemas de gestión de residuos sólidos, revista Espacios, Vol. 41 (Nº 17), en: https://ww.revistaespacios.com/a20v41n17/a20v41n17p22.pdf

Tuay-Sigua, R., Porras Contreras, Y., Pérez Mesa, M. (2021). PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO DE CIENCIAS. En: Revista Tecné, Episteme y Didaxis.