Social vulnerability and parental role in four settings, Medellín, Colombia
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
References
Adaro Espina, B.B. & Muñoz Rubio, J.E. (2014). El bienestar psicosocial desde la perspectiva de niños y niñas que viven en contextos de vulnerabilidad social. [Tesis de Grado, Universidad Andrés Bello] http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/1256
Andrade, M.I., & Laporta, P. (2009). La teoría social del riesgo: una primera aproximación a la vulnerabilidad social de los productores agropecuarios del Sudoeste bonaerense ante eventos climáticos adversos. Mundo Agrario, 10(19), 1-20. https://www.mundoagrario.unlp.edu.ar/article/view/v10n19a08
Benítez, J. (2017). Estructura de oportunidades políticas y movimientos sociales urbanos en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires (2007-2015). Espacialidades, 7(2), 6-33. https://www.redalyc.org/journal/4195/419553524001/html/
Chávez‐Hernández, A. M. & Macías‐García, L. F. (2016). Understanding suicide in socially vulnerable contexts: psychological autopsy in a small town in Mexico. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 46(1), 3-12. https://doi.org/10.1111/sltb.12166
Córdoba, R.C. (2007). Capacidades y libertad. Una aproximación a la teoría de Amartya Sen. Revista Internacional de Sociología, 65(47), 9-22. https://doi.org/10.3989/ris.2007.i47.50
da Fontoura Winters, J.R., Heidemann, I.T.S.B., Maia, A.R.C.R. & Durand, M.K. (2018). Empowerment of women in situations of social vulnerability. Revista de Enfermagem Referência, 4(18), 83-90. https://doi.org/10.12707/RIV18018
Ferreyros Peña, M. (2017). Apego seguro y desarrollo del infante en poblaciones vulnerables. Avances en Psicología 25(2), 139-152. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2017.v25n2.350
Fiorentino, M.T. (2008). La construcción de la resiliencia en el mejoramiento de la calidad de vida y la salud. Suma Psicológica, 15(1), 95-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134212604004
Foster, C. E., Horwitz, A., Thomas, A., Opperman, K., Gipson, P., Burnside, A., Piedra, D.M. y King, C. A. (2017). Connectedness to family, school, peers, and community in socially vulnerable adolescents. Children and Youth Services Review, 81, 321-331. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.08.011
Franco Rueda, A.M. (2016). Fortalecimiento de las competencias que favorecen el desarrollo de estilos de apego seguro y la prevención de prácticas maltratantes o negligentes, en cuidadores primarios de niños y niñas en primera infancia. [Tesis de Grado, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/57834
García Muñoz, C.M., Munévar Quintero, C. A. & Hernández Gómez, N. (2018). Agenciamientos socio-jurídicos en mujeres con jefatura de hogar, en contextos de pobreza y vulnerabilidad social. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(35), 73-90. https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.2/a06
Grau, R. & García-Raga, L. (2017). Learning to live together: a challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, 14(2), 137-154. https://doi.org/10.1080/17400201.2017.1291417
Islam, M. N. & Al-Amin, M. (2019). Life behind leaves: Capability, poverty and social vulnerability of tea garden workers in Bangladesh. Labor History, 60(5), 571-587. https://doi.org/10.1080/0023656X.2019.1623868
Martínez Miguélez, M. (2017). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.
Mesía Maraví, R. (2007). Contexto Ético de la Investigación Social. Investigación Educativa, 11(19), 137-151. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624
Nobre, G.C., Valentini, N.C., & Nobrea, F.S.S. (2018). Fundamental motor skills, nutritional status, perceived competence, and school performance of Brazilian children in social vulnerability: Gender comparison. Child Abuse & Neglect, 80, 335-345. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.04.007
Noreña, A.L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J.G. & Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3). https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5
Ortiz-Ruiz, N. & Díaz-Grajales, C. (2018). Una mirada a la vulnerabilidad social desde las familias. Revista Mexicana de Sociología, 80(3), 611-638. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32158229005
Padilla, J.P., Álvarez-Dardet, S.M. & Hidalgo, M.V. (2014). Estrés parental, estrategias de afrontamiento y evaluación del riesgo en madres de familias en riesgo usuarias de los Servicios Sociales. Psychosocial Intervention, 23(1), 25-32. https://dx.doi.org/10.5093/in2014a3
Pintas Marques, C., Rava Zolnikov, T., Machado de Noronha, J., Angulo-Tuesta, A., Bashashi, M. & Nogueira Cruvinel, V. R. (2021). Social vulnerabilities of female waste pickers in Brasília, Brazil. Archives of Environmental & Occupational Health, 76(3), 173-180. https://doi.org/10.1080/19338244.2020.1787315
Pizarro, R. (2001). La vulnerabilidad social y sus desafíos: una mirada desde América Latina. CEPAL.
Ranabir Singh, S. (2014). The Concept of Social Vulnerability: A Review from Disasters Perspectives. International Journal of Interdisciplinary and Multidisciplinary Studies, 1(6), 71-82. http://www.ijims.com
Ranci, C., Brandsen, T. & Sabatinelli, S. (Eds.). (2014). Social vulnerability in European cities: The role of local welfare in times of crisis. Springer.
Richaud, M. C. (2013). Contributions to the study and promotion of resilience in socially vulnerable children. American Psychologist, 68(8), 751–758. https://doi.org/10.1037/a0034327
Richaud, M. C., Mestre, M. V., Lemos, V., Tur, A., Ghiglione, M. & Samper, P. (2013). La influencia de la cultura en los estilos parentales en contextos de vulnerabilidad social. Avances en Psicología Latinoamérica, 31(2), 419-431. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4459073
Rodríguez, E. & Quintanilla, A.L. (2019). Relación ser humano-naturaleza: Desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo. Avances en Investigación Agropecuaria, 23(3), 7-22. https://www.redalyc.org/journal/837/83762317002/html/
Suárez, V.R. & Riaño Rodríguez, M.P. (2021). El actor se adapta al contexto. [Tesis de Grado, Universidad El Bosque, Bogotá, Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12495/7959
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Tinoco Ponciano, E.L. y Féres-Carneiro, T. (2012). Transición para la vida adulta: la transformación del rol parental. Revista Interamericana de Psicología, 46(2), 219-228. https://www.redalyc.org/pdf/284/28425280003.pdf
Toksanbaeva, M. (2001). The social vulnerability of women. Russian Social Science Review, 42(4), 22-33. https://doi.org/10.2753/RSS1061-1428420422
Varela Londoño, S.P., Chinchilla Salcedo, T. & Murad Gutiérrez, V. (2015). Prácticas de crianza en niños y niñas menores de seis años en Colombia. Zona Próxima, (22), 193-215. https://doi.org/10.14482/zp.22.6129
Vargas-Rubilar, J., Richaud, M.C. & Oros, L.B. (2018). Programa de Promoción de la Parentalidad Positiva en la Escuela: Un Estudio Preliminar en un Contexto de Vulnerabilidad. Pensando Psicología, 14(23), 1-15. https://doi.org/10.16925/pe.v14i23.2265