Political and Cultural Performativity: The Colombian Indigenous Movement and its Participation in the National Constituent Assembly of 1990

Main Article Content

Mauricio Alejandro Diaz Uribe

Abstract

Colombia between 1990 and 1991 was inserted in a process of constitutional re-foundation that generated a climate of optimism and democratic openness in the achievement of the National Constituent Assembly (ANC), as a way out of the political crisis and generalized violence that the country was facing. In this context, on July 4, 1991, the new Constitution was proclaimed, which represented a turning point for the political participation of other social sectors, including ethnic groups, creating a historic opportunity for the Colombian indigenous movement. This article describes and analyzes the indigenous constituents’ participation by reviewing their proposals and the organization modes they represented. The successful configuration of the performativity of indigenous identity, against the backdrop of historical struggles for land, denunciations of human rights violations, and the figure of their representatives, positioned the discourse of ethnic and cultural diversity as a nodal value of a multiethnic and multicultural state.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Diaz Uribe, M. A. . (2021). Political and Cultural Performativity: The Colombian Indigenous Movement and its Participation in the National Constituent Assembly of 1990. Jangwa Pana, 20(3), 398–417. https://doi.org/10.21676/16574923.4301
Section
Premier Dossier

References

Assies, W. (2005). El multiculturalismo latinoamericano al inicio del siglo XXI. En: Jornadas Pueblos Indígenas de América Latina. Barcelona: Fundación La Caixa.

Bengoa, J. (2000). La emergencia indígena en América Latina. México D.F: Fondo de Cultura.

Bhabha, H. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.

Caviedes, M. (2008). La representación del movimiento indígena en la prensa nacional durante la asamblea nacional constituyente. Revista Etnias y Política. (6), 94-106.

Chavarro, D y Rampf, D. (2014). La Asamblea Nacional Constituyente de Colombia de 1991. De la exclusión a la inclusión o ¿un esfuerzo en vano? Inclusive Political Settlements. (1), 1-24.

Gros, C. (2010). Colombia un ajuste con rostro indígena. Nación, identidad y violencia: el desafío latinoamericano. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Universidad de Los Andes.

Laurent, V. (2005). Comunidades indígenas, espacios políticos y movilización electoral en Colombia, 1990-1998. Motivaciones, campos de acción e impactos. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia e Instituto Francés de Estudios Andinos.

Muelas Hurtado, L. (2012). Os povos indígenas e a Constituição da Colômbia: primeira experiência de participação indígena nos processos constituintes da América Latina. En A. Ramos (Ed.) Constituições nacionais e povos indígenas. (pp. 36-52) Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Muelas Hurtado, L. (2000).El derecho mayor no prescribe. Revista Ecología Política. (19), 99-104.

Muelas Hurtado, L. (2012) Intervención realizada en el Foro Nacional de Comunicación Indígena, "Hacia una Política Pública Diferencial de Comunicación e Información", Popayán, Cauca, Colombia,

Organización Nacional Indígena de Colombia. (25 al 23 de junio de 1990). Memorias del Tercer congreso Nacional Indígena. Bogotá, Junio 25 al 30 de 1990.

ONIC. (1989a, octubre) Guerra sucia: ¿Por qué la guerra? Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1989b, octubre) Manifiesto: Lanzamiento continental de la campaña de autodescubrimiento. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1990a, mayo). Autodescubrimiento: Declaración del quinto centenario. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC (1990b, mayo) El movimiento indígena y la constituyente. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC (1990c, junio) Vamos a las constituyente. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1990d, noviembre). Nuestros candidatos a la constituyente. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1991, marzo). Nuestras primeras elecciones. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1991, marzo). Intervención de Francisco Rojas Birry en la Asamblea Nacional Constituyente. Unidad Indígena. Bogotá.

ONIC. (1993). Movimientos populares. Las comunidades exigen libertades políticas. Unidad Indígena. Bogotá.

Organización Internacional del Trabajo (OIT). Convenio 169 de la OIT sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes de 1989. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_345065.pdf.

Pineda, R. (1989). La reivindicación del indio en el pensamiento social colombiano 1850-1950. En J. Arocha y N. S. de Friedemann. Antropología en Colombia. Un siglo de investigación social (pp. 215-217). Editorial Etno. Bogotá.

Restrepo, E. (2004) Políticas de la alteridad: etnización de “comunidad negra” en el Pacífico sur colombiano. The Journal of Latin American Anthropology, 7(2), p. 34-59.

Rojas Birry, F. (1990) Proyecto de Reforma constitucional. Exposición de Motivos: Una propuesta para el país. La Colombia que queremos. En Documentos. Secretaría General Asamblea Nacional constituyente. (pp. 32-48) Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango.

Rojas Birry, F. (1991) Ponencia: Los derechos de los grupos étnicos. En Documentos secretaría general Asamblea Nacional Constituyente (pp. 44-58) Bogotá: Biblioteca Luis Ángel Arango.

Roldán Ortega, R. (2000). Pueblos indígenas y leyes en Colombia. Aproximación crítica a su pasado y su presente. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Santamaría, A. (2013). Lorenzo Muelas y el constitucionalismo indígena “desde abajo”: una retrospectiva crítica sobre el proceso constituyente de 1991. Revista Colombia Internacional. (79), p. 77-120.

Vasco. L. (2002) Acompañando la organización y la lucha indígena. En Entre selva y páramo. Viviendo y pensando la lucha india. (pp. 243-328). Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.