Photography as a Strategy for Forming in Citizenship

Main Article Content

Angélica María Rodríguez Ortiz
Betty Montoya Trujillo

Abstract

Artistic training has been relegated in recent years to processes of instruction in techniques. This has led, to some extent, to the undervaluation of it, and not to recognize art as an essential element in human formation. Before this question, this research presents a proposal to change the enunciated conception in front of the teaching of art, since art is recognized as an expression to think about social reality and to establish a critical attitude towards it. In this sense, the design of a didactic unit was proposed in which photography was used to raise awareness, discuss and argue creative solutions around the problem of drug addiction. A socially alive problem that affects the context in which the students with whom the intervention process took place in the classroom live. The photograph, artistic expression, was taken as a didactic strategy that allows capturing in an image part of a social problem and thereby contributing to the development of skills for citizenship. The methodology used was rapid ethnography, as it is the most appropriate to interpret the reality lived in the classroom and the context; the analisis was make with Foto-elucidation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Ortiz, A. M. ., & Montoya Trujillo, B. . (2019). Photography as a Strategy for Forming in Citizenship. Jangwa Pana, 19(1), 150–178. https://doi.org/10.21676/16574923.3359
Section
General Section

References

Álvarez, L (2009). Reflexiones en torno al valor de la educación artística. Revista Ingenio. 4 (2), 67-72. Recuperado de: http://www.oei.es/histórico/metas2021/foroart.htm
Ángel, A. (23 de marzo, 2017). La fotografía en el aula como estrategia de formación. En: Magisterio.com.co. Recuperado de: https://www.magisterio.com.co/articulo/la-fotografia-en-el-aula-como-estrategia-de-formacion.
Azoulay, A. (2015). Civil imagination. A Political Ontology of Photography. Londres: Verso.
Bernal, H. (2011). ¿Por qué los adolescentes consumen drogas? Poiesis, 22. 1-10. Recuperado de: http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/poiesis/article/view/218/202.
Conde, S. (2004). Educar para la democracia. La educación ciudadana basada en el desarrollo de competencias cívicas y éticas. México: IFE.
Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. (2004) Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Bogotá: Uniandes.
Dussel, I. y Gutiérrez, D. (2006). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Editorial Manantial /Fundación OSDE.
Eisner, E. (1979). The educational imagination: on the design and evaluation of school programs. New York: Macmillan.
Eisner, E. & Dobbs, S. (1986). The uncertain profession: observations on the state of museum education in twenty American art museums. California: Getty Center for Education in the Arts.
Eisner, E. (1987). Procesos cognitivos y currículum. Barcelona: Martínez Roca.
Eisner, E. (1991). El ojo ilustrado. Indagación educativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2001). Las estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Trad. Sergio Fernández Éverest. México: Fondo de Cultura Económica.
García-Vera, A; Rayón, L & de Las Heras, A. (2018). Imágenes experienciales y foto-elicitación en la formación del profesorado. Educatio Siglo XXI. 36 (2), 135-162 DOI: http://dx.doi.org/10.6018/j/333001
Giráldez Hayes, A. (6 de julio, 2009). Reflexiones en torno al valor de la educación artística (mensaje en foro). Recuperado de: http://www.oei.es/historico/metas2021/foroart.htm.
Hurtado, E. (2015). Formación fotográfica en el aula, una cultura de la imagen y una sociedad que reclama interpretarla. Bogotá. Universidad Distrital Francisco José De Caldas.
I.E. Ramón Martínez Benítez. (2013). Manual de convivencia de la institución educativa Ramón Martínez Benítez. Cartago: Secretaría de Educación de Cartago.
Meskin, A. Cohen, J. (2008). “Photographs as Evidence”. En: Scott Walden (ed.), Photography and Philosophy: Essays on the Pencil of Nature. Singapore: Wiley Blackwell, 70-90.
Oter-Quintana, C; Gozález-Gil, T; Martín-García, A & Alcolea-Cosín, M. (). Foto-elicitación: una herramienta útil para investigar la gestión de la vulnerabilidad de las mujeres sin hogar. Enfermería clínica, 27 (5), 308-313. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2017.05.003
Pagès, J. (2005). Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 44. 45-55.
Pagès, J. y Santisteban, A. (2010). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64. 8-18.
Pagès, J. Santisteban, A. (2014). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Barcelona: Servei de Publicaciones.
Palau, M. y Sisco, Y. (2016). Etnografía Rápida y Realidad Aumentada: Diseño Conceptual de Aplicaciones Móviles. Venezuela: Universidad de Venezuela . Recuperado (06 de mayo de 2019) de: https://www.researchgate.net/publication/310801900_Etnografia_Rapida_y_Realidad_Aumentada_Diseno_Conceptual_de_Aplicaciones_Moviles.
Piette, A. (1993). Epistemology and Practical Applications of Anthropological Photography. Visual Anthropology. 6, 157–170.
Pozo, J y Gómez C. (1999). Aprender a enseñar ciencia. Madrid: Morata.
Ramírez, D. (2007). La memoria de la ciudad en TAFOS: antropología visual cuando el otro tiene la cámara (portafolio fotográfico con breve prólogo). Antropológica. XXV (25), 103-129.
Ravalli, M; et al. (2008). Arte y ciudadanía. Buenos Aires: UNICEF.
Restrepo, J. (2018). Formación en ciudadanía: una prioridad. El Espectador. Recuperado (21 de abril de 2018) de: 1https://www.elespectador.com/opinion/formacion-en-ciudadania-una-prioridad-columna-751428
Rodríguez G., Gil J. y García E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Aljibe.
Ruiz-Gutiérrez, B. (2017). La foto-elicitación como procedimiento para el fomento del conocimiento del otro/a y el aprendizaje de la segunda lengua.Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
TAFOS. (27 de junio de 1990) «La fotografía social en la búsqueda de la identidad nacional. La experiencia de TAFOS». Ponencia presentada en el Primer Coloquio Peruano de Fotografía, Lima, noviembre de 1989. Diálogos de la Comunicación. Revista de la FELAFACS.
Tamayo, O. (2009). La evolución conceptual en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
Tamayo, O., Zona, J. y Loaiza, Y. (2014). El pensamiento crítico en el aula de ciencias. Manizales: Universidad de Caldas.
Thagard, P. (1992). Conceptual Revolutions. Princeton: Princeton University Press.
Toulmin, S. (2003). Los usos de la argumentación. Trad. de María Morrás y Victoria Pineda. Barcelona: Península.