Characteristics of emotional intelligence in psychology students and business administration of a public university of Santa Marta, Colombia: a pilot study
PDF (Español (España))

Keywords

Emotional Intelligence
gender
college students.

How to Cite

Suárez Colorado, Y., Guzmán García, K., Medina Alfonso, L., & Ceballos Ospino, G. (2012). Characteristics of emotional intelligence in psychology students and business administration of a public university of Santa Marta, Colombia: a pilot study. Duazary, 9(2), 132–139. https://doi.org/10.21676/2389783X.174

Abstract

This is a study of descriptivo-correlacional type and transversal design aims to main found gender differences in the characteristics of emotional intelligence (EI) on a sample of college students of a public institution of higher education in Santa Marta, Colombia, through the application of the Traid goal Mood-TMMS-24 Fernández-Berrocal and Extremera1. The study counted with the participation of 32 students of whom 16 belong to the psychology programme and 16 to the program of business administration at ages 17 to 30 years, distributed in 22 women and 10 men. Although the results suggest that there are no significant differences between the status of the components of IE and gender, is recommended replication of a similar study taking into account that as a pilot test the generalization of results is not applicable insofar as the sample statistically represents the population, in the same way that is convenient to add other instruments of measurement of IE.
https://doi.org/10.21676/2389783X.174
PDF (Español (España))

References

Fernández-Berrocal P, Extremera N, Ramos N. Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports. 2004; 94: 751-55.

Salovey P, Mayer J D. “Emotional intelligence”. Imagination, Cognition and Personality. 1990; 9: 185-21.

Trujillo M, Rivas L. Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional. Revista de ciencias administrativas y sociales, INNOVAR. 2005; 15 (25):9-24.

Mayer JD, Caruso DR, Salovey P. Models of emotional intelligence. En Sternberg, R. J. (ed.). The handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press. 2000b; 396-422.

Mayer JD, Salovey P. What is emotional intelligence? En: Salovey, P. y Sluyter D. J. (eds). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books. 1997; 3-31.

Chamarro A, Oberest U. Modelos Teóricos en Inteligencia Emocional y su Medida. Revista psicología, ciències de l` educación i de l` esport. 2004; 24: 209-17.

Fernández-Berrocal P, Extremera N. La Inteligencia Emocional Como Una Habilidad Esencial En La Escuela. Revista Iberoamericana De Educación. 2002; 29:1-6.

Cuadra H, Florenzano R. El bienestar subjetivo: hacia una psicología positiva. Revista de psicología de la Universidad de Chile. 2003; 12 (1): 83-96.

Seligman MEP, Lee Duckworth A, Steen T. Positive Psychology in Clinical Practice. Annual Review, Clinical Psychology. 2005; Referencia electrónica: http://arjournals.annualreviews.org/

Prada C. Piscología positiva y emociones positivas. Revista psicología positiva. 2005; 2: 1-30. Recuperado de http://www.psicologia-positiva.com/Psicologiapos.pdf

Fernández-Berrocal P, Ramos N, Extremera N. Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en psicología social. 2003; 1: 251-254. Recuperado de http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF12depresion.pdf

Ruiz-Aranda D, Fernández-Berrocal P, Cabello R, Extremera N. Inteligencia emocional y depresión en una muestra italiana. Interpsiquis, 6º Congreso Virtual de Psiquiatría, 1 febrero-28 febrero. 2005; Recuperado de http://emotional.intelligence.uma.es/pdfs/desiree%20et%20al.,%20(2005).pdf

Oberrest U, Lizzeretti M. Inteligencia emocional en psicología clínica y psicoterapia. 2004; Revista de Psicoterapia; 60(4):5-22.

Rodríguez M, Sánchez M, Valvidia J, Padilla V. Perfil de inteligencia emocional en estudiantes universitarios de la facultad de psicología Universidad Autónoma de Nueva León.

Contreras F, Barbosa D, Espinosa J. Personalidad, inteligencia emocional, y afectividad en estudiantes universitarios de áreas empresariales implicaciones para la formación de líderes. Diversas perspectivas psicológicas. 2010; 6 (1): 65-79.

Rodríguez U, Amaya A, Argota A. Inteligencia emocional percibida y ansiedad de rasgo-estado en estudiantes de psicología de una universidad pública del Magdalena. Psicogente. 2011; 14(26):310-20.

Pérez N, Castejón J. Diferencias en inteligencia emocional en estudiantes universitarios. Análisis en función de la titulación y el género. s.f. Recuperado de http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/congreso/VIIIcongreso/pdfs/165.pdf

Hernández R, Fernández C, Baptista L. Metodología de la investigación. (3a. Ed.)México D.F: Mc Graw Hill. 2003.

Casal J, Mateu E. Tipos de muestreo. Rev. Epidem. Med. Prev. 2003; 1: 3-7.

Candela C, Barberá E, Ramops A, Sarrió M. Inteligencia emocional y la variable género. 2002; (5)10. Recuperado de http://www.robertexto.com/archivo11/intemocional_género.htm

Ciarrochi JV, Chan A, Caputi PA. Critical evaluation of the emotional intelligence construct. Personality & Individual Differences. 2000; 28 (3): 539-61.

Bar-On F, Brown JM, Kirkcaldy B, Thome E. Emotional expression and implications for occupational stress; an application of the Emotional Quotient Inventory (EQ-I). Personality and Individual Differences 2000; 28: 1107-118.

Goleman D. Inteligencia emocional. Barcelona: Kairos S, A. 2000.

Regner E. Validez convergente y discriminante del inventario de cociente emocional (EQ-i). Interdisiplinar, 2008; 25(1): 25-41.

Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.