Concepts of Nature of Science (NOS) in training group teachers of science in the University of Tolima
PDF (Español (España))

Keywords

Nature of science
in-service teachers
qualitative perspective
common sense
eclectic
positivism positions.

How to Cite

Leal Castro, A., & Velásquez Mosquera, A. F. (2013). Concepts of Nature of Science (NOS) in training group teachers of science in the University of Tolima. Praxis, 9(1), 8–17. https://doi.org/10.21676/23897856.734

Abstract

This article shows the results of an investigation about conceptions of nature of science –NoS- in group in-service teachers in natural science. From a qualitative perspective, the instrument that allowed to collect the information was the semi-structured in depth interview and the technique used was the content analysis. The interviewees were selected through an intentional sampling. In conclusion, in-service teachers have NdC conceptions built more from common sense, eclectic and with tendency towards positivism positions.
https://doi.org/10.21676/23897856.734
PDF (Español (España))

References

Acevedo, J. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka, 1(1): 3-16.

Archenti, N., Marradi, A., & Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Emecé.

Bennássar, A., Vázquez, A., Manassero, M. A., & García, A. (2010). Introducción: Educación científica y naturaleza de la ciencia. En Bennássar, A. et al. (Ed.), Ciencia, tecnología y sociedad en Iberoamérica: Una evaluación de la comprensión de la naturaleza de la ciencia y tecnología. Organización de Estados Iberoamericanos.

Cardozo, N., Chaparro, N. & Erazo, E. (2006). Una revisión sobre la naturaleza de las concepciones de ciencia. Itinerantes. Popayán, 4: 95-101.

Chaparro, N. & Rojas, W. (2009). Análisis de las concepciones de naturaleza de la ciencia presentes en la serie de textos ingenio científico. Texto inédito.

Dibarboure, M. (2009, febrero). “Entrevista a Agustín Adúriz-Bravo”. Revista Quehacer Educativo, 92, 171-176.

Echeverría, J. (1999). Introducción a la metodología de la ciencia. La filosofía de la ciencia en el siglo XX: Ediciones Cátedra.

Erazo, M. (2006). Concepciones epistemológicas de los aspirantes al programa de maestría en docencia de la química. Revista Tecné, episteme y didaxis. Universidad Pedagógica Nacional Nº extra, 113-115.

Laudan, L. (1993). La ciencia y el relativismo. Controversias básicas en filosofía de la ciencia. Madrid: Editorial Alianza.

Mardones, J. M. (1991). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Materiales para una fundamentación científica: Editorial Anthropos.

Martín, M. (2002). Enseñanzas de las ciencias ¿Para qué? Revista Enseñanza de las Ciencias, 1(2): 57-63.

Mccomas, W. (1998). The principal elements of the nature of science: dispelling the myths. Kluwer Academic Publihers. Holanda, 1-18.

Stiefel, B. (2005). La naturaleza de la ciencia, una asignatura pendiente en los enfoques CTS: Retos y perspectivas. 1-4.

Tamayo & Tamayo, F. (2001). El Proceso de Investigación. México: Limusa.

Vázquez, A., Acevedo, J. A & Manassero, A. (2004). Consensos sobre la Naturaleza de la Ciencia: Evidencias e implicaciones para su enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 37p

Downloads

Download data is not yet available.