Parental involvement and its impact on student academic performance
Revista Praxis volumen 17
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

participation; parents; academic performance; responsibility; family; student.

How to Cite

Echeverría-Fernández, T. M., & Obaco-Soto, E. E. (2021). Parental involvement and its impact on student academic performance. Praxis, 17(2), 213–225. https://doi.org/10.21676/23897856.3618

Abstract

The objective of the investigation was to establish the influence of parental involvement in academic performance of the students of Basic General Education. The methodology responds to a quantitative approach, with a non-experimental-transversal design and descriptive-correlational research. The sample was non-probabilistic for convenience; the data was collected through a parent survey and a student test; the Spearman and Pearson correlation coefficient was used for the analysis. An average level of parental involvement in the academic performance of students with a medium-high trend was presented. It was also determined that students have a poor academic performance, equivalent to being close to achieving the required learnings (PAAR), as indicated by MINEDUC. Also, a very weak positive correlation of 10.10% was obtained, but there is greater significance statistically when analyzing each of the dimensions of participation individually. It is therefore concluded that parental involvement influences academic performance, but in some respects, since there are other factors that add to the participation being decisive for the student to achieve optimal performance.
https://doi.org/10.21676/23897856.3618
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aliaga, J. L. y Bardales, A. N. (2018). Participación de los padres de familia en la escuela y rendimiento académico de sus hijos en una institución educativa de Cajamarca [tesis de pregrado, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo].

Del Prado, M., Simón, C., Aguirre, A., & Alonso J. (2020). Parental involvement and family motivational climate as perceived by children: A cross-cultural study. Psicología Educativa, 26(2), 121-128. https://doi.org/10.5093/psed2020a8

Đurišić, M., & Bunijevac, M. (2017). Parental Involvement as an Important Factor for Successful Education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 137-153. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1156936.pdf

González, O. (2014). Familia y escuela, escuela y familia: guía para que padres y docentes nos entendamos. Desclée de Brouwer.

Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana S.A.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana S.A.

Instituto de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2019). Informe de resultados de Factores Asociados en la evaluación Ser Estudiante Costa 2018-2019. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/07/DIED_InformeSESTCosta20182019_20190604.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2018). Educación en Ecuador: Resultados de PISA para el desarrollo. http://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

Lara, L., & Saracostti, M. (2019). Effect of Parental Involvement on Children’s Academic Achievement in Chile. Frontiers in Psychology, 10(1464), 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01464

Lastre, K., López, L. D. y Alcázar, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2825/3133

Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2016). Instructivo: aplicación de la evaluación estudiantil. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/07/Instructivo-para-la-aplicacion-de-la-evaluacion-estudiantil.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2020). Apoyo de las familias al rendimiento académico de hijas e hijos. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/10/Guia-Apoyo-de-las-familias-al-aprendizaje.pdf

Sánchez, A., Reyes, F. y Villarroel, V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios Pedagógicos, 42(3), 347-367. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42n3/art19.pdf

Tárraga, V., García, B. y Ruiz, J. R. (2017). Home-based family involvement and academic achievement: a case study in primary education. Educational Studies, 44(3), 361-375. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03055698.2017.1373636

Torrego, J. C. (coord.). (2019). La participación en los centros educativos de la Comunidad de Madrid. Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid. http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM016449.pdf

Ventocilla, A. (2019). Involucramiento y autonomía del apoyo parental percibido asociado al rendimiento académico en escolares. Casus, 4(2), 130-136. https://casus.ucss.edu.pe/index.php/casus/article/view/169/133

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.