Cooperative play as pedagogical strategy to promote good management and solid waste collection
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

environmental education; cooperation; interaction; conscience; learning; motivation; attitudes.

How to Cite

Garay-Mantilla, M. Y., Sánchez-Celis, E., & Rodríguez-Sierra, A. V. (2021). Cooperative play as pedagogical strategy to promote good management and solid waste collection. Praxis, 17(1), 55–68. https://doi.org/10.21676/23897856.3520

Abstract

Environmental education in educational institutions is implemented with different strategies, which sometimes does not generate the impact necessary for students to change their habits and actions. Therefore, the research proposal is to use cooperative play as a pedagogical innovation for meaningful learning, which can make an impact on their learnings, attitudes, social and cognitive skills to fifth-grade Students. Thus, the overall objective of the research was to establish the impact of cooperative play as a pedagogical strategy in the promotion and responsible use of solid waste. Developed under a qualitative methodology plural, correlate and action. As for its population, the investigation was made up of 35 students. Three methods were used as a data collection technique, a focus group, observation and a semi-structured interview. Whose results was first to establish the important elements to implement in each cooperative game, followed by evaluating the strategy of the game, concluding with training based on a motivation and exchange of experiences of a social being that reflected and allowed a change in the way he acted and made decisions, making your actions consistent with your knowledge.
https://doi.org/10.21676/23897856.3520
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aguilar, J., Quiñones, R. y Lapa, H. (2018). Actitudes hacia la Conservación Ambiental en estudiantes de instituciones educativas secundarias. Horizonte de la ciencia, 9(16), 1-9. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.16.474

Barajas, C., Jaimes, M. y Ortiz, J. (2012). Juegos, lúdica y enseñanza: un acercamiento a la metodología del semillero matemático. En G. Obando. (Ed.), Memorias del 13er Encuentro Colombiano de Matemática Educativa (pp. 869-874). Sello Editorial Universidad de Medellín. http://funes.uniandes.edu.co/2628/

Barajas, L. N. (2016). Estudio de caso: una estrategia para la enseñanza de la educación ambiental. Praxis & Saber, 3(5), 53-78. https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248389003.pdf

Béjar Alvarado, F. J. (2018). Buenas prácticas para la mejora del cuidado del medio ambiente con manejo de residuos sólidos en la Institución Educativa Inicial 260-Caraz [Tesis de especialización, Universidad San Ignacio de Loyola. El repositorio institucional de la Universidad San Ignacio de. Loyola. Segunda Especialidad en Gestión Escolar con Liderazgo Pedagógico. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/4390

Caicedo, L. E. (2019). Aporte de las estrategias lúdico pedagógicas centradas en el juego desde el aprendizaje significativo. Revista UNIMAR, 37(2), 27-38. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/unimar/article/view/2038

Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e031. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr8292

Coutiño, J. (2011). La educación ambiental como una filosofía de vida. Revista Electrónica Educare, 15(2), 231-235. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194121566016.pdf

Criollo Salinas, J. M. y Vizuete Sarzosa, G. (2018). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, (4), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6716271

Doce Castillo, B. L., La Rosa Padrón, R. I. y Rodríguez Pupo, L. E. (2019). Consideraciones teóricas acerca de la preparación del profesor para dirigir la educación ambiental del Técnico Medio en Construcción. LUZ, 18(1), 59-69. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/884

Escamilla Tirano, I. L., Ramirez Alvarado, B. y Vargas Guzmán, A. D. (2019). El juego como estrategia de aprendizaje en la enseñanza del Callawayasaurus colombiensis un fósil reptil colombiano en el taller de ciencia del instituto pedagógico nacional. Bio-grafía, 197-202. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10849

García Bautista, E. M., Silva Mar, M. D. L. Á. y Tarifa Lozano, L. (2019). Cooperación y juego, binomio para el aprendizaje de las matemáticas. Resultados en una escuela mexicana. Atenas, 2(46), 17-31. https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/467/731

Gil, C. (2017, 14 de septiembre). La importancia del juego en el aprendizaje del niño. RED CENIT: Centro de Desarrollo Cognitivo. https://www.redcenit.com/la-importancia-del-juego-en-el-aprendizaje/

González, C. S. (2014). Estrategias para trabajar la creatividad en la Educación Superior: pensamiento de diseño, aprendizaje basado en juegos y en proyectos. Revista De Educación a Distancia, (40). https://revistas.um.es/red/article/view/234291

Granado, N. y Garayo, A. (2015). Juegos cooperativos: Aprender a cooperar, cooperar para aprender. CIU. https://www.jornadaseducativasedelvives.es/ficheros/0087/00000953ueogt.pdf

Guevara, L. (2010). La estimulacion educativa. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (11), 1-10. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7581.pdf

Hernández, S. R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Interamericana. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula (G. Vitale Trad.). Paidós. (Trabajo original publicado en 1994). https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/El%20aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf

Lata Doporto, S. y Castro Rodríguez, M. M. (2015). El Aprendizaje Cooperativo, un camino hacia la inclusión educativa. Revista complutense de Educación, 27(3), 1085-1101. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47441

Línea verde (2020, 23 de marzo). La educación ambiental. http://www.lineaverdeceutatrace.com/lv/consejos-ambientales/educacion-ambiental/sensibilizacion-y-concienciacion-ambiental.asp

López Figueroa, D. C. (2019, del 3 al 5 de diciembre). El juego cooperativo para combatir la violencia en educación física. En Actividad Física para la Paz. Ponencia llevada a cabo en el VII Congreso Internacional Ejercicio Físico y Salud, Hermosillo, México. http://www.congresosdeportes.uson.mx/docs/MEMORIACONGRESO2019.pdf#page=8

López, G. y Acuña, S. (2011). Aprendizaje cooperativo en el aula. Inventio, la génesis de la cultura universitaria en Morelos, 7(14), 29-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3747117

Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare , 14(1), 97-111. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9

Nieves Chávez, M. A. y Gonzáles Ramírez, S. M. (2019). Educación ambiental y formación docente: reto de la Educación Social para la Responsabilidad Social Universitaria. Educación Social, medio ambiente y sostenibilidad, (28), 134-148. https://cendocps.carm.es/documentacion/2019_RES_N.28.pdf#page=135

Osornio-Callejas, L. (2016). Juegos cooperativos como proyecto de intervención para establecer una mejora de convivencia escolar, paz y armonía: descripción de una experiencia en una escuela telesecundaria de Aculco. Ra Ximhai, 12(3), 415-431. https://www.redalyc.org/pdf/461/46146811029.pdf

Pincay Franco, G. C., Bravo Muñoz, J. R., Álvarez Luna, A., Guerra Castro, F. I. y Luna Báez, A. A. (2019). El manejo de desechos sólidos en las instituciones educativas. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 3(3), 01-08. http://186.101.39.22/index.php/unesumciencias/article/view/151/119

Portal Pisfil, P. E. (2018). El programa Ecofranciscano en la actitud hacia la conservación del medio ambiente en estudiantes de secundaria de la institución educativa particular San Antonio de Padua de Jesús María, 2015 [Tesis de maestría, Universidad Católica Sedes Sapientiae]. Repositorio institucional Digital Universidad Católica Sedes Sapientiae. Tesis y trabajos de investigación. Facultad de ciencias de la Educación y Humanidades. http://repositorio.ucss.edu.pe/handle/UCSS/532

Ramírez. I., Maldonado. C., Villacorta, R. y Gallardo Matienzo, G. (2016). Actitudes y vocaciones científicas frente al medio ambiente en estudiantes de sexto de secundaria. Acta Nova, 7(4), 496-509. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1683-07892016000200008&lng=es&tlng=es

Ruíz Cabezas, M. R. y Pérez Barrios, E. S. (2014). Educación ambiental en niños y niñas de instituciones educativas oficiales del distrito de Santa Marta. Zona Próxima, (21), 52-64. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/5956/7120

Salgado Ramírez, A., García Mendoza, L. Y. y Méndez-Cadena, M. E. (2020). La experiencia del estudiantado mediante el uso del diario. ¿Una estrategia para la metacognición? Revista Educación. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/38291/40963

Sanz Martos, S. (2012). Comunidades de práctica. Cómo compartir conocimiento y experiencias profesionales. Editorial UOC. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=JLFIZeum8yMC&oi=fnd&pg=PA11&dq=Sanz+Martos.+s.+(2013)+Comunidades+de+pr%C3%A1ctica:+c%C3%B3mo+compartir+conocimiento+y+experiencias+profesionales.&ots=wnksEeH1MB&sig=zibZ_sTH7FhWbkepyiVZ9qAi378

UNICEF-The Lego Foundation. (2018). Aprendizaje a través del juego. Unicef. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf

Velázquez Callado, C. (2018). El aprendizaje cooperativo en educación física: Planteamientos teóricos y puesta en práctica. Acciónmotriz, (20), 7-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6435704

Zepeda-Hernández, S., Abasca-Mena, R. y López-Ornelas, E. (2018). Experiencia de didáctica lúdica para incentivar el aprendizaje. Pistas Educativas, 36(112). http://www.itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas/article/view/395/383

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.