Comparative type of message at conflict in students of tele-secondary school and catholic school
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

conflict; public school; private school; peace studies.

How to Cite

De la Rosa Vazquez, C. S., & Garza-Sánchez, R. I. (2021). Comparative type of message at conflict in students of tele-secondary school and catholic school. Praxis, 17(1), 27–37. https://doi.org/10.21676/23897856.3462

Abstract

Aggressiveness, avoidance and cooperativeness are three styles of communication in the conflict, the last has been aligned with a conflict resolution through peace. The objective of these research was to identify significant differences between the type of message given by the students of a private Catholic school and a public tele-secondary school in the city of Saltillo Coahuila, Mexico. The study involved 203 Mexican secondary school students with ages ranging from 11 to 16 years (M=13.06, SD=0.9). The instrument used was the Conflictalk, that includes 3 components: aggressiveness (composed of 6 items); cooperativity (composed of 6 items) and avoidance (composed of 6 items). Reliability was 0.785 according to the Cronbach alpha coefficient. The data collection procedure was by means of a self-assessment survey based on a non-probabilistic sampling of intentional type. The data were analyzed with descriptive and comparative statisticians using the Mann-Whitney U test at a p<0.05. level of significance. The results showed significant differences in the components of aggression and avoidance in favor of public tele-secondary school and a cooperative style more present in women.
https://doi.org/10.21676/23897856.3462
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Acevedo Suárez, A. y Báez Pimiento, A. (2018). La educación en cultura de paz. Herramienta de construcción de paz en el posconflicto. Reflexión Política, 20(40), 68-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11058502006

Barrera, I. y Acevedo Alemán, J. (2016). La problemática de los grupos vulnerables. Universidad Autónoma de Coahuila.

Boqué Torrermorell, M. C., Valls, M. P., De Nicolás, M. A. y Raga, L. G. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles Educativos, 36(146), 80-97. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70129-1

Calderón Concha, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, (2), 60-81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205016389005

Ching, B. H.-H. & Wu, X. (2018). Parental conflicts and materialism in adolescents: Emotional insecurity as a mediator. Journal of Adolescence, 69, 189-202. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.07.019

Chuquilin Cubas, J. y Zagaceta Sarmiento, M. (2017). La violencia en las escuelas desde la perspectiva de sus actores. El caso de una escuela secundaria de la Ciudad de México. Revista Educación, 41(2), 1-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44051357009

Coca Villar, C. E., García Vallinas, E., Martín Solbes, V. M. y Ramírez Hurtado, C. (2015). Estudios en cultura de paz, conflictos, educación y derechos humanos. Sintesis.

Dapieve Patias, N. y Dalbosco Dell’Aglio, D. (2017). Prevalencia de exposición a violencia directa e indirecta: un estudio con adolescentes de colegios públicos. Acta Colombiana de Psicología, 20(1), 101-111. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79849735006

De la Peña Olvera, F. R., Gómez Castro, C., Heinze Martin, G. y Palacios-Cruz, L. (2014). Adversidad social y trastornos psiquiátricos: Estudio comparativo entre estudiantes de secundarias públicas y privadas. Salud Mental, 37(6), 483-489. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58237778006

Garaigordobil, M., Machimbarrena, J. M. y Maganto, C. (2016). Adaptación española de un instrumento para evaluar la resolución de conflictos (Conflictalk): Datos psicométricos de fiabilidad y validez. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 59-67. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477152554007

Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Páez, D. y Cardozo, G. (2015). Bullying y cyberbulling: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13(1), 39-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80140030003

Gatica Porcayo, G. (2017). Una mirada multidisciplinaria al bullying en México. http://www.conacytprensa.mx/index.php/ciencia/humanidades/13789-mirada-multidisci plinaria-bullying-mexico

Gobierno del Estado de Coahuila. (2018). Información estadística, concentrado entidad del Sistema Educativo Coahuilense, ciclo escolar 2017-2018. Secretaría de Educación. https://www.seducoahuila.gob.mx/assets/publicacin-2017-2018---final.output.pdf

Hernández Arteaga, I., Luna Hernández, J. A. y Cadena Chala, M. C. (2017). Cultura de Paz: Una Construcción educativa aporte teórico. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 149-172. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86952068009

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). McGraw- Hill.

Jiménez Bautista, F. (2009). Saber pacífico: la paz neutra. UTPL.

Kadiroğlu, T., Hendekci, A. y Tosun, Ö. (2018). Investigación de la relación entre la victimización entre pares y la calidad de vida en adolescentes en edad escolar. Archives of Psychiatric Nursing, 32(6), 850-854. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.06.010

Kaslin Miranda, M. (13 agosto 2019). Desigualdades entre el sector educativo público y el privado: una competencia aguerrida por un mercado inexistente. Revista Red Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE]. https://www.inee.edu.mx/desigualdades-entre-el-sector-educativo-publico-y-el-privado-una-competencia-aguerrida-por-un-mercado-inexistente/

Lampropoulou, A. (2018). Personality, school, and family: What is their role in adolescents' subjective well-being. Journal of Adolescence, 67, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.05.013

Lin, S., Yu, C., Chen, J., Zhang, W., Cao, L. & Liu, L. (2020). Predicting adolescent aggressive behavior from community violence exposure, deviant peer affiliation and school engagement: A one-year longitudinal study. Children and Youth Services Review, 111, 104840. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104840

López Larrosa, S., Sánchez Souto, V. y Mendiri Ruiz de Alda, P. (2012). Los adolescentes y el conflicto interparental destructivo: impacto en la percepción del Sistema familiar y diferencias según el tipo de familia, la edad y el sexo de los adolescentes. Universitas Psychologica, 11(4), 1255-1262. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64725418020&idp=1&cid=219877

López Torres. (2019). Inicia ciclo escolar 2019-2020 del Gobierno de AMLO. Revista Debate. https://www.debate.com.mx/politica/Inicia-el-primer-Ciclo-Escolar-2019-2020-del-gobierno-de-AMLO-20190826-0 028.html

Mantilla Gálvez, D. K. (2018). El impacto de la educación telesecundaria en México y su relación con la educación intercultural: el caso de la telesecundaria Tetsijtsilin en la Sierra Norte de Puebla. Tla-melaua, 12, 164-180. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-69162018000100164&nrm=iso

Martínez Guzmán, V. (1995). Teoría de la Paz. NauLibres. Filosofía Práctica.

Martínez-Rodríguez, I. (2016). La convivencia intercultural pacífica en la telesecundaria No. 0180 “Josué Mirlo”. Ra Ximhai, 12(3), 79-99. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811005

Medrano-Domínguez, R. M. (2016). La escuela constructora de una cultura de paz. Ra Ximhai, 12(3), 297-308. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811020

Muñoz, F. y Molina Rueda, B. (2010). Una Cultura de Paz compleja y conflictiva. La búsqueda de equilibrios dinámicos. Revista de Paz y Conflictos, 3, 44-61. https://www.ugr.es/~revpaz/articulos/rpc_n3_2010_art3.pdf

Murillo, F. J. y Martínez Garrido, C. (2017). Segregación social en las escuelas públicas y privadas en América Latina. Educação y Sociedade, 38(140), 727-750. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87353321012

Nelson, E. E., Jarcho, J. M. & Guyer, A. E. (2016). Social re-orientation and brain development: An expanded and updated view. Developmental Cognitive Neuroscience, 17, 118-127. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2015.12.008

Nikel, Ł. (2020). Submissiveness, assertiveness and aggressiveness in school-age children: The role of self-efficacy and the Big Five. Children and Youth Services Review, 110, 104746. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104746

Ocampo, M. (2012). Modelos escolares católicos y cultura escolar. Páginas de Educación, 5(1), 55-78. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682012000100004#14

Olson, L. N. & Braithwaite, D. O. (2004). “If you hit me again, I'll hit you back:” Conflict management strategies of individuals experiencing aggression during conflicts. Communication Studies, 55(2), 271-285. https://doi.org/10.1080/10510970409388619

Overall, N. C. & McNulty, J. K. (2017). What type of communication during conflict is beneficial for intimate relationships? Current Opinion In Psychology, 13, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2016.03.002

Parra Cabrera, H. y Jiménez Bautista, F. (2016). Estudios de Resolución de Conflictos en Estudiantes Univesitarios. Logos ciencia y tecnología, 8(1), 3-10. https://revistalogos.policia.edu.co:8443/index.php/rlct/article/view/275

Pereyra, A. (2008). La fragmentación de la oferta educativa en América Latina: la educación pública vs. la educación privada. Perfiles educativos, 30(120), 132-146. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982008000200008&lng=es&tlng=es

Pérez Ramos, M. y Alvarado Martínez, C. (2015). Los Estilos Parentales: Su Relación en la Negociación y el Conflicto entre Padres y Adolescentes. Acta de Investigación Psicológica-Psychological Research Records, 5(2), 1972-1984. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358942803003

Sánchez-Carranza, R. y Sandoval-Forero, E. A. (2016). El orientador de secundaria ante los conflictos y la violencia escolar. Ra Ximhai, 12(3), 47-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811003

Santos, C. J. (2016). Cultura de paz, educomunicación y TIC en Colombia. Opción, 32(12), 609-637. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048903029

Santos del Real, A. y Carvajal Cantillo, E. (2001). Operación de la Telesecundaria en zonas rurales marginadas de México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 31(2), 69-96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27031204

Save the Children. (2016). Las y los adolescentes que México ha olvidado. https://www.savethechildren.mx/sci-mx/files/d7/d797cdaa-914f-4068-8bfc-0ef299feb2c7.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2010). La telesecundaria en México: un breve recorrido histórico por sus datos y relatos. (1.a ed.). http://www.sepbcs.gob.mx/contenido/documentos/educativo/telesecundarias/Breve%20Historia%20de%20Telesecundaria%20en%20Mexico.pdf

Van Bockstaele, B., Van der Molen, M. J., Van Nieuwenhuijzen, M. & Salemink, E. (2020). Modification of hostile attribution bias reduces self-reported reactive aggressive behavior in adolescents. Journal of Experimental Child Psychology, 194, 104811. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.104811

Vannucci, A., Ohannessian, C. M., Flannery, K. M., De Los Reyes, A. & Liu, S. (2018). Associations between friend conflict and affective states in the daily lives of adolescents. Journal of Adolescence, 65, 155-166. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.03.014

Vinyamata Camp, E. (2015). Conflictología. Revista de Paz y Conflictos, 8(1), 9-24. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/2717/3176

Wade, L., Smith, J. J., Duncan, M. J. & Lubans, D. R. (2018). Mediators of aggression in a school-based physical activity intervention for low-income adolescent boys. Mental Health and Physical Activity, 14, 39-46. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2017.12.006

Wheeler, L. A., Updegraff, K. A. & Thayer, S. M. (2010). Conflict Resolution in Mexican‐origin couples: Culture, gender, and marital quality. Journal of Marriage and Family, 72(4), 991-1005. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2010.00744.x

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.