Prevailing practices of evaluation of teaching at Colombian universities
PDF (Español (España))

Keywords

Evaluation
teaching
assessment of teaching
practice.

How to Cite

Ortiz, J. V. (2012). Prevailing practices of evaluation of teaching at Colombian universities. Praxis, 8(1), 49–63. https://doi.org/10.21676/23897856.32

Abstract

This research describes the results on the assessment practices of teaching, research addressed within called: “Practices and Conceptions of Teaching Evaluation of Colombian Universities,” developed as a doctoral thesis by the authoring seventeen universities that are part of the National Observatory Assessment Policies “ONPE” understanding the practices front eh perspective of Foucault, Michel in the sense of self that you make in this case the institution, subjects, outcome standards, imaginations, experiences, values, mandates and regulations that characterize different cultural activities, in the particular case, the evaluation of teaching and which are reflected in the way is specified and this practice is evident in the performance verification of teachers. 
https://doi.org/10.21676/23897856.32
PDF (Español (España))

References

Álvarez, J.M. (2003). “La evaluación educativa en una perspectiva crítica: dilemas prácticos”. Encuentro Internacional sobre políticas, investigaciones y experiencias en evaluación educativa, consecuencias para la educación. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Coll, C.; Palacios, J. & Marchesi, A. (Comp). (1993). Desarrollo Psicológico y Educación 2. Psicologia de la Educación. Alianza , Madrid España.

Díaz, F. & Hernández, G. (2006). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. McGraw Hill 2 ed., México.

Enciclopedia General de la Educación (1999). La Formación Docente,Vol. 1. Océano, Barcelona-España.

Escudero, J. & Gómez, A. (2006). La formación del profesorado y la mejora de la educación. Octaedro, Barcelona España.

FEDERACIÓN COLOMBIANA DE EDUCADORES (2002). Revista Educación y Cultura No. 56. Bogotá-Colombia.

FEDERACIÓN COLOMBIANA DE EDUCADORES (2004). No. 65, Bogotá-Colombia.

Fernández, D. M. (2008). Seminario Doctoral de Evaluación Institucional Universidad Anáhuac.

Fernández, M.J. (2009).”Evaluación de Centros Educativos. Antología del Seminario Doctoral Evaluación de Centros Educativos”, impartido por la Universidad Anáhuac. México

Frade, L. (Pon.) (2008). Primer Congreso Internacional de Competencias en la Educación del Siglo XXI. Universidad Anáhuac, México.

Gairín, Joaquín. 2000. Evaluación de Programas, Centros y Profesores. Editorial Síntesis, Madrid, España.

Gimeno, J. & Pérez, A. (1996). “Comprender y transformar la enseñanza”. Morata, España. Kemmis, S. (s/f). “Siete principios para evaluar un programa de desarrollo curricular” Centro Australiano de Desarrollo Curricular. Deakin University.

Loredo, J. (2000). Evaluación de la Práctica Docente en Educación Superior, Universidad Anáhuac. Porrúa, México.

Orraca, E. del C. (2008). Éxitos de la docencia. Mejores prácticas docentes y experiencias de calidad en la Universidad Anáhuac, México D.F.

Perrenoud, P. (2004). “Diez Nuevas Competencias para Enseñar” , Grao, Barcelona, España.

Revista Educativo No. 23. (2005). “La formación y la Evaluación Docente del Profesorado Universitario antes el Espacio Europeo de la Educación Superior” Madrid Izquierdo Juana María. Universidad de Murcia España.

Garrido, O. & Fuentes, P. (2008). “La evaluación docente. Un aporte a la reconstrucción de prácticas pedagógicas más efectivas” Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 1 (2).

Rizo, M.H. (1999). “Evaluación del Docente Universitario: Una visión institucional”. Revista Iberoamericana de Educación. Universidad Autónoma de Occidente, Colombia. “La Evaluación del Docente Universitario”, Revista Electrónica Ínter universitaria, de Formación del Profesorado 2(1), Asociación Universitaria de Formación del profesorado http: //www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99~v2n1htm.

Rueda, M. (2008). “La evaluación de los profesores como recurso para mejorar su práctica”. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Universidad Autónoma de México. Plaza y Valdés. México D.F.

Rueda, M. & Díaz, F. (2000). “Evaluación de la Docencia: Perspectivas actuales”. Paidós, México, Torrecillas, J. (s/f). “Evaluación del Desempeño y carrera profesional docente”. Estudio comparativo entre 50 países de América y Europa

Tunnerman, C. (1997). “Aproximación Histórica a la Universidad ya su problemática Actual”. Siglo XXI impresores LTDA. Bogotá, Colombia.

UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre Educación Superior. Paris. Universidad Pedagógica Nacional-ONPE.

(2006).“Documentos para una Evaluación Crítica”. No. 3 Bogotá-Colombia. Vain, P. (2004). “La Evaluación de la Docencia Universitaria: Un problema complejo”. Universidad Nacional de Misiones. Buenos Aires, Argentina.

Zabalza, M.A. (2003). “Competencias docentes del profesorado universitario” Narcea Ediciones, Madrid España.

Downloads

Download data is not yet available.