Education vs teaching vs pedagogy: silently contained reflections
PDF (Español (España))

Keywords

Education
pedagogy
reflection
teaching and philosophy.

How to Cite

Vélez Gallego, G. (2011). Education vs teaching vs pedagogy: silently contained reflections. Praxis, 7(1), 138–154. https://doi.org/10.21676/23897856.19

Abstract

This article attempts to rethink the way it has been reflecting on the pedagogy process from different paradigms to understand the relation with pedagogy and its problems with the sense of questioning teaching methods in the learning process of scientific knowledge which is reproduced before being interpreted and talked with the purpose of being appropriated consciously. According to the above, article motivates teachers to think about their educational interaction as well as the philosopher thinks and thinks again about objects of knowledge within its field, with all the rigor that critical reflective practice and theory demands. Brings philosophy to pedagogy being reflective in order to be finding an identity that allows it to be autonomous in the field of knowledge, and committed himself in the sense of meeting the challenges of education with a liberating thought.
https://doi.org/10.21676/23897856.19
PDF (Español (España))

References

Bachelar G. (1973). La actualidad de la Historia de las ciencias, en el compromiso racionalista. Buenos Aires, Siglo XXI.

Bassis Henri. (2003). Maestros. ¿Formar o transformar? Barcelona. Editorial Gedisa.

Bedoya, J. I. (1998).Pedagogía, Enseñar a Pensar. Bogotá. Ediciones Ecoe.

Bedoya, J.I y GOMEZ, M. (1997). Epistemología y Pedagogía. Ensayo histórico-critico sobre el objeto y el método pedagógico. Bogotá, Ecoe, 4 edición.

Derrida, J. (1984). La filosofía Como Institución. Barcelona, Granica.

Foucault, M. (1970). Arqueología del Saber. México, Siglo XXI.

Garcés, Zuluaga. O. (1999). Pedagogía e historia: la historicidad de la pedagogía. La enseñanza un objeto de saber. Medellín, Universidad de Antioquia.

Elliott, J. (1990). Investigacion-accion en la educación, Madrid, Alianza.

Heidegger, M. (2008). Qué significa pensar. Editorial Trotta. Madrid.

Hegel, G.W.F. (2001). La fenomenología Del espíritu. México. Fondo de cultura económica.

Holt, J. (1980). El fracaso en la escuela. Madrid. Editorial Alianza.

Hoyos, G. (1990). Prólogo a Díaz. Y J. Muñoz. Pedagogía, discurso y poder. Bogotá, Corprodic.

--------------- (2008). Filosofía de la educación. Madrid, Trotta.

Jiménez, Rodríguez. A. (2008). La dialéctica de la ingravidez en Gastón Bachelar: una aproximación a la crítica de la razón pura. Universidad Autónoma de Madrid, Tales ISSN 1272-2587.

Koyre, A. (1973). Estudios de la Historia del Pensamiento Científico. México, Siglo XXI.

Krishnamurti, J. (1996). Pensando en esas cosas. Edit. Cohna.

Nietzsche, F . (1994). El crepúsculo de los ídolos. Medellín, Beduth

Novak D Joseph y Gowin Bob. (2000). Aprendiendo a aprender. España. Ediciones Martínez Roca.

Larrosa, J. (1990). El trabajo Epistemológico en Pedagogía. Barcelona, P.P.U.

Platón. (1998). Diálogos. Editorial Panamericana. Bogotá.

Regenbrecht, A. (1987). Ciencia Pedagógica y Acción Política. Educación. Tubinga.

Rousseau, J.J. (1989). El Emilio. Barcelona, Bruguera.

Spinosa, B. (1977). Tratado político. Madrid, Alianza.

W. Carr. (2002). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid, Morata.

Vargas, G. (1992). Formación y Subjetividad. Epistemología. Lenguaje y Pedagogía. Educación y Pedagogía. Medellín.

Zuleta, E. (1995). Educación y Filosofía y Kant y la Educación, en educación y democracia. Bogotá, Tercer milenio.

Zuluaga O, L. (1999). Pedagogía e historia; la historicidad ¿de la pedagogía, un objeto de saber, Universidad de Antioquia

Downloads

Download data is not yet available.