The essence of training trainers in the context of distance education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Training of trainers
distance education
student
teaching practices.

How to Cite

Molina-Hurtado, Y. A., & Moreno-Cely, C. P. (2016). The essence of training trainers in the context of distance education. Praxis, 12(1), 111–117. https://doi.org/10.21676/23897856.1852

Abstract

The training of trainers in the context of distance education becomes a challenge for teacher’s degree program in Basic Education with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish language, inviting them to structure learning environments conducive to strengthening the apprehension of powers conceptual, educational, technological, and social work to ensure the mobilization of knowledge in concrete situations and different scenarios. The objective of the article focuses on the importance of the training of trainers in the context of distance education so characterized, on the one hand, the trainer as a person who refines and contemplates his practice from a surrounding reality that impels the formation of values ethical, human, political, economic, social and immersed cultic in the role of teachers in the twenty-first century, and on the other hand, teachers in training as critical beings, advocates and peacemakers to think as teachers for life. Under this, a reflection between teacher training and professional development to the challenges that teachers face in training regarding their teaching practices supported from teaching and affirmed in the classroom through the teaching process is presented under the staging of competitions and performances from processes that generate autonomy to face the complex world in which we live.
https://doi.org/10.21676/23897856.1852
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arboleda, N., & Rama, C. (2013). La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: Nuevas Realidades. (A. Asociación Colombiana de Instituciones de Educación Superior con Progamas a Distancia y Virtual, Ed.) Bogotá, Colombia.

Castaño, C., & Fonseca, G. (2008). La didáctica: un campo de saber y de prácticas. En R. S. otros, Contextos y pretextos sobre pedagogía (págs. 73-95). Bogotá: Fondo Editorial UPN.

Díaz, M. (2001). Del discurso pedagógico: problemas criticos. Poder, control y discurso pedagógico. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Freire, P. (2009). El grito manso (segunda edición ed.). Buenos Aires: Siglo XXI editores.

León, A. (2013). El maestro como sujero político: Dilemas entre los imaginarios y su formación. Revista infancias imagenes, 12(1), 117-123.

Lobato, C., & Madinabeitia, A. (2011). Perfiles Motivacionales del Profesorado ante la formación en Metodologías Activas en la Universidad. Formación universitaria, 4(1), 37-48.

Malagón, L. (2005). Universidad y sociedad, petinencia y educación superior (primera edición ed.). Bogotá: Alma Mater Magisterio.

Mateo, J. (2012). La formación de formadores en la Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 211-223.

Mejía, M. (2006). Educación (es) en la (s) globalización (es). Entre el pensamiento único y la nueva crítica (primera ed.). Bogotá: Ediciones desde abajo.

Moreno, C., Molina, Y., & Chacón, J. (2014). Impacto de estilo pedagógico integrador en los estudiantes de Licenciatura en Educación Básica de la Facultad de Estudios a Distancia. Formación Universitaria, 7(6), 37-44. doi:10.4067/S0718-50062014000600005

Ocaña, A. (2011). Hacia una nueva clasificación de los modelos pedagógicos: el pensamiento configuracional como paradigma científico y educativo del siglo XXI. Praxis, 7(1), 121-137.

PAE. (2009). Proyecto Académico Educativo. Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana.

Pineda, N. (2014). Reflexiones sobre la labor docente en escuelas rurales que implementan la metodología escuela nueva. Quaestiones Disputatae(15), 33-50.

Soto, I., & Morúa, E. (2012). La educación a distancia en la profesionalización de las personas con discapacidad y privados de libertad. Revista Electrónica Educare, 16(3), 157-179. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4112636

UNESCO. (1966). Recomendación Relativa a la situación del personal docente. Recuperado el 25 de Febrero de 2015, de http://www.unesco.org/education/pdf/TEACHE_S.PDF

Vasco, E. (1996). Maestos, Alumnos y Saberes. Investigación y Docencia en el Aula (Primera ed.). Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.