Curricular design for the career of economy of the secular University Eloy Alfaro of Manabí based in competitions
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Design curricular
competition
formation
teaching-learning
superior education.

How to Cite

Pilozo-Cedeño, R. A. (2016). Curricular design for the career of economy of the secular University Eloy Alfaro of Manabí based in competitions. Praxis, 12(1), 30–38. https://doi.org/10.21676/23897856.1845

Abstract

The author exposes the results of an investigation that looks for to solve the inadequacies that are manifested in the design of the curriculum of the Career of Economy of the Secular University Eloy Alfaro of Manabí (ULEAM), those that limit the acting of the graduate ones in function of the social demands toward economist’s profession. A model of curricular design is contributed based on professional competitions. The methodology that allowed to apply the Pattern is sustained in a system focus where they are distinguished the subsystems of planning, execution and evaluation of the curriculum that allow to carry out the curricular design based on professional competitions in the career of Licentiate in Economy. Their general budgets admit their introduction in the practice, the evaluation of the impact and later generalization to other careers and universities of the country.
https://doi.org/10.21676/23897856.1845
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Addine, F. (1997). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: IPLAC

Altamirano, A., & Lombeida, J. (2005). Diseño Curricular Basado en Competencias: La Experiencia de la Escuela Superior Politécnica del Litoral. Barranquilla, Colombia: Memorias del Seminario Internacional Universidad del Norte.

Anguiano, A. M., Plascencia, C., & Enrique, S. (2005). Competencias Profesionales Integrales en la Nivelación a la Licenciatura en Trabajo Social de la Universidad de Guadalajara. (S. d. Jalisco, Ed.) Obtenido de http://educacion.jalisco.gob.mx

Bunge, M. (2010). La Ciencia:Su método y su filosofía. Obtenido de http://www.philosophia.cl

Carballo, E. (1996). Fundamentos básicos del Diseño Curricular. Colombia: Universidad de Córdoba.

Catalano, A., Avolio, S., & Slogana, M. (2004). Diseño Curricular basado en competencias. Buenos Aires: Editorial Banco Interamericano de Desarrollo.

Consejo de Educación Superior. (2014). Reglamento de Régimen Académico. República del Ecuador: Editada por la subsecretaria de Educación Superior.

Consejo de Evaluación para la Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en la República del Ecuador. (2013). Matriz para la evaluación de las carreras presenciales y semi presenciales de las universidades y escuelas politécnicas del Ecuador. Quito: Editada por el Consejo de Educación Superior del Ecuador.

Hernández, H. (1996). Rediseño curricular en la Escuela Politécnica Nacional de Quito. Quito, Ecuador: Universidad Nacional de Loja.

Larrea, E. (2014). EL currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. Material en soporte digital.

Maldonado, M. A. (2001). Las competencias, una opción de vida: metodología para el diseño curricular. Bogotá: ECOE.

Pilozo, R. A. (2015). Diseño curricular basado en competencias profesionales para la carrera de Licenciatura en Economía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Holguín: Tesis presentada en opción al Grado de Doctor. Universidad de Holguín.

Plascencia, C., & Enrique, S. (2005). Competencias Profesionales Integrales en la Nivelación a la Licenciatura en Trabajo Social de la Universidad de Guadalajara. Obtenido de Educar Revista de Educación. Secretaría de Educación: http://educacion.jalisco.gob.mx

Registro Oficial No. 298. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior – LOES. Quito.

Registro Oficial No.526. (2011). Ley Orgánica de Educación Superior, Reglamento General. Quito, Ecuador.

Rey, L. (2013). Alternativa metodológica para la formación de competencias profesionales en los estudiantes de Licenciatura en Contabilidad y Finanzas en la disciplina deAuditoria. Camagüey: Ponencia presentada en III Taller Internacional “La educación técnica y profesional en el S. XXI”.

Tejeda, R., & Sánchez Del Toro, P. (2009). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Holguín: Documento en soporte digital. UCT.

ULEAM. (2012). Estudio de seguimiento a egresados. Manta, Ecuador: Dirección de la carrera de Economía de la ULEAM.

ULEAM. (2013). Informe sobre el nivel ocupacional de los egresados de la universidad, acápite dirigido a los economistas. Manta, Ecuador: Departamento Central de Investigaciones de la ULEAM.

Downloads

Download data is not yet available.