Abstract
Empathy is a fundamental component in the doctor-patient relationship, considering it as an appreciated attribute in the professional practice of doctors; thus, the existence of instruments that allow its measurement in a valid and reliable manner and that are adapted to the cultural characteristics of the population is indispensable. In this sense, the objective of research was to adapt and validate the cognitive and affective empathy test (TECA) in health professionals from the department of Córdoba-Colombia. Construction validity is limited through confirmatory factor analysis in a sample of 800 participants which yielded a second model of adjustments within the acceptance limits: RMSEA = 0,083, CFI = 0,929 and TLI = 0,919. In addition, it evaluates the frequency through the ordinal alpha coefficient, obtaining satisfactory values for each of the dimensions, with scores ranging from 0,79 and 0,90. Finally, the results of this study conclude that the TECA (Cognitive and Affective Empathy test) is a tool that allows to assess empathy in health professionals in a valid and reliable way.References
López MB, Filippetti VA, Richaud MC. Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Avances en Psicología Latinoamericana. 2014; 32(1): 37-51. Doi: https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.03
Wispé L. The distinction between sympathy and empathy: To call forth a concept, a word is needed. Journal of Personality and Social Psychology. 1986; 50(2): 314-321. Doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.2.314
Titchener E. Lectures on the experimental psychology of the thought processes. New York: Macmillan; 1909. Disponible en: https://archive.org/details/cu31924024573176/page/n5/mode/2up
Kohler W. Gestalt psychology. Oxford: Liveright; 1929. Disponible en: https://www.worldcat.org/title/gestalt-psychology/oclc/289161
Scotland E. Exploratory studies of empathy. En Berkowitz L. Advances in experimental social psychology. Nueva York: Academic Press; 1969. p. 271–314. Disponible en: https://books.google.com.co/books?id=jV2VSFJs5eEC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Fernández I, López B, Márquez, M. Empatía: Medidas, teorías y aplicación en revisión. Anales de psicología. 2008; 24(2): 284- 298. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16711589012
Davis MH. A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology. 1980; 10(4): 85-104. Disponible en: https://www.uv.es/~friasnav/Davis_1980.pdf
Ramos Z. Psicometría básica. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina; 2018. Disponible en: https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/1491/75%20PSICOMETR%C3%8DA%20B%C3%81SICA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mehrabian A, Epstein N. A measure of Emotional Empathy. Journal of Personality. 1972; 40: 525-543. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1972.tb00078.x
Caruso D, Mayer J. A measure of emotional empathy for adolescents and adults. Unpublished Manuscript; 1998. Disponible en: https://scholars.unh.edu/personality_lab
Dymond R. A scale for the measurement of empathic ability. Journal of Consulting Psychology. 1949; 13: 127-133. Doi: https://doi.org/10.1037/h0061728
Hogan R. Development of an Empathy Scale. Counsulting and Clinical Psychology. 1969; 33: 307-316. Doi: https://doi.org/10.1037/h0027580
Baron-Cohen S. The essential difference: Men, women and the extreme male brain. London: Penguin; 2003. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/232430614
Oceja L, Jiménez I. Más allá del Egoísmo y de la Identidad Grupal: Empatía hacia el Otro y Conciencia de Otros en un Dilema Social. The Spanish Journal of Social Psychology. 2007; 2(4). Disponible en: https://docslide.es/documents/luis-oceja.html
López-Pérez B. Fernández I. Abad, F. Test de empatía cognitiva y afectiva. Madrid: TEA Ediciones S.A; 2008. Disponible en: https://pseaconsultores.com/wp-content/uploads/2020/12/TECA-Test-de-Empati%CC%81a-Cognitiva-y-Afectiva.pdf
Carrasco-Minés ACM. Propiedades psicométricas del test de empatía cognitiva y afectiva en docentes de instituciones educativas estatales de La Esperanza. Cientifi-k. 2017; 5(1): 95-104. Disponible en: http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/cientifi-k/article/view/1284
Alcorta-Garza A, González-Guerrero JF, Tavitas-Herrera SE, Rodríguez-Lara FJ, Hojat Mohammadreza. Validación de la escala de empatía médica de Jefferson en estudiantes de medicina mexicanos. Salud Mental. 2005; 28(5): 57-63. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252005000500057&lng=es.
Salazar-Ceballos A, Álvarez-Miño L. Empatía y percepción del riesgo del cambio climático en estudiantes de Ciencias de la Salud. Duazary. 2020; 17(3): 10-24. Doi: https://doi.org/10.21676/2389783X.3317
Asociación Argentina de Estudio e Investigación en Psicodiagnostico [ADEIP]. Pautas Internacionales Para el Uso de los Test. [Consultado 2021 Nov 15]. Disponible en: https://www.adeip.org.ar/pautas.htm
Muñiz J, Elosua P, Hambleton. International Test Commission Guidelines for test translation and adaptation: Second edition. Psicothema. 2013; 25(2): 151-157, Doi: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2013.24
Hernández C, Caso J. Adaptación de un Instrumento para la Medición de la Convivencia Escolar en Escuelas de Educación Secundaria de México. Revista Iberoamericana de Evaluación Estandarizada. 2018; 10(1). Doi: https://doi.org/10.15366/riee2017.10.1.007
Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993 por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud (Oct. 4 1993). Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM – principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. 2013. [Consultado 2021 nov 15]. Disponible en: http://www.redsamid.net/archivos/201606/2013-declaracion-helsinki-brasil.pdf?1
Muthén LK, Muthén BO. Mplus: Statistical Analysis with Latent Variables: User’s Guide (Version 8). Los Ángeles, CA: Muthén & Muthén; 2017. Disponible en: https://www.statmodel.com/download/usersguide/MplusUserGuideVer_8.pdf
Byrne B. Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming, Second Edition (2nd ed.). New York: Routledge; 2006. Doi: https://doi.org/10.4324/9780203726532
Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling, Third Edition. 3rd edition. New York: The Guilford Press; 2010. ISBN-13: 978-1606238769
Brown TA. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research [Internet]. New York: The Guilford Press; 2005. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2006-07729-000
McDonald RP. Test theory: A unified treatment. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc; 1999. Disponible en: https://doi.org/10.1207/S15327841Mpee0402_7
Viladrich C, Angulo-Brunet A, Doval, E. A journey around alpha and omega to estimate internal consistency reliability. Anales de Psicología. 2017;33(3): 755-782. Doi: https://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
Bernaards CA, Jennrich RI. Gradient Projection Algorithms and Software for Arbitrary Rotation Criteria in Factor Analysis. Educational and Psychological Measurement. 2005; 65(5): 676–696. Doi: https://doi.org/10.1177/0013164404272507
Revelle WR (Photographer). psych: Procedures for Personality and Psychological Research; 2017. Disponible en: https://www.scholars.northwestern.edu/en/publications/psych-procedures-for-personality-and-psychological-research
Fox J, Bouchet-Valat M. Rcmdr: R Commander. R package version 2.5-1; 2020. Disponible en: https://cran.r-project.org/web/packages/Rcmdr/Rcmdr.pdf
George D, Mallery P. IBM SPSS Statistics 19 Step by Step a Simple Guide and Reference. 5ª ed. Boston: Pearson; 2013. Disponible en: https://wps.ablongman.com/wps/media/objects/385/394732/george4answers.pdf
Muñiz J. Psicometría. Madrid: Editorial Universitas; 1996. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5077411
Ardila R. A psicología latinoamericana: El primer medio siglo. Revista Interamericana de Psicología. 2004; 38(2): 317-322. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28438218
Rodríguez OR, Rosero RF, Botia ML, Duarte LH. Producción de conocimiento en psicometría en instituciones de Educación Superior de Bogotá y Chía. Revista Colombiana de Psicología. 2011; 20(1): 9-25. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcps/v20n1/v20n1a02.pdf
Pechorro P, Neves S, Kahn RE, Abrunhosa R, Barroso R. A Versão Breve da Escala de Empatía Básica numa Amostra Escolar de Jovens Portugueses: Validade, Fiabilidade e Invariância. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación. 2018; 4(49): 157-169. Doi: http://doi.org/10.21865/RIPEDP49.4.13
Parrado F, Marin M, Martínez C. Revisión de la validez del BIS-15S para la Medición de la Impulsividad en Estudiantes Universitarios, Psicología desde el caribe. 2020; 38(1): 47-67. Doi: https://doi.org/10.14482/psdc.38.1.616.89
Gorostiaga A, Balluerka N, Soroa G. Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación. 2014; 38(12). Doi: http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-253
Díaz C. Propiedades Psicométricas del Test de Empatía Cognitiva y Afectiva en estudiantes del quinto grado de secundaria. [Tesis de pregrado Profesional en Psicología]. Piura: Perú; Universidad Cesar Vallejo; 2014. Disponible en: file:///C:/Users/000063619/Downloads/pdfslide.tips_propiedades-psicometricas-del-test-de-empatia-cognitiva-y-afectiva-en-estudiantes.pdf
Ponce T. Propiedades Psicométricas del test de Empatía Cognitiva y Afectiva en Docentes de Instituciones Educativas Estatales del Distrito de Trujillo [Tesis de pregrado Proefesional en Psicología]. Trujillo: Perú; Universidad Cesar Vallejo; 2017. Disponible en: http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/700
Ruiz B. Propiedades Psicométricas del Test de Empatía Cognitiva y Afectiva en estudiantes no universitarios. Cátedra Villarreal Psicología. 2016; 1(1): 99-116. Doi: https://doi.org/10.24039/cv201311127
Lira MT, Caballero E. Adaptación transcultural de instrumentos de evaluación en salud: historia y reflexiones del por qué, cómo y cuándo. Revista Médica Clínica de los Condes. 2020; 31(1); 85-94. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2019.08.003
Aguilera JL, Esquivel MC, Sánchez V. Procedimiento para identificar desigualdades intermunicipales de la calidad de vida. Ciencias Holguin. 2019; 25 (1); 23-31. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1815/181558076003/181558076003.pdf
Boluarte A. Factores asociados a la calidad de vida en personas con discapacidad intelectual. Interdisciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines. 2019; 36(1): 187-202. Doi: https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.1.13
Boluarte A, Tamari K. Validez de contenido y confiabilidad inter-observadores de Escala Integral Calidad de Vida. Revista de psicología. 2017; 35(2), 617-642. Doi: https://doi.org/10.18800/psico.201702.009
Espinoza IA, Álvarez J, Romero T. Calidad de vida en adultos mayores con trastornos temporomandibulares. Revista Información Científica. 2019; 98(3): 319-331. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5517/551762957003/551762957003.pdf
Morales I, García C, Neira K. Calidad de vida en pacientes hemodializados de la comuna de Chillan Viejo. Revista de nefrología, diálisis y trasplante. 2019; 39(4): 242-248. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5642/564263083003/564263083003.pdf
Morilla P, Pichardo MC. Relación entre la educación inclusive y la calidad de vida. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 2018; 3(1): 2603-5987. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3498/349856428005/349856428005.pdf
Consejo de Ministros de Salud de Centroamérica y República Dominicana [COMISCA]. Plan Estratégico de Transversalización Perspectiva de Género en Salud 2014-2018 en el marco del Plan de Salud de Centroamérica y República Dominicana. Santo Domingo: COMISCA. [Consultado 2021 Nov 18]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2014/PETGS-COMISCA.pdf
García MM. Género y salud: un marco de análisis e intervención. Diálogo filosófico. 2004; 59: 212-228. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=967945
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Universidad del Magdalena