Abstract
The proposed objective is to identify the level of spirituality in university teachers during the context of the pandemic. The correlational descriptive quantitative methodology was used with Mann Whitney's U, Spearman's rho and Kruskal Wallis's H tests in 85 university professors from the Faculties of Health and Humanities of a public entity. Applying the Spirituality scale, the information was analyzed using SPSS, version 24. The results show high levels of spirituality in 96% of teachers. There are statistically significant differences in the scores with respect to age and sex in the spiritual needs dimension, with men and the group between 30 and 39 years old having the highest average (p <0.05). The self-awareness dimension predominated at the highest level. Conclusions: spirituality, as a construction given from beliefs, practices and own experiences, represents a relevant element for the care of being; considering it essential to face difficulties, especially in apparently disruptive situations such as COVID-19. In the experience of the pandemic, teachers adopt spirituality as a part of their being that gives value to themselves, guides the search for harmony with nature and focuses on their goals.References
Braun R. La experiencia de conexión existencial como concepto naturalista de espiritualidad. Persona. 2017 diciembre; (020): 83-4. Doi: https://doi.org/10.26439/persona2017.n20.1741
Canova C, Tito J, Figueira J. Bienestar espiritual de adultos jóvenes del municipio libertador San Martín, Entre Ríos, Argentina. Rev Colomb Enferm. 2020; 19(1): e016-e016. Doi: https://doi.org/10.18270/rce.v19i1.2537
Hassoun H, Bermejo J, Villacieros M, Millán M, Arenas A. Relación entre bienestar espiritual, calidad de vida y sentido del sufrimiento en una población de ancianos religiosos residentes en centros españoles. Gerokomos. 2019 [citado 2021 Mayo 14]; 30(3): 124-9. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2019000300124
Peñaherrera F, Cárdenas J, Cedillo M. Percepción de la calidad de vida laboral de los docentes universitarios. Univ Cienc Tecnol [revista en la Internet]. 2015 [citado 2021 Marzo 24]; 19(77): 166-73. Disponible en: http://ve.scielo.org/pdf/uct/v19n77/art03.pdf
Gootjes D, Limaymanta C. Spirituality Among The Professoriate at a Private University. Rev Digit Investig en Docencia Univ. 2015; 9(2): 9-32. Doi: https://doi.org/10.19083/ridu.9.450
Shahjahan R. Toward a Spiritual Praxis: The Role of Spirituality among Faculty of Color Teaching for Social Justice. Rev High Educ. 2010; 33(4): 473-512. Doi: 10.1353/rhe.0.0166
Fisher J. Selecting the Best Version of SHALOM to Assess Spiritual Well-Being. Religions. 2016; 7(5): 45. Doi: https://doi.org/10.3390/rel7050045
Jalilian N, Ziapour A, Mokari Z, Kianipour N. A study of the relationship between the components of spiritual health and happiness of students at Kermanshah University of Medical Sciences in 2016. Ann Trop Med Public Health. 2017; 10(4): 1010-4. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/321148373_A_study_of_the_relationship_between_the_components_of_spiritual_health_and_happiness_of_students_at_Kermanshah_University_of_Medical_Sciences_in_2016
Parsian N, Dunning T. Developing and Validating a Questionnaire to Measure Spirituality: A Psychometric Process. Glob J Health Sci. 2009; 1(1). Doi: http://dx.doi.org/10.5539/gjhs.v1n1p2
Lopes E de C, Iunes DH, de Castro C, Carvalho LC, Silva AM, Campos E. Anxiety and spirituality in university students: a cross-sectional study. Rev Bras Enferm. 2015; 68(3): 504-9. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2015680318i
Heather T, Kamitsuru S. (Eds). Diagnósticos Enfermeros. Definiciones y clasificación 2021-2023. 12 edición. Barcelona: Elsevier; 2021.
Soto A, Olivella M, Bastidas C. Cuidado espiritual al adulto mayor, elemento del conocimiento y práctica de enfermería. Revista Ciencia y Cuidado. 2020; 17(1): 123-31. Doi: https://doi.org/10.22463/17949831.1563
Ribeiro B, Scorsolini F, Dalri R. Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index Enferm. 2020 [citado 2021 Mayo 14]; 29(3): 137-41. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1132-12962020000200008ylng=es
Hurtubia V, Tartakowsky V, Acuña M, Landoni M. Espacios de contención y resiliencia en comunidades educativas frente al contexto de la COVID-19 en Chile. Revista Iberoamericana de Educación. 2021; 86(2): 113-23. Doi: https://doi.org/10.35362/rie8624383
Muñoz S, Molina D, Ochoa R, Sánchez O, Esquivel J. Estrés, respuestas emocionales, factores de riesgo, psicopatología y manejo del personal de salud durante la pandemia por COVID-19. Acta Pediatr Mex. 2020; 41(4S1): 127-36. Doi: http://dx.doi.org/10.18233/APM41No4S1ppS127-S1362104
Alvarado E, Pagán O. Consideraciones sobre la Espiritualidad y la Religión como Recursos de Afrontamiento durante la Pandemia del COVID-19. Revista Caribeña de Psicología. 2021; 5: e5007. Doi: https://doi.org/10.37226/rcp.v5i1.5007
Gutiérrez A. Educación en tiempos de crisis sanitaria: pandemia y educación. Praxis. 2020; 16(1): 7-10. Doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.3040
Medina L, Quintanilla G, Palma M, Medina M. Carga laboral en un grupo latinoamericano de docentes durante la pandemia de COVID-19. Revista Uniciencia. 2021; 35(2): 1-14. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-2.15
Díaz L, Muñoz A, Vargas D. Reliability and validity of spirituality questionnaire by Parsian and Dunning in the Spanish version. Rev Lat Am Enfermagem. 2012; 20(3): 559-66. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-11692012000300018
Gazzaniga M. Relatos desde los dos lados del cerebro: Una vida dedicada a la neurociencia. España: Paidós; 2015.
Fajardo E, Henao A. Bienestar Espiritual de los Estudiantes de Enfermería. Rev Cult Los Cuid. 2019 [citado 2021 Mayo 13]; 23(54): 23-31. Doi: https://doi.org/10.14198/cuid.2019.54.03
Jasso M, Pozos M, Cadena J, Olvera S. Calidad de vida y perspectiva espiritual de los pacientes hospitalizados con enfermedad cardiovascular. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2017 [citado 2021 Marzo 24]; 25(1): 9-17. Disponible en: http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/84/307
Banyhamdan K, Harrim H, Al-Qutop M. Transforming an Organization into a Spiritual One: A Five-Pathway Integrated Framework. Int J Bus Manag. 2012; 7(11): 74-86. Doi: http://dx.doi.org/10.5539/ijbm.v7n11p74
Correa G. El concepto de mediación técnica en Bruno Latour. Una aproximación a la teoría del actor-red. Psicología, Conocimiento y Sociedad. 2012; 2(1): 56-81. Disponible en: https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/viewFile/56/43
Piedra M. Espiritualidad y educación en la sociedad del conocimiento. Innovaciones Educ. 2018; 20(28): 96-105. Disponible en: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2134
Vila L, Orozco L. Estilo de vida y salud: Comunidad Hare Krishna de Santa Marta-Colombia. Duazary. 2019; 16(2): 370-82. Doi: https://doi.org/10.21676/2389783X.3159
Watson J. Human caring science: a theory of nursing. Segunda edición. EE. UU.: Jones & Bartlett Publishers; 2012.
Guerrero R, Hernández Q. El cuidado de sí y la espiritualidad en tiempos de contingencia por COVID-19. Cogitare Enferm. 2020; 25: e73518. Doi: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v25i0.73518
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Universidad del Magdalena