Patients' perceptions of dental care provided by students at a Colombian public university
PDF (Español (España))

Keywords

perception
patients
dental care
students dental

How to Cite

Díaz-Cárdenas1, S., Rojano-Rodríguez, A., Hernandez Alvarez, A., Galarza, M., & Ardila-Torres, A. (2021). Patients’ perceptions of dental care provided by students at a Colombian public university. Duazary, 18(2), 163–174. https://doi.org/10.21676/2389783X.4073

Abstract

The objective of the study was to know the perception of patients of the dental care offered by students. A longitudinal descriptive study was carried out in 123 patient-student binomials in a dental school of a Colombian public university, to which a questionnaire was applied to investigate sociodemographic variables, dental care and factors related to the patient's perception: Personal presentation of the student, student-patient interaction and student-patient knowledge transmission during two moments of the attention: at the beginning (T0) and after two months (T1). Differences were found between T0 and T1 with an increase between the frequencies related to dental care; the student-patient interaction factor was the most influential. As the semester elapses and according to the student's sex, the perception behaves better in T1 of the dental care offered. It is concluded that the perception of patients regarding the dental care offered by students is influenced by student's own factors such as sex and semester, directly reflecting on the student-patient interaction that leads to satisfaction of the care received and successes in dental treatments performed.
https://doi.org/10.21676/2389783X.4073
PDF (Español (España))

References

Yépez-Chamorro MC, Ricaurte-Cepeda M, Jurado DM. Calidad percibida de la atención en salud en una red pública del municipio de Pasto, Colombia. Univ Salud. 2018; 20(2): 97-110. Doi: http://dx.doi.org/10.22267/rus.182002.114.

Torres-Gonzáles GC, León-Manco RA. Nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de una Clínica Dental Docente peruana. Rev Estomatol Herediana. 2015; 25(2): 122-32. Doi: https://doi.org/10.20453/reh.v25i2.2458.

Donabedian A. Evaluating the Quality of Medical Care.The Milbank Q. 2005; 83(4): 691-729. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00397.x.

Varo J. Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitarios: un modelo de gestión hospitalaria. Madrid: Ediciones Díaz de Santos; 1994.

López-Portilla JE, Pilataxi-Sánchez S, Rodríguez-Escobar LD, Velásquez-Rivera AC, López-Blandón MA, Martínez-Delgado CM et al. Determinantes de la satisfacción de la atención odontológica en un grupo de pacientes atendidos en la Clínica del Adulto de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia. Revista Gerencia y Políticas de Salud 2013; 12(24): 209-25. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rgps/v12n24/v12n24a13.pdf.

Torres-Quintana MA, Romo OF. Bioética y ejercicio profesional de la odontología. Acta Bioeth. 2006; 12(1): 65-74. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2006000100010.

Silva-Fhon J., Ramón-Cordova S., Vergaray-Villanueva S., Palacios-Fhon V., Partezani-Rodrigues R. Percepción del paciente hospitalizado respecto a la atención de enfermería en un hospital público. Enferm Univ. 2015; 12(2): 80-7. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.001.

Oketade IO, Osiro O, Ibiyemi ST, Ibiyemi O. Perception of patients attending a tertiary hospital in Nigeria about good dental practice: a pilot study. Níger J Clin Pract. 2013; 16(04): 478-82. Doi: https://doi.org/10.4103/1119-3077.116893.

Henríquez-Tejo RB, Cartes-Velásquez RA. Percepciones de la población respecto al cirujano dentista. Odontoestomatología. 2016; 18(27): 16-24. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-93392016000100003&script=sci_arttext.

Lora-Salgado IM, Tirado-Amador LR, Montoya-Mendoza JL, Simancas-Pallares MÁ. Percepción de satisfacción y calidad de servicios odontológicos en una clínica universitaria de Cartagena, Colombia. Rev Nac Odontol. 2016; 12(23): 31-40. Doi: https://doi.org/10.16925/od.v12i23.1378.

Elizondo-Elizondo J, Quiroga-García MA, Palomares-Gorham PI, Martínez-González GI. La satisfacción del paciente con la atención técnica del servicio odontológico. Revista Salud Pública y Nutrición 2011; 12(1). Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=29820.

Viscaíno Salem KM. Grado de satisfacción de los usuarios del servicio de la Clínica Integral Odontológica de la Universidad de las Américas. [Trabajo de grado para título de odontóloga]. Quito: Universidad de las Américas. Facultad de Odontología; 2016.

Lara-Flores N, López-Cámara V, Morales-Estrella SL, Cortés-Velázquez E. Satisfacción de usuarios de dos servicios odontológicos en Tláhuac, Distrito Federal. Rev ADM. 2000; 57(2): 45-49. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=2623

Estabrook B, Zapka J, Lubin H. Consumer Perceptions of Dental Care in the Health Services Program of an Educational Institution. J Am Dent Assoc 1980; 100(4): 540-3. Doi: https://doi.org/10.14219/jada.archive.1980.0150.

Lang J. Percepción del paciente que asiste a las clínicas de la facultad de odontología de la universidad de san Carlos de Guatemala, acerca del servicio y atención odontológica, otorgados por los estudiantes, personal docente y administrativo. [Trabajo de grado para título de cirujana dentista]. Guatemala: Universidad de San Carlos. Facultad de Odontología; 2004.

Gopalakrishna P, Munnaleneni V. Influencing satisfaction for dental services. J Health Care Mark. 1993; 13(1): 16-22. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10126026.

Orenuga OO, Sofola OO, Uti OO. Patient satisfaction: a survey of dental outpatients at the Lagos University Teaching Hospital, Nigeria. Nig Q J Hosp Med. 2009; 19(1): 47-52. Doi: https://doi.org/10.4314/nqjhm.v19i1.50208.

Adeniyi AA, Adegbite KO, Braimoh MO, Ogunbanjo BO. Factors affecting patient satisfaction at the Lagos State University Teaching Hospital Dental Clinic. Afr J Med Sci. 2013 Mar; 42(1): 25-31. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23909091.

López-Soto OP, Cerezo-Correa M del P, Paz-Delgado AL. Variables relacionadas con la satisfacción del paciente de los servicios odontológicos. RGYPS. 2010; 9(18). Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/gerepolsal/article/view/2639/1901

Derose KP, Hays RD, McCaffrey DF, Baker DW. Does physician gender affect satisfaction of men and women visiting the emergency department? J Gen Intern Med. 2001 Apr; 16(4): 218-26. Doi: https://doi.org/10.1046/j.1525-1497.2001.016004218.x.

Betin Portacio A, Guardela Simancas A, Infante Franco K, Díaz Caballero A. Satisfacción de los pacientes respecto a calidad de la atención odontológica en una institución pública universitaria de la ciudad de Cartagena. Duazary. 2009; 6(2): 95-101. Disponible en: http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/duazary/article/view/674.

Giraldo Molina AM, Berbesi Fernández DY. Key factors in the perception of the quality of dental services provided by undergraduate students. Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2017; 28(2): 311-26. Doi: http://dx.doi.org/10.17533/udea.rfo.v28n2a5.

Smith MK, Dundes L. The implications of gender stereotypes for the dentist-patient relationship. J Dent Educ 2008; 72(5): 562-70. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18451079.

Roter DL, Hall JA, Aoki Y. Physician Gender Effects in Medical Communication: A Meta-Analytic Review. JAMA. 2002; 288(6): 756-64. Doi: https://doi: 10.1001/jama.288.6.756.

Delgado A, López-Fernández LA. Práctica profesional y género en atención primaria. Gac Sanit. 2004; 18(4): 112-7. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000400018&lng=es.

Hincapié A, Carvajal Á, Sánchez LA, Arias Ó. Satisfacción de los usuarios frente a la calidad de la atención en el programa de odontología integral del adolescente y ortodoncia de la facultad de odontología de la universidad de Antioquia. Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2004; 15(2): 5-11. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/odont/article/view/3238.

Agudelo AA, Valencia LY, Oullón E, Betancur LG, Restrepo LM, Peláez LV. Satisfacción y factores asociados en estudiantes usuarios del servicio odontológico de la institución prestadora de servicios de salud “IPS Universitaria” (Medellín). Rev Fac Odontol Univ Antioq. 2008; 19(2): 13-23. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121246X2008000100003&lng=en.

Kfouri MG, Moyses SJ, Moyses ST. Women's motivation to become dentists in Brazil. J Dent Educ 2013; 77(6): 810-816. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23740918.

Garbin AJI, Garbin CAS, Tiano AVP, Carvalho ML, Fagundes ACG. Marketing em Odontologia: a percepção do cliente em relação ao serviço odontológico de clínica privada Rev Odontol UNESP 2008; 37(2): 197-202. Disponible en: https://www.revodontolunesp.com.br/journal/rou/article/588018867f8c9d0a098b4cae#nav.

Kfouri MG, Simone Tetu S, Gabardo MC, Nascimento AC, Saulo Vinicius R, Moysés SJ. The feminization of dentistry and the perceptions of public service users about gender issues in oral health. Ciênc. Saúde coletiva. 2019; 24(11). Doi: https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.00832018.

McKay JC, Quiñonez CR. The feminization of dentistry: implications for the profession. J Can Dent Assoc. 2012; 78: c1. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22322017.

Díaz Cárdenas S, Tirado Amador LR, Madera Anaya MV. Odontología con enfoque en salud familiar. Rev Cubana Salud Pública. 2014; 40(3): 397-405. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsalpub/csp-2014/csp143j.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Universidad del Magdalnea

Downloads

Download data is not yet available.