Results of an educational programmes for the formation of teachers of the early childhood
PDF (Español (España))

Keywords

Continuing education
Faculty
Infancy
Child development

How to Cite

Cerchiaro-Ceballos, E. ., Vargas-Romero, H. ., & Barras-Rodríguez, R. . (2019). Results of an educational programmes for the formation of teachers of the early childhood. Duazary, 16(2), 172–185. https://doi.org/10.21676/2389783X.3152

Abstract

The results presented are from a continuous training program directed towards early childhood teachers in Santa Marta, whose fundamental purpose was to cause changes in the educational practices of the teachers for the benefit of the children’s development. The program was designed in a period of six months, with the participation of 60 teachers from 8 different educational institution directed by the Colombian Institute of Family Welfare (ICBF in Spanish), benefiting approximately 1,370 kids with ages between 6 months and 5 years. Supported in a model of action-investigation, we realized conceptual and methodological revision formative workshops for working with kids these ages, followed by the planning and implementation of ludical activities in each school. All this with the permanent escort of the investigators’ team before and during the activity, which was filmed. As a result, important changes in the educational practices of the teachers, in relation with less frequent restrictive and directed education settings, along with a reduction in the group activities with the children. This implies a modification in the level of pedagogical intervention of the teachers, which brings along a change in the children’s participation.
https://doi.org/10.21676/2389783X.3152
PDF (Español (España))

References

1. Organización Mundial de la Salud. El Desarrollo del Niño en la Primera Infancia y la Discapacidad: un Documento de Debate. Malta: OMS; 2013.
2. Currie J. Early Childhood Education Programs. Journal of Economic Perspectives. 2001; 15(2):213-238.[internet].[Consultado 2018 Dic 15]. Disponible en: http://links.jstor.org/sici?sici=0895- 3309%28200121%2915%3A2%3C213%3AECEP%3E2.0.CO%3B2-F
3. Perinat A. La Primera Infancia. Catalunya: Editorial UOC; 2015.
4. Torrado M, Reyes M y Duran E. Bases para la formulación de un plan nacional para el desarrollo de la primera infancia. Revista infancia adolescencia y familia. 2006; 1(1): 15-38. [internet]. [Consultado 2018 Dic 10]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/769/76910103.pdf
5. Bick J. Experiencias negativas tempranas: ¿qué hemos aprendido con las últimas investigaciones sobre el cerebro?. Espacio para la infancia. 2015 Jul; (43): 10-13. [internet]. [Consultado 2018 Dic 11] Disponible en: https://bernardvanleer.org/app/uploads/2015/07/Un-buen-inicio-avances-en-el-desarrollo-de-la-primera-infancia8ff0.pdf
6. Glynn L, Sandman C. Prenatal Origins of Neurological Development: A Critical Period for Fetus and Mother. Current Directions in Psychological Science. 2011; 20(6): 384–389. Doi: https://doi.org/10.1177/0963721411422056.
7. Oates J, Karmiloff-Smith A, Johnson M. El Cerebro en Desarrollo. Primera edición. Milton Keynes: The Open University; 2012.
8. Cypel S. Lo que ocurre en el cerebro de los niños muy pequeños durante el proceso de aprendizaje. Espacio para la primera infancia. 2013 Jul; 39: 14-19. [internet]. [Consultado 2018 dic 15]. Disponible en: https://www.oei.es/historico/www.bernardvanleer.org/Spanish/El-aprendizaje-se-inicia-temprano?pubnr=1783&download=1
9. Nabona J, Crespo-Eguílaz N. Plasticidad Cerebral para el Lenguaje en el Niño y el Adolescente. Revista de Neurología. 2012;1: 127-130. Doi: https://doi.org/10.33588/rn.54S01.2012042
10. National Scientific Council on the Developing Child. Early Experiences Can Alter Gene Expression and Affect Long-term Development. [internet]. [Consultado 2018 dic 15]. Disponible en: http://developingchild.harvard.edu/wp-content/uploads/2010/05/Early-Experiences-Can-Alter-Gene-Expression-and-Affect-Long-Term-Development.pdf
11. UNESCO. La atención y educación de la primera infancia. [internet]. [Consultado 2018 dic 15]. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/atencion-educacion-primera-infancia.
12. Ministerio de Educación Nacional. Serie de Orientaciones pedagógicas para la Educación Inicial: Sentido de la Educación Inicial. Bogotá; 2014.
13. Corte Constitucional de Colombia. Constitución Política de Colombia. Bogotá; 1991.
14. Equipo Técnico de la Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia. Estrategia de Atención a la Primera Infancia: Fundamentos Políticos, Técnicos y de Gestión. Bogotá; 2013.
15. Flynn E, Schachter R. Teaching for tomorrow: An exploratory study of prekindergarten teachers’ underlying assumptions about how children learn. Journal of Early Childhood Teacher Education. 2017; 38(2): 182-208. Doi: https://doi.org/10.1080/10901027.2017.1280862
16. Pinto M, Misas M. La Educación Inicial y la Educación Preescolar: Perspectivas de Desarrollo en Colombia y su Importancia en la Configuración del Mundo de los Niños. Cultura, Educación y Sociedad. 2014; 5(2): 119-140. [internet]. [Consultado 2018 dic 20] Disponible en: https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/889
17. Alcaldía de Medellín. Gestación y primer año del programa Buen Comienzo. Medellín: Visión consultores SAS; 2014.
18. Russo A. La infancia cuenta. Desarrollo psicoafectivo y educación emocional para la primera infancia. [internet]. [Consultado 2018 Dic 15]. Disponible en: https://www.uninorte.edu.co/documents/319337/0/Boletin+Informativo+ICBF_Uninorte_1.pdf/d4e57f50-f8fa-4c6d-9ee2-aab9dffd52dd
19. AEIOTÜ. Horizontes: Orientaciones pedagógicas y operativas para la implementación de la Experiencia Educativa aeioTU. Primera edición. Bogotá: Editorial Libros; 2015.
20. Behar DS. Introducción a la Metodología de la Investigación. Buenos Aires: Editorial Shalom; 2008.
21. Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993. Por el cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. (Oct. 4 1993).
22. Rodríguez C, Estrada L, Moreno-Llanos I, De los Reyes JL. Funciones Ejecutivas y acción educativa en la Escuela Infantil: usos y gestos privados al final del primer año. Estudios de Psicología. 2017; 38(2): 385-423. Doi: https://doi.org/10.1080/02109395.2017.1305061
23. Cerchiaro-Ceballos E. Escuelas Infantiles ¿Espacios para el desarrollo? [Internet]. [Consultado 2018 Dic 20]. Disponible en: http://www.colpsic.org.co/aym_image/files/MEMOR%C3%8DAS%20CCP%202017%20FINAL1%20-%20CON%20ISSN.pdf
24. Layard R, Dunn, J. A Good Childhood: Searching for Values in a Competitive Age. Londres: Penguin; 2011.
Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.