Evaluation of the Healthy School program in some public schools in Santa Marta, 2017
PDF (Español (España))

Keywords

School
School Health
Program Evaluation
Health Promotion

How to Cite

Cortina-Navarro, C., Alvarez-Miño, L., Ariza-Álvarez, A. A., & Díaz-Ortega, Y. K. (2019). Evaluation of the Healthy School program in some public schools in Santa Marta, 2017. Duazary, 16(2), 226–238. https://doi.org/10.21676/2389783X.2955

Abstract

ABSTRACT The health and well-being of the community is the basic objective of public health. Healthy school is constituted in a program that seeks to strengthen the social production of health in the school environment through actions of public policy, healthy environment, empowerment and social participation, health education and surveillance. With the objective of establishing the degree of application of the guidelines of the healthy school program in some public schools of the city of Santa Marta for the year 2017, a descriptive quantitative study was carried out in 14 institutions that voluntarily agreed to participate. In general, there was a deficient level of application of the national guidelines for the strategy; In each of the evaluated items a low percentage of compliance was evidenced, concluding that it is necessary to design strengthening strategies in the implementation of the program that allow a fundamental objective of improving the health of schoolchildren and the academic community in general.
https://doi.org/10.21676/2389783X.2955
PDF (Español (España))

References

1. Ministerio de Salud y Protección Social. Política de Atención Integral en Salud: Un sistema de salud al servicio de la gente. Bogotá; 2016. [Internet] [Consultado 2018 Ene 25]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/modelo-pais-2016.pdf
2. Rodríguez Carrasco BB, Alonso Cordero ME, Iglesias Camejo M, Castellanos Linares MC. La escuela, marco ideal para desarrollar actividades de promoción y educación para la salud. Medimay. 2015;21(2):0-0. Disponible en: http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/790
3. Cortina C, Oviedo H. Experiencia significativa en salud escolar a partir de la estrategia de Escuela Saludable. XVI Coloquio Panamericano de Investigación en Enfermería, Cuba 2018. [Internet] [Consultado 2018 jun 20]. Disponible: http://coloquioenfermeria2018.sld.cu/index.php/coloquio/2018/paper/download/833/457
4. Lamus F, Jaimes C, Castilla M, Garcia J. Hacia una escuela saludable: una experiencia de integración de los agentes educativos en torno a la calidad de vida. Educación y Educadores. 2009. 6: 17-44. [Internet] [Consultado 2018 Ene 25]. Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/522
5. González VB, Antún MC, Casagrande-Soria ML, Di Paola M, Eisenberg MP, Escasany M et al. Experiencia del programa mi escuela saludable. Actualización en Nutrición. 2015; 16(2):51-61. [Internet] [Consultado 2018 Ene 25]. Disponible en. http://www.revistasan.org.ar/pdf_files/trabajos/vol_16/num_2/RSAN_16_2_51.pdf
6. Organización Panamericana de la Salud, Ministerio de Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Lineamientos Nacionales para la Aplicación y el Desarrollo de las Estrategias de Entornos Saludables Escuela Saludable y Vivienda Saludable [Internet]. [Consultado 2018 Feb 20]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/SA/lineamientos-nacionales-para-la-aplicacion-y-el-desarrollo-de-las-ees.pdf.
7. Secretaria de Salud Pública Municipal de Santiago de Cali, Escuelas Saludables [Internet]. [Consultado 2018 Feb 20]. Disponible en http://calisaludable.cali.gov.co/saludPublica/escuelas.php.
8. Ministerio de Salud y Protección Social, Organización Panamericana de la Salud. Fortalecimiento de la Estrategia de Entornos Saludables y su implementación, en el marco del Plan Nacional de Desarrollo y compromisos. Convenio cooperación técnica No. 485/10 [Internet] [Consultado 2018 Mar 15]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/SA/Fortalecimiento-estrategia-Entornos-Saludables.pdf.
9. Campos A, Robledo R, Arango J, Agudelo C. Evaluación de la política pública de escuela saludable en Colombia: fase de formulación (1999-2006). Revista de Salud Pública. 2012; 14(5): 744-754. [Internet] [Consultado 2018 Ene 25]. Disponible en: http://bdigital.unal.edu.co/34830/1/35046-179152-1-PB.pdf
10. Ministerio de Educación Nacional. Santa Marta Sedes 2018 [Internet]. [Consultado 2018 Ene 25]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-364338_recurso_75.xlsx
11. Ramos P, Pasarín M, Artazcoz L, Díez E, Juárez O, González I. Escuelas saludables y participativas: evaluación de una estrategia de salud pública. Gaceta Sanitaria. 2013; 27(2):104-110. DOI: 10.1016/j.gaceta.2012.04.002
12. Bonell C, Fletcher A, Anderson R. Why schools should promote students’ health and wellbeing. BMJ 2014; 348 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.g3078
13. Álvarez-Miño L, Taboada-Montoya R, Trujillo-Montes AC, Salazar-Ceballos A. Huella de carbono en Santa Marta, Colombia: Análisis desde el enfoque de los determinantes sociales de la salud - 2014. Rev Univ. salud. 2016;18(2):325-337. [Internet] [Consultado 2018 Jun 10] Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-71072016000200013&script=sci_abstract&tlng=es
14. Alcalá-Thiriat PA. Plan Parcial Borde Bio-Ambiental Pescaíto - Santa Marta [Internet]. [Consultado 2018 Abr 18]. Disponible en: http://repository.uamerica.edu.co//handle/20.500.11839/6469.
15. Sherman MK. Reflection and Evaluation of the “Healthy Me, Healthy Earth” After-School Program.. Honors Theses and Capstones [Internet]. [Consultado 2018 Abr 18]. Disponible en: https://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1392&context=honors
16. Quintero-Corzo J, Munévar-Molina RA, Munévar-Quintero FI. Ambientes escolares saludables. Rev. salud pública. 2015; 17(2): 229-241. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v17n2.35882
17. Diaz-Vicario A, Gairín-Sallán J. entornos escolares seguros y saludables. Algunas prácticas en centros educativos de Cataluña. Revista Iberoamericana De Educación. 2014; (66):189-206. [Internet] [Consultado 2018 Abr 18]. Disponible en: https://rieoei.org/historico/documentos/rie66a12.pdf
18. Caballero CR, Flores JF, Bonilla P, Arenas L. Experiencias de promoción de la salud en escuelas de nivel primario en México. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud. 2017;15(1):22-32. Doi: 10.18004/Mem.iics/1812-9528/2017.015(01)22-032
19. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Fundación interamericana del Corazón-Argentina, Coalición Nacional para prevenir la obesidad de niños, niñas y adolescentes. Entornos escolares saludables. Recomendaciones para promover políticas escolares que prevengan la obesidad infantil en la Argentina [Internet]. [Consultado 2018 Abr 18]. Disponible en: https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-11/SALUD_1811_entornos_escolares.pdf
20. Organización Panamericana de la Salud. Promover la salud en la escuela. ¿Cómo construir una escuela promotora de salud? Buenos Aires, Argentina [Internet]. [Consultado 2018 Dic 18]. Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/49146/OPSARG18031-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.