Understanding the care of the coordinators of disciplinary areas of the nursing program
PDF (Español (España))

Keywords

Understanding
Nursing Care
Nursing Education

How to Cite

Ramos, E., & Guevara, B. (2018). Understanding the care of the coordinators of disciplinary areas of the nursing program. Duazary, 15(3), 38–50. https://doi.org/10.21676/2389783X.2493

Abstract

The objective of the research was to understand the meaning of self-care for the coordinators of the Nursing Program's disciplinary area. For the methodological approach was made through the qualitative paradigm with a phenomenological-hermeneutical epistemic matrix, the information was collected with the in-depth interview technique, the key informants were four program coordinators, for the analysis of results the phases of Spiegelberg this allowed to understand the meaning assigned by key informants to self-care. The tour was carried out through the five stages in order to understand the meaning of taking care of oneself from the coordinators, and as a result we have two categories entitled: The Care of Yes as a form of Wellbeing and Strategies to take care of oneself. According to the final considerations, it can be said that taking care of the coordinators of the Nursing Program of the Universidad del Magdalena, for them is important because of their academic and professional training they are aware of the importance of caring Yes, however, they recognize that sometimes they do not attribute the time and importance it has to their health and well-being.
https://doi.org/10.21676/2389783X.2493
PDF (Español (España))

References

1. Martínez Bullé-Goyri VM. Reflexiones sobre la dignidad humana en la actualidad. Boletín mexicano de derecho comparado. 2013; 46(136):39-67.

2. Vicens J. El Valor de la Salud. Una Reflexión Sociológica sobre la Calidad de Vida. Madrid, España: Siglo Veintiuno Editores;1995.

3. Parse R, Poletti R. L'humain en devenir: nouvelle approche du soin et de la qualité de vie. Bruxelles: De Boek; 2003.

4. Capra F. El punto crucial, ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Editorial Troquel; 1992.

5. Raile M, Tomey MA. Modelos y teorías en enfermería. Barcelona, España: Elsevier; 2011.

6. Carmona I. Séneca, conciencia y drama. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana; 2008.

7. Boff L. El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. Madrid: Trotta; 2002.

8. Rivera MS, Herrera LM. Fundamentos fenomenológicos para un cuidado comprensivo de enfermería. Texto contexto-enferm. 2006; 15:158-163.

9. Heidegger M. El ser y el tiempo. Madrid, España: Trotta. Tercera edición. 2016. p. 126-184.

10. Foucault M. La ética del cuidado de uno mismo como práctica de la libertad. Concordia.1984; 6:99-116. Disponible en: http://catedras.fsoc.uba.ar/heler/foucaltetica.htm

11. Backes DS, Macedo de Sousa FG, Schaeffer AL, Lorenzini A, Nascimento KC, Lessmann JC. Concepções de cuidado: uma análise das teses apresentadas para um programa de pós-graduação em enfermagem. Texto contexto-enferm. 2006; (15):71-6.

12. Vélez-Álvarez C, Vanegas-García JH. El cuidado en enfermería, perspectiva fenomenológica. Revista Hacia la Promoción de la Salud [Internet]. 2011;16(2):175-89. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309126696013

13. Guevara B. El cuidar de si para la persona que ha tenido la vivencia de un infarto de miocardio. [Tesis Doctoral]. Valencia: Universidad de Carabobo, Venezuela; 2010.

14. Evies A. El cuidado humano en las instituciones de salud: el significado que le asigna la persona adolescente como receptora. [Tesis Doctoral]. Valencia: Universidad de Carabobo, Venezuela; 2010.

15. Dezorzi LW, Crossetti MGO. La espiritualidad en el cuidado de si para profesionales de enfermería en terapia intensiva. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2008; 16(2): 212-7.

16. Achury Saldaña DM. La historia del cuidado y su influencia en la concepción y evolución de la enfermería. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. [internet]. 2006; 8(1-2):8-15. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.ao?id=145220734002.

17. Agramonte del Sol Alain, Leiva Rodríguez Joel. Influencia del pensamiento humanista y filosófico en el modo de actuación profesional de enfermería. Rev. Cubana Enfermer [Internet]. 2007; 23(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403192007000100003&lng=es.

18. Rodríguez-Jiménez S, Cárdenas-Jiménez M, Pacheco-Arce AL, Ramírez-Pérez M. Una mirada fenomenológica del cuidado de enfermería. Enfermería Universitaria. 2014; 11(4):145-153.

19. Moreno LF. Martin Heidegger: El filósofo del ser, Edaf-Ensayo; 2002.

20. Guerra TR, Yáñez VA. Martín Heidegger – Caminos, Cuernavaca: CRIM-UNAM; 2009.
Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.