Sales plan for white rice wine (Riso) of the company Vinos y Licores Artesanales del Norte to enter the international market

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

Chinácota; strategic collaborator; pallet; competitive advantage; white rice wine (riso).

How to Cite

Guerrero-Duran, T., Mera-Ramírez, O. A., & Panizo-Cardona, C. A. (2021). Sales plan for white rice wine (Riso) of the company Vinos y Licores Artesanales del Norte to enter the international market. Clío América, 15(29). https://doi.org/10.21676/23897848.4333 (Original work published May 31, 2021)

Abstract

The following research work consists of formulating a strategic internationalization plan for the export of handcrafted wines and liquors, taking advantage of the fact that the Department of Norte de Santander - Colombia has a high potential in the fruit and vegetable sector. Wine is a product characterized by its enormous fragmentation and focus, the color and variety of the raw material used, which gives rise to a wide range of wine varieties and different prices. It is here where the company Vinos y Licores Artesanales del Norte sees a potential. For the development of the main objective, which consists of proposing a strategic internationalization plan for the export of white rice wine (riso), in the municipality of Chinácota, Norte de Santander, some key objectives are proposed, such as: To elaborate a market study for the white rice wine (riso) identifying its target market, To determine the productive and exportable capacity of the company vinos y licores artesanales del Norte, To define the costs, times and the international physical distribution for the internationalization process of the white rice wine (riso) and To propose internationalization strategies for the white rice wine (riso).
https://doi.org/10.21676/23897848.4333
PDF (Español (España))

References

Araya, S. y Araya, C. (2019). Priorización Multicriterio de Mercados Potenciales de Comercio Justo. Información tecnológica, 30(5), 309-318. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000500309

Cardozo, P., Chavarro, A. y Ramírez, C. (2006). Teorías de internacionalización. Panorama, 1(3), 4-23.

Carranza, K. y Villamar, M. (2019). Plan de exportación de vino de laboratorio con frutas de la empresa Unión Vinícola Internacional S.A. hacia el mercado de Italia. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, 4(9), 1-26. https://www.eumed.net/rev/oel/2019/04/exportacion-vino-italia.html

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales. (2010). Cartilla de exportaciones. https://www.dian.gov.co/aduanas/aspectecmercancias/origen/2.2.1%20Cartilla%20sobre%20las%20pruebas%20de%20origen%20en%20las%20exportaciones%20colombianas.pdf

Echeverri, M., Moreno, J. y Quintero, J. (2007). Analisis de las caracteristicas actuales de competitividad en las instituciones prestadoras de servicios de salud de alta complejidad que funcionan en Cartagena de Indias. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. Repositorio Institucional UNAB. https://biblioteca.utb.edu.co/notas/tesis/0039535.pdf

Eur-Lex Europa. (2002). Reglamento (Ce) No 753/2002 de 2002 para designación, denominación, presentación y protección de determinados productos vitivinícolas. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002R0753:20071214:ES:PDF

García, G. (2010). Elaboración de Sake o Vino de Arroz, por medio de la fermentación conel uso Saccharomyces cerevisiae y arroz Ecuatoriano. [Tesis de grado, Universidad Tecnológica Equinoccial]. Repositorio Dspace. http://repositorio.ute.edu.ec/xmlui/handle/123456789/4880

Gelves, K. (2019). Plan estratégico de internacionalización para la exportación de dulce cortado de leche fabricado por la empresa norte santandereana dulces típicos de Colombia “DULTICOL”. [Tesis de grado, Universidad Francisco de Paula Santander]. Repositorio Institucional UFPS. http://alejandria.ufps.edu.co/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%2214182%22

Hernandez, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Inumeridelvino. (2019). Importazioni di vino in Italia – aggiornamento primo semestre 2019. http://www.inumeridelvino.it/2019/09/esportazioni-di-vino-italiano-aggiornamento-primo-semestre-2019.html

Iriarte, M. (2008). Plan de mercadeo, para la creacion de una empresa importadora de vinos, donde el vino se posicione no como una bebida alcoholica sino como un acompañanante en las comidas. [Tesis doctoral, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriana. http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/economia/tesis61.pdf

Johanson, J. y Mattson, L. (1988). Internationalization in industrial systems. A network approach. En: N. Hood, y J. Valhne (Eds.), Strategies in global competition, 51-83. New York: Croom Helm.

Lombana, J. y Rozas, S. (2008). Marco analítico de la competitividad: fundamentos para el estudio de la competitividad regional. Pensamiento y gestión, 1(26), 1-38.

Luján, N. (2019). Historia de la gastronomía. Debate.

Melo, L. y Vega, J. (2016). Investigación de mercados para determinar el grado de aceptación de una empresa productora y comercializadora de vino de frutas en la ciudad de Ocaña. [Tesis de grado, Universidad Francisco de Paula Santander]. Repositorio Institucional UFPS. https://redib.org/Record/oai_articulo2308646-monitoreo-del-proceso-fermentativo-de-cuatro-licores-de-frutas-passiflora-edulis-citrus-cinensis-citrus-nobilis-y-citrus-m%C3%A1xima

Olivero, E., Cazallo, A. y Estruen, D. (2017). Proceso de internacionalización de las pymes. Universidad Simón Bolívar.

Organización Internacional de la Viña y el Vino (2018). Bases de datos y estadísticas. https://www.oiv.int/es/statistiques/

Porter, M. (1990). The competitive advantage of nations. The Free Press

Procolombia. (2014). Perfil logístico de exportación a Italia. https://procolombia.co/herramientas/perfiles-logisticos-de-exportacion-por-pais/perfil-logistico-de-exportacion-italia

Procolombia. (2019). Exportación, Turísmo, Inversión, Marca. http://www.procolombia.co/

Rialp, A. y Rialp, J. (2001). Conceptual frameworks on SMEʼs internationalization: past, present and future trends of research. En: C. Axxim, y P. Matthyssens (Eds.), Ressessing the internatonalization of the fi rm, advances in international marketing, 49-78. Amsterdam: JAI/Elserver.

Ruiz, S. (2016). Análisis de la viabilidad de implantación de una fábrica en italia por parte del grupo español panstar. [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia]. Repositorio Institucional UPV. Repositorio institucional UPV. http://hdl.handle.net/10251/77550.

Tarí, O. (2019). El mercado del vino en Italia. ICEX España Exportación e Inversiones.

Trade Helpdsk. (2019). Salud y protección del consumidor para productos animales y vegetales. https://trade.ec.europa.eu/tradehelp/es/salud-y-proteccion-del-consumidor-para-productos-animales-y-vegetales

Villareal, O. (2008). La internacionalización de la empresa: el modelo de las diez estrategias. Revista Internacional Administración y Finanzas, 1(1), 67-82.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.