Undergraduate self-evaluation process for obtainment of quality accreditation
PDF (Español (España))

Keywords

process
self-assessment
undergraduate
accreditation
quality

How to Cite

de Marenco, S., & Tovar Guerra, J. del C. (2009). Undergraduate self-evaluation process for obtainment of quality accreditation. Praxis, 5(1), 5–16. https://doi.org/10.21676/23897856.88

Abstract

The Law 80 of 1992 regulates, directs and defines politics concerning High Education in Colombia. It appeared conveniently in a moment when modernizing of the State and recognition of University Autonomy was required. Self-evaluation of University Academic Programs is a constant exercise, pointing towards quality improvement and obtainment of accreditation. Being the latter core of the university reflection, its process is analytic, interpretative, and comprehensive and takes decisions. This process is accomplished with support of the tasks that facilitate formative learning and, in addition, is receptive and ready to carry out the institution’s integral transformation. It also implies teachers who are permanently advancing in their profession. As a result, self-evaluation centred in teachers produces an innovated style that influences professional practice transformation, due that it develops reflection about nowadays social and scientific demands. A successful accomplishment of self-evaluation requires the institution to take for granted its leadership in favouring a broad participation of its academic community, maintaining the culture of quality evaluation and integral labour, besides the recognition of criteria, characters, variables and quality indicators. The former mentioned are present in the “Lineaments for accreditation”, a document belonging to the “National Council of Accreditation”, in its second edition. It is moreover useful to consider the model design, the structured improvement politics towards quality, all defined by the university direction board.  
https://doi.org/10.21676/23897856.88
PDF (Español (España))

References

ALJURE, N., Emilio; DÍAZ, Edgar; GIRALDO, Uriel y otros. “Lineamientos para la Acreditación Institucional”. Sistema Nacional de Acreditación. Consejo Nacional de Acreditación. Bogotá, Colombia. 2001.

ALJURE, N., Emilio; HAKIM, Ramsées; HERNÁNDEZ, Carlos, A. y otros.”Guía para la Autoevaluación de Programas de Pregrado”. Guía de procedimiento Nº 2. Consejo Nacional de Acreditación. Santa Fé de Bogotá, D.,C. 1997.

ARANGO, P. Guardo, S.J. “Sistema de Acreditación Educativa en Europa”. Simposio sobre Acreditación Universitaria”.

ICFES, ASCUN. Universidad de Cartagena, Agosto 1993.

ASOCIACIÓN COLOMBIANA DE UNIVERSIDADES. ASCUN. Cuaderno ASCUN. Acreditación Nº 1.

BRIONES, Guillermo. “La Formulación de Problemas de Investigación Social”. Unidades. Departamento de Ciencias Prácticas. Bogotá, 1978.

BORRERO, C., Alfonso. S.J. “Evaluación y Acreditación”.

ASCUN. Universidad de Cartagena, Agosto 1993.

BORRERO, C., Alfonso. S.J. “Idea de la Universidad Media”. Suplemento Nº 2. 1987.

BORRERO, C., Alfonso. Simposio Permanente sobre la Universidad. Tercer Seminario General. “La Autoevaluación Institucional Universitaria y el Nivel Académico”. Bogotá, 1985-1987.

CARDONA, José. “Metodología Innovadora de Evaluación de Centros Educativos”. Editoral. SANZ Y TORRES, S.L., Madrid. 1994.

CEPEDA, Guillermo; MIRANDA, Ana; PÉREZ, María y otros. “Fundamentos teóricos y práctica de la autoevaluación de programas académicos en la Educación Superior”. Primera edición. CEJA. Santa Fé de Bogotá.1999.

PARA LA INTEGRACIÓN Y DESARROLLO DE LA EDUCACIÓN

SUPERIOR EN EL SUR OCCIDENTE COLOMBIANO. Comité de Acreditación universitaria. Cali 1994.

CONVENCIÓN COLECTIVA DE TRABAJADORES. Entre los sindicatos de profesores y trabajadores de la universidad (ASPU y SINTRAUA) y la Universidad del Atlántico. 1975.

FERRO, B. Jesús. “La acreditación en los Sistemas de Educación Superior de los Estados Unidos y Canadá”. Cartagena. Agosto 1993.

INSTITUTO COLOMBIANO PARA EL FOMENTO DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. ICFES. “Guías Metodológicas para la Autoevaluación Institucional”. 1985.

ICFES. Subdirección General Técnica de Fomento. “Propuesta de Autoevaluación con Base en un Proceso de Autoanálisis”. (SINAC) Bogotá 1995.

ICFES. “Autoevaluación institucional”. Bogotá, 1983.

ICFES. “Educación Superior en Colombia”. Compilación normativa. Primera Edición. Bogotá. 1990.

ICFES. NIÑO, Jaime; LINARES, Patricia y otros. “Simposio sobre Acreditación Universitaria Memorias”.Segunda edición. Santa fé de Bogotá,. 1994.

ICFES. “Simposio Permanente sobre la Universidad”. Tercer Seminario General. “La autoevaluación Institucional Universitaria”. Bogotá. 1985-1987.

ESCOTO, E., Juan. “La Filosofía en la Edad Media”. Madrid. 1946.

LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN COLOMBIA. Compilación normativa. Bogotá 1990.

LEY 30 DEL 28 DE DICIEMBRE. Por el cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Santa Fe de Bogotá. 1992.

MEDINA, R., Antonio (Coord.). “Modelos de Evaluación de la Calidad en Instituciones Universitarias”. Editorial Universitas, S.A. Madrid (España).2003.

MOSQUERA, Ricardo. “La Universidad ante los Retos del Futuro”. Universidad Nacional. Primera Edición. 1990.

MURRIA, ALEXANDER. “Razón Medieval en la Edad Media”. 1982.

ORTIZ, R., Alirio. “Guía para la Autoevaluación de la Universidad”. Universidad INCA de Colombia. 1994.

OROZCO, S. Luís, E. “La Acreditación de las Instituciones de Educación Superior en Colombia a la Luz de la Experiencia Latinoamericana”. Universidad de Cartagena. 1994.

TUNNERMANA, Carlos. “La Universidad de Cara al Siglo XXI”. 1994.

Downloads

Download data is not yet available.