Definition of a focus of reading and writing teaching in the process from preparatory to primary level at school
PDF (Español (España))

Keywords

Focus on education
literacy
SGW
pedagogical practices.

How to Cite

Doria Correa, R., & Montes Miranda, A. (2013). Definition of a focus of reading and writing teaching in the process from preparatory to primary level at school. Praxis, 9(1), 25–32. https://doi.org/10.21676/23897856.739

Abstract

This paper shows the results of a research exercise in order to define an approach of reading and writing’s teaching and learning in the process from preparatory to primary education in Asodesi’s school in the city of Monteria - Córdoba. This experience is a part of the investigation “classroom projects: an experience of action research in language teaching at school”, theoretically oriented from the study of various approaches about teaching reading and writing early, with a qualitative methodology (IA), by forming a study group work (SGW), within which teachers reflect on their teaching practices, in order to improve and transform them. The main results are: the definition of a comprehensive approach of teaching reading and writing, linked to the goals of training offered in classroom projects in primary and secondary levels and the development of skills incomprehension and textual production.
https://doi.org/10.21676/23897856.739
PDF (Español (España))

References

Bru M, & Basagoiti. M. (2002). La Investigación-Acción Participativa como metodología de mediación e integración socio-comunitaria. Recuperado de http://www.pacap.net/es/publicaciones/pdf/comunidad/6/documentos_investigacion.pdf.

Doria & Pérez (2008). Prácticas de enseñanza de la lectura y la escritura en escuelas públicas de Montería. Concepciones y metodologías. Montería. Tesis de Maestría en Educación SUE – CARIBE, Universidad de Córdoba.

Doria, R. & Castro, M. (2010). La investigación –acción en la comprensión de las prácticas de enseñanza de los maestros de lenguaje. Revista de Lingüística y Literatura. 14, 14 -25. Universidad de Córdoba: Montería.

Fals B. O. (2005). La ciencia y el pueblo: nuevas reflexiones. En Salazar, M. (2005.). La Investigación acción participativa. Inicios y desarrollos (pp. 65-84). Bogotá: Magisterio.

Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación. Conversaciones con Emilia Ferreiro. Fondo de Cultura Económica. México.

Halliday, M. (1998). El lenguaje como semiótica social (Segunda reimpresión). Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Jiménez, J. & Guzmán, R. (2003). The influence of code-oriented versus meaning-rientedap proachesto reading instructionon wordre cognition in a transparent orthography. Revista International Journal of Psychology. Vol. 38, No. 2: 65-78 pp.

Jiménez, J. E., Guzmán, R. & Artíles, C. (1997). Efectos de la frecuencia silábica posicional en el aprendizaje de la lectura. Cognitiva, 1, 3-27.

Kirchner, A. (2004). La investigación acción participativa (IAP). Recuperado de http://forolatinoamerica.desarrollosocial.gov.ar/galardon/docs/Investigaci%C3%B3n%20Acci%C3%B3n%20Participativa.pdf

Lomas, C. (2001). El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Centro de Profesores de Gijón. Asturias. Barcelona: Paidós.

MEN (1998). Lineamientos curriculares Lengua Castellana. Bogotá: Magisterio. Lomas, C. y otros. (2001). El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Barcelona: Paidós.

Montes. A. J. (2011). Modelo pedagógico “Enseñanza para la comprensión”, una experiencia de cambio y transformación en contextos vulnerables. El caso del Colegio Asodesi de Montería – Córdoba. En: Boletín Virtual REDIPE, No. 802, Pp. 11.

Morais, J. (2001). El arte de leer. A. Machado libros S.A.: Madrid.

Ortiz, M., & Jiménez, J. (1995). Concepciones tempranas acerca del lenguaje escrito en prelectores. En revista Infancia y Aprendizaje, Vol. 24: 215-231 pp.

Pérez, M. (1999). “¿Qué evalúan las pruebas en Colombia?” En: Alegría de Enseñar, No. 39.

Salazar, M. (2005). (Comp.). La investigación acción participativa. Inicios y desarrollos. Bogotá: Magisterio.

Sinclair, A., Jarvella, R., & Levelt, W. (1978). The child’s conception of language. Berlin, Springer-Verlag.

Downloads

Download data is not yet available.