Heritage education at University. Strategies for evaluating the cultural urban heritage in the educational process of young people
PDF (Español (España))

Keywords

Heritage education
cultural heritage
formation of young people
images of city.

How to Cite

Ortiz Núñez, S. (2013). Heritage education at University. Strategies for evaluating the cultural urban heritage in the educational process of young people. Praxis, 9(1), 18–24. https://doi.org/10.21676/23897856.735

Abstract

This article presents part of the results of the research “Images of city and cultural expressions of the urban landscape with patrimonial value for young people in Medellin” developed by members of two research groups of the Universidad Pontificia Bolivariana, during 2011 -Semillero de Investigación en Urbanismo, SIUR and Semillero Integrado de Educación en Ciencias-. This research proposes urban cultural heritage as a pedagogical tool in the education of young university students. To this end, strategies that allowed enhancing the assets valuation of the environment surrounding were designed, increasing in this way the sense of belonging and social identity.
https://doi.org/10.21676/23897856.735
PDF (Español (España))

References

Alcaldía de Medellín (2008). Plan Especial de Protección del Patrimonio Cultural Inmueble de Medellín. Acuerdo 099 de 2008. Medellín: Departamento Administrativo de Planeación.

Alcaldía de Medellín y Universidad Nacional (2006). Diagnóstico integral de ciudad para la equidad. Medellín: Departamento Administrativo de Planeación.

Bernal, B. (2002). El medio ambiente urbano en las ciudades históricas, IV Jornadas de Geografía Urbana. Cuadernos Geográficos, (33), 171-173.

Congreso República de Colombia (2008). Ley 1185 de 2008 de Cultura, de 12 de marzo. Bogotá: Diario Oficial N° 46.929.

Corpovisonarios (2007). Encuesta de cultura ciudadana en la ciudad de Medellín. Medellín: Fundación Terpel y Secretaría de Cultura Ciudadana de la Alcaldía de Medellín. Recuperado de www.medellin.gov.co/.../Subportal%20del%20Ciudadano/Cultura/.../Encuesta%20Cultura%20Ciudadana%20Medellin%202007.pdf

De Castro, C. (1998). La geografía en la vida cotidiana. Barcelona: Ediciones Del Serbal. Dirección del Patrimonio (2008). Formación Integral a partir de Comunidad, Territorio y Memoria.

Guía Pedagógica, Bitácora del Patrimonio. Bogotá: Ministerio de Cultura de Colombia.

Fontal, O. (2007). El patrimonio cultural del entorno próximo: un diseño de sensibilización para secundaria. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (6), 31-47.

Fontal, O. & Marín, S. (2011). Enfoques y modelos de educación patrimonial en programas significativos de OEPE. EARI-Educación Artística Revista de

Investigación, (2), 91-96.

García, Z. S. (2007). Estrategias educativas para la valoración del Patrimonio Cultural en la Educación Básica en Venezuela. Revista EDUCERE-Artículos arbitrados, (39). Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20201/2/articulo11.pdf

Lara, J. J. (2002). El Patrimonio Urbano del siglo XXI: Políticas y estrategias sobre el patrimonio integral urbano. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.bibvirtual.ujed.mx/Libros/patrimonio.pdf

Lynch, K. (1984): La imagen de la ciudad. México, D.F.: Gustavo Gili.

Logopress Editor (2011, 29 de junio). La UNESCO reconoce la labor de España en el Programa de Patrimonio Joven. Revista de Arte. Recuperado de http://www.revistadearte.com/2011/06/29/la-unesco-reconoce-la-labor-de-espana-en-el-programa-de-patrimonio-joven/

Norwegian Agency for Development Coorperation (2005): Patrimonio mundial en manos de los jóvenes: conocer, atesorar y actuar. Paquete de materiales didácticos para docentes. París: UNESCO.

Saldarriaga, A. (2002). Imagen y memoria en la construcción cultural de la ciudad. En Torres, C.A. (Comp.), La ciudad: hábitat de diversidad y complejidad (pp.155-166). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Silva, A. (1992): Imaginarios urbanos. Bogotá y Sao Paulo: cultura y comunicación urbana en América Latina. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Downloads

Download data is not yet available.