Approaches and models of intercultural education
PDF (Español (España))

Keywords

Intercultural society
multicultural contexts
social diversities
world citizenship
education global
feeling of belonging
marginalization
poverty
misery
inequitable distribution of wealth
structural violence
welfare
approaches and models of inte

How to Cite

Sánchez Fontalvo, I. M. (2011). Approaches and models of intercultural education. Praxis, 7(1), 30–41. https://doi.org/10.21676/23897856.6

Abstract

Needed to be aware of the need to build an intercultural society, awareness must be assumed in all social spheres, where stands the role play education. A role of transcendental, since it must promote educational spaces to form people with virtues and powers that allow them to live together / as in multicultural contexts and social diversities (sometimes uneven) in an increasingly globalized and interconnected world, and foster the development of feelings of civic belonging shared before the neighborhood, city, region and country, allowing them concern and critical judgement to marginalization, poverty, misery and inequitable distribution of wealth, causes of structural violence, but at the same time, wanting to work for the welfare and transformation of these scenarios. Since these budgets, it is important to know the approaches and models of intercultural education that have been developed so far, analysing their impact on the contexts educational where apply.
https://doi.org/10.21676/23897856.6
PDF (Español (España))

References

Bartolomé, M. (Coord.); Cabrera, F.; Del Campo, J.; Del Rincón, D.; Espín, J. V; Marín, M. A.; Rodríguez, M. y Sandín, M. P. (1997) Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs. Pp.41-63.

Bartolomé, M.; Cabrera, F.; Espín, J. V.; Marín, M. A., y Rodríguez, M. (1998). Educación Multicultural en Enciclopedia de Educación. Barcelona: Océano, Pp. 1476 – 1503.

Bartolomé, M. y Cabrera, F. (2003). “Sociedad multicultural y ciudadanía: Hacía una sociedad y ciudadanía interculturales”, en Revista de Educación, núm. Extraordinario (2003), pp. 33-56.

Banks, J.A. (1994b). Multiethnic Education: Theory and practice (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Castell (2003). La Globalización truncada en América Latina, la crisis del Estado – Nación y el colapso neoliberal. En Foro Social Mundial Temático. Cartagena de Indias junio 16 al 20 de 2003: [Documento en Línea a enero de 2006] http://www.fsmt.org.co/aa/img_upload/52db53d37ec3594c9a13faaef9c48a44/Manuel_Castells.doc

Gottert, G. (2004). América Indígena versus Globalización: el aporte de las culturas andinas. Cochabamba Bolivia: PROEIB ANDES.

Kymlicka, W. (2003). Estados Multiculturales y Ciudadanos Interculturales. En: Zariquiey, R. (Editor). Actas del V Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe “Realidad multilingüe y desafío intercultural. Ciudadanía, cultura y educación. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú y Cooperación Alemana al Desarrollo (GTZ).

Marín, M. A. (2002). La Construcción de la identidad en la época de la mundialización y los nacionalismos. Artículo policopiado.

Taylor, Ch. (1991). El Multiculturalismo y la “la política de reconocimiento”. México: Fondo de Cultura Económica.

Tubino, F. (2003). Comentarios sobre la ponencia de Kymlicka. Estados multiculturales y ciudadanos interculturales, en Actas del V Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe “Realidad multilingüe y desafío intercultural. Ciudadanía, cultura y educación”. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Downloads

Download data is not yet available.