Digital divide: input for methodological strategies in critical reading
PDF (Español (España))

Keywords

digital divide
critical reading
TIC
methodology
virtual learning environments

How to Cite

Llano Saavedra, J. F., Cano Vargas, G. C., Mena Barco, J. J., & García Arango, D. A. (2022). Digital divide: input for methodological strategies in critical reading. Praxis, 18(2), 216–236. https://doi.org/10.21676/23897856.4609

Abstract

This research sought to identify and compare the digital gaps and critical reading performance of sixth grade students of the Adventist schools Villavicencio and Granada in the department of Meta and Maranatha in San José del Guaviare, in Colombia, in order to develop methodological strategies aimed at strengthening some critical reading skills. The study was conducted with a mixed approach of exploratory scope, which included the design, application and validation of internal consistency using Cronbach's Alpha, of an instrument to obtain the digital gaps. The analysis of critical reading performance showed that there are no significant differences in the results achieved by students in the tests administered from their place of residence and those applied under the alternating modality. Regarding digital gaps, it was found that all students have access to electronic devices and the Internet, some presented a digital use gap. Also, a competency gap was identified due to the daily dedication to social networks and online games. These findings were input for the methodological strategies mediated by technology with which to capture the interest of students in the academic processes.
https://doi.org/10.21676/23897856.4609
PDF (Español (España))

References

Arias-Vivanco, G. E. (2018). La lectura crítica como estrategia para el desarrollo del pensamiento lógico. Revista Boletín Redipe, 7(1), 86–94. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/419

Avendaño de Barón, G. S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: La voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. https://doi.org/10.19053/0121053X.4916

Badillo-Jiménez, V. T., e Iguarán-Jiménez, A. M. (2020). Uso de las TIC en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en niños autistas. Praxis, 16(1), 55–63. https://doi.org/10.21676/23897856.3406

Baquero Cifuentes, L. (2020). Propuesta de estrategia Lúdico-pedagógica para generar empatía por la lectura y escritura, en las estudiantes del curso 6:1 del Colegio Nacionalizado Femenino de Villavicencio. [Tesis de especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Archivo digital. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/3436/Baquero_Lucila_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bonilla Vergara, Ángela M., Triana Guerra, A. C., y Silva Monsalve, A. M. (2021). Club Virtual: estrategia de enseñanza y aprendizaje para el fortalecimiento de la lectura crítica. Revista Iberoamericana De Educación, 85(1), 117-133. https://doi.org/10.35362/rie8514016

Cifuentes-Cifuentes, G. (2018). Incidencia de los objetos virtuales de aprendizaje en el fortalecimiento de la lectura crítica. [Tesis de doctorado, Universidad Externado de Colombia]. Archivo digital. https://dspace-uexternado.metacatalogo.com/handle/001/890

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE] (2019). Indicadores básicos de TIC en Hogares. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/tecnologia-e-innovacion/tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-tic/indicadores-basicos-de-tic-en-hogares#:~:text=En%202018%20en%20el%20total,usaron%20internet%20en%20cualquier%20lugar.

Departamento Nacional de Planeación [DNP] (2022). IDIC 2021 Índice Departamental de Innovación para Colombia. https://www.dnp.gov.co/programas/desarrollo-empresarial/Competitividad/Paginas/Indice-Departamental-de-Innovacion-para-Colombia.aspx

Gómez Navarro, D. A., Alvarado López, R. A., Martínez Domínguez, M. y Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: Una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, 6(16), 47-62. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta edición). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1ra edición). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

IBM Corp. Released 2017. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp. https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/25.0.0?topic=detection-kmo-bartletts-test

Instituto Colombiano para el Fomento y Evaluación de la Educación Superior [ICFES] (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia—PISA 2018. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - Icfes. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1125661/Informe_nacional_resultados_PISA_2018.pdf/4c66530f-027e-696a-81da-be6e5108e5e9?version=1.0&t=1646970884580

International Telecommunication Union [ITU] (2020). Time series of ICT data for the world, by geographic regions, by urban/rural area and by level of development. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx

Llorens Vargas, A., Alarcón Castro, J., y Brañes Alarcón, J. (2021). Alfabetización digital y tic en la educación secundaria en Chile: Diagnóstico en tiempos de pandemia. Interciencia, 46(4), 148-155. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2021/05/02_6781_Com_Llorens_v46n4_8.pdf

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología , 30 (3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López Yepes, J. y López Hernández, A. (2020). Introducción al estudio de lectura crítica y multimedia en la narración de la ruta de Hernán Cortés hacia México-Tenochtitlan (1519). Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, 1-26, e68692. http://dx.doi.org/10.5209/cdmu.69160

Maldonado Pinto, J. E. (2018). Metodología de la investigación social: Paradigmas: Cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. Ediciones de la U https://elibro-net.ezproxy.interamerica.org/es/lc/bvainteramerica/titulos/70335

Mariño, S. I., y Bercheñi, V. R. (2020). Identificación de brechas digitales en pandemia: Dos experiencias de grados superiores en la disciplina Informática. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 910-922. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2144

Martínez-González, A., Cabrera-Zambrano, H., Borjas, M., Torres-Saldaña, E., y Judex-Orcasita, J. (2018). Evaluando la disposición y la motivación del pensamiento crítico con la mediación de las TIC. Praxis, 14(2), 187–203. https://doi.org/10.21676/23897856.2762

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia [MINTIC] (2021). Índice de brecha digital regional. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-162387.html

Montenegro, S., Raya, E., y Navaridas, F. (2020). Percepciones Docentes sobre los Efectos de la Brecha Digital en la Educación Básica durante el Covid -19. Revista internacional de educación para la justicia social, 9(3), 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017

Romero-Olarte, B. y Ramírez-Rojas, M. I. (2021). Lectura crítica a partir de problemas socialmente relevantes. Pensamiento y Acción, (30), 6–20. https://doi.org/10.19053/01201190.n30.2021.12110

Sidney S. (1972) Diseño Experimental No Paramétrico. Las medidas de correlación y sus pruebas de significación. El coeficiente de correlación de rangos de Spearman. Cuba: Edición Revolucionaria. Instituto Cubano del Libro

Silva Manrique, Y. A., Serrano Alvarado, F. E. y Medina Peña, N. A. (2019). La lectura crítica mediada por las TIC en el contexto educativo. Educación y Ciencia, (22), 263–277. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10051

Torres Bernal, Y. T. y Niño Vega, J. A. (2020). Estrategia didáctica mediada por memes para el fortalecimiento de la lectura crítica. Revista Boletín Redipe, 9(10), 62–74. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i10.1088

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.