Pedagogy of Memory: Victims Army Conflict Women's Voices in Boyacá-Colombia
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

pedagogy; memory; armed conflict; women; victims.

How to Cite

Condiza-Plazas, W. E. (2021). Pedagogy of Memory: Victims Army Conflict Women’s Voices in Boyacá-Colombia. Praxis, 17(1), 69–84. https://doi.org/10.21676/23897856.4041

Abstract

This work investigates actions in pedagogy of the memory of women victims of the armed conflict in the department in Boyacá-Colombia of the Zoscua corporation. Methodologically it is developed through the collection of stories, testimonies, narratives and artistic co-creation, in two workshops held in Paipa and Bogotá in 2019, to make the voices of the victims visible. As a result, the participants report victimizing events that occurred in the period 1984-2018, describes armed actors, places of conflict and interest. In the field of pedagogy's memory the following stand out: the memory wall, the Memento play and the Performance Mnemosine. As a result of artistic co-creation work, the Traveling Exhibition allowed the exhibition of artistic products made by the participants, socialized with students and the community in general, by showing evidence of the armed conflict in Boyacá. Thus, the pedagogy of memory, with its multiplicity of resources, offers an epistemic alternative that allows recognizing the voices of victims, making visible the impacts of victimizing acts, the diversity of memory activities against forgetting, which the participants carry out, by creating the opportunity to seek processes of participation and coexistence necessary for an education for peace.
https://doi.org/10.21676/23897856.4041
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Belalcarzar Valencia, J. y Molina Valencia, N. (2017). Los tejidos de las mujeres de Mampuján: prácticas estético-artísticas de memoria situada en el marco del conflicto armado colombiano. Andamios, 14(34), 59-85.

Bozal, A. G. (2016). Género y construcción científica del conocimiento. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(27), 263-288.

Buenahora, N. M. (2019, 10 de diciembre). Universidades de Colombia, Inglaterra y España, trabajan por las víctimas del conflicto colombiano, un proyecto que busca transformar vidas. http://www.uptc.edu.co/universidad/modules/news/news_4435.html?uri=/universidad/modules/news/news_4334.html

Centro de Investigación y Educación Popular [CINEP]. (2011). Colombia, deuda con la humanidad 2: 23 años de falsos positivos (1988-2011). Editorial Códice Ltda.

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (2017). La guerra inscrita en el cuerpo. Informe nacional de violencia sexual en el conflicto armado. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes-accesibles/guerra-inscrita-en-el-cuerpo_accesible.pdf.

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/bastaYa/basta-ya-colombia-memorias-de-guerra-y-dignidad-2016.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (2016). Hasta encontrarlos. El drama de la desaparición forzada en Colombia. https://centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2016/hasta-encontrarlos/hasta-encontrarlos-drama-de-la-desaparicion-forzada-en-colombia.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (2019). Ser marica en medio del conflicto armado. Memorias de sectores LGBT en el Magdalena Medio. https://centrodememoriahistorica.gov.co/wp-content/uploads/2020/01/LGBT-Magdalena-Medio.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH] y University of British Columbia. (2013). Recordar y Narrar el conflicto. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2009/recordar-narrar-el-conflicto.pdf

Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas Argentina. (1984). Informe "Nunca Más". EUDEBA.

Ley 1448 de 2011. (2011, 10 de junio). Congreso de la República. Diario Oficial No 48 096. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1448_2011.html

Cubides, F. (2006). Burocracias Armadas. Grupo Editorial Norma.

Fernández, A. C. (2016). El sentido de la investigación cualitativa. Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, (19), 33-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5815704

Gobernación de Boyacá. (2017, 10 de octubre). Boyacá agudiza tus sentidos. http://www.boyaca.gov.co/images/boyaca%20agudiza%20tus%20sentidos.pdf

González G., F. E., Gutiérrez Lemus, O. J., Nieto Matiz, C., Aponte Gonzáles, A. F. y Rodríguez Cuadros, J. D. (2012). Conflicto y territorio en el oriente colombiano. Colección territorio poder y conflicto. CINEP - ODECOFI - Corcas Editores SAS.

González Terreros, M., Aguilera Morales, A. y Torres Carrillo, A. (2014). Investigar subjetividades y formación de sujeto en y con organizaciones y movimientos sociales. En C. Piedrahita Echandía, Á. Díaz Gómez y P. Vommaro. (Comps.), Acercamientos metodológicos a la subjetivación política: debates latinoamericanos (pp. 49-70). Universidad Distrital Francisco José de Caldas - Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).

Guerrero Barón, J. (2007). Los años del olvido. Boyacá y los orígenes de la violencia. Uptc.

Herrera, M. C., Ortega Valencia, P., Cristancho, J. G. y Olaya Gualteros, V. (2014). Memoria y formación: configuraciones de la subjetividad en ecologías violentas. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo Veintinuno de España Editores.

Londoño Reyes, J. C. (2015). Narrativas en torno a la relación minería y violencia en la región de occidente de Boyacá [tesis de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional Universidad Distrital (RIUD). http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2450/1/Londo%C3%B1oReyesJuanCamilo2015.pdf

Medina Gallego, C. (1990). Autodefensas, paramilitares y narcotráfico en Colombia: Origen, desarrollo y consolidación: el caso "Puerto Boyacá". Editorial Documentos Periodísticos.

Novoa Sanmiguel, D. y Escamilla Márquez, D. (2008). Los archivos orales y la memoria del conflicto armado interno colombiano: desafíos y posibilidades. AMOVI-UIS-Colciencias, Universidad Industrial de Santander.

Ocaña, A. O. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales. Ediciones desde la U.

Ocaña, A. O. (2017). Configuración epistémica de la Pedagogía. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 19(29), 165-95.

Ortega Valencia, P. y Herrera, M. C. (2012). Memorias de la violencia política y formación ético-política de jóvenes y maestros en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (62), 89-115.

Ortega Valencia, P., Castro Sánchez, C., Merchán Díaz, J. y Vélez Villafañe, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Colección memoria y cultura. Universidad Pedagógica Nacional.

Ortega Valencia, P., Merchán Díaz, J. y Vélez Villafañe, G. (2014). Enseñanza de la historia reciente y pedagogía de la memoria: emergencias de un debate necesario. Pedagogía y Saberes, (40), 59-70.

Palumbo, M. (2016). Educación En Movimientos Populares Rurales: Un Estado Del Arte. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 219-40.

Pérez Jiménez, L., Giraldo, J. (Comps.). (2018). Hilando voces, tejiendo memorias Tras las huellas de las violencias de Lengupá, Boyacá. CINEP / programa por la paz.

Pertuz Bedoya, C., Girón Ortiz, C., Arévalo Robles, G. A., Choachí González, H., Torres Gámez, I. L., Merchán Díaz, J., Aponte Otálvaro, J. E., Garzón Godoy, L., Herrera Cortés, M. C., Ortega Valencia, P. C., Vega Cantor, R., Arias Campos, R. L., Rodríguez Ávila, S. P. y De Currea-Lugo, V. (2016). Bitácora para la Cátedra de la Paz. Formación de maestros y educadores para una Colombia en paz. (P. Ortega Valencia, Ed.) Universidad Pedagógica Nacional.

Sánchez, G. (2008). Tiempos de memoria, tiempos de víctimas. Análisis político, (63), 3-21. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/46014/47567

Siciliani Barraza, J. M. (2014). Contar según Jerome Bruner. Itinerario Educativo, 28(63), 31-59.

Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Paidos.

Uribe García, J. A. (2018). El testimonio de las víctimas como recurso pedagógico. Aportaciones para el posconflicto colombiano. Praxis & Saber, 9(20), 97-118. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/8297

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.