Ambientes virtuales de aprendizaje con metodología de aprendizaje basado en problemas (ABP): una estrategia didáctica para el fortalecimiento de competencias matemáticas
PDF (Español (España))

Keywords

Problem solving
educational strategies
learning process
online learning
ICT skills

How to Cite

Baloco, C., & Lopez-Mendoza, O. . (2022). Ambientes virtuales de aprendizaje con metodología de aprendizaje basado en problemas (ABP): una estrategia didáctica para el fortalecimiento de competencias matemáticas. Praxis, 18(2), 324–344. https://doi.org/10.21676/23897856.3919

Abstract

This article presents the results of a research that aimed to implement didactic strategies to strengthen mathematical problem-solving competence through problem-based learning (PBL) and virtual learning environments. As an innovation proposal, the PBL methodology was based, implemented in a learning environment with the Edmodo platform as a technological tool. The methodological option used was action research in the classroom, with the participation of 36 seventh grade students from a public education institution in Barranquilla-Colombia. Among the findings, the positive reception of the educational strategy and the motivation of the students in the face of learning built in real situations stands out.
https://doi.org/10.21676/23897856.3919
PDF (Español (España))

References

Arias-Vivanco, G. E. (2018). La lectura crítica como estrategia para el desarrollo del pensamiento lógico. Revista Boletín Redipe, 7(1), 86–94. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/419

Avendaño de Barón, G. S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: La voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. https://doi.org/10.19053/0121053X.4916

Badillo-Jiménez, V. T., e Iguarán-Jiménez, A. M. (2020). Uso de las TIC en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en niños autistas. Praxis, 16(1), 55–63. https://doi.org/10.21676/23897856.3406

Baquero Cifuentes, L. (2020). Propuesta de estrategia Lúdico-pedagógica para generar empatía por la lectura y escritura, en las estudiantes del curso 6:1 del Colegio Nacionalizado Femenino de Villavicencio. [Tesis de especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Archivo digital. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/3436/Baquero_Lucila_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bonilla Vergara, Ángela M., Triana Guerra, A. C., y Silva Monsalve, A. M. (2021). Club Virtual: estrategia de enseñanza y aprendizaje para el fortalecimiento de la lectura crítica. Revista Iberoamericana De Educación, 85(1), 117-133. https://doi.org/10.35362/rie8514016

Cifuentes-Cifuentes, G. (2018). Incidencia de los objetos virtuales de aprendizaje en el fortalecimiento de la lectura crítica. [Tesis de doctorado, Universidad Externado de Colombia]. Archivo digital. https://dspace-uexternado.metacatalogo.com/handle/001/890

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE] (2019). Indicadores básicos de TIC en Hogares. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/tecnologia-e-innovacion/tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-tic/indicadores-basicos-de-tic-en-hogares#:~:text=En%202018%20en%20el%20total,usaron%20internet%20en%20cualquier%20lugar.

Departamento Nacional de Planeación [DNP] (2022). IDIC 2021 Índice Departamental de Innovación para Colombia. https://www.dnp.gov.co/programas/desarrollo-empresarial/Competitividad/Paginas/Indice-Departamental-de-Innovacion-para-Colombia.aspx

Gómez Navarro, D. A., Alvarado López, R. A., Martínez Domínguez, M. y Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: Una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, 6(16), 47-62. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta edición). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1ra edición). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

IBM Corp. Released 2017. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp. https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/25.0.0?topic=detection-kmo-bartletts-test

Instituto Colombiano para el Fomento y Evaluación de la Educación Superior [ICFES] (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia—PISA 2018. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - Icfes. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1125661/Informe_nacional_resultados_PISA_2018.pdf/4c66530f-027e-696a-81da-be6e5108e5e9?version=1.0&t=1646970884580

International Telecommunication Union [ITU] (2020). Time series of ICT data for the world, by geographic regions, by urban/rural area and by level of development. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx

Llorens Vargas, A., Alarcón Castro, J., y Brañes Alarcón, J. (2021). Alfabetización digital y tic en la educación secundaria en Chile: Diagnóstico en tiempos de pandemia. Interciencia, 46(4), 148-155. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2021/05/02_6781_Com_Llorens_v46n4_8.pdf

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología , 30 (3), 1151-1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López Yepes, J. y López Hernández, A. (2020). Introducción al estudio de lectura crítica y multimedia en la narración de la ruta de Hernán Cortés hacia México-Tenochtitlan (1519). Cuadernos de Documentación Multimedia, 31, 1-26, e68692. http://dx.doi.org/10.5209/cdmu.69160

Maldonado Pinto, J. E. (2018). Metodología de la investigación social: Paradigmas: Cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. Ediciones de la U https://elibro-net.ezproxy.interamerica.org/es/lc/bvainteramerica/titulos/70335

Mariño, S. I., y Bercheñi, V. R. (2020). Identificación de brechas digitales en pandemia: Dos experiencias de grados superiores en la disciplina Informática. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 910-922. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2144

Martínez-González, A., Cabrera-Zambrano, H., Borjas, M., Torres-Saldaña, E., y Judex-Orcasita, J. (2018). Evaluando la disposición y la motivación del pensamiento crítico con la mediación de las TIC. Praxis, 14(2), 187–203. https://doi.org/10.21676/23897856.2762

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN] (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia [MINTIC] (2021). Índice de brecha digital regional. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-162387.html

Montenegro, S., Raya, E., y Navaridas, F. (2020). Percepciones Docentes sobre los Efectos de la Brecha Digital en la Educación Básica durante el Covid -19. Revista internacional de educación para la justicia social, 9(3), 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017

Romero-Olarte, B. y Ramírez-Rojas, M. I. (2021). Lectura crítica a partir de problemas socialmente relevantes. Pensamiento y Acción, (30), 6–20. https://doi.org/10.19053/01201190.n30.2021.12110

Sidney S. (1972) Diseño Experimental No Paramétrico. Las medidas de correlación y sus pruebas de significación. El coeficiente de correlación de rangos de Spearman. Cuba: Edición Revolucionaria. Instituto Cubano del Libro

Silva Manrique, Y. A., Serrano Alvarado, F. E. y Medina Peña, N. A. (2019). La lectura crítica mediada por las TIC en el contexto educativo. Educación y Ciencia, (22), 263–277. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10051

Torres Bernal, Y. T. y Niño Vega, J. A. (2020). Estrategia didáctica mediada por memes para el fortalecimiento de la lectura crítica. Revista Boletín Redipe, 9(10), 62–74. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i10.1088

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.