Social representations of special education teachers, from the practices of educational inclusion
PDF (Español (España))

Keywords

Inclusion
Pedagogical practice
Social representations

How to Cite

Nieto-Bravo, J. A., García-Manosalva, E. J. ., & Muete-Forero, N. A. . (2022). Social representations of special education teachers, from the practices of educational inclusion. Praxis, 18(2), 260–277. https://doi.org/10.21676/23897856.3882

Abstract

The inclusion promoted by the teacher in teaching settings guarantees that diversity can become a reality within the educational process. Therefore, the main objective of this research was to establish the social representations about the pedagogical practice of inclusion developed in the school. The methodological process develops qualitative research with a hermeneutic epistemological perspective, this is developed from a narrative entry with semi-structured interviews and uses content analysis as a data collection technique. The analysis of social representations is a starting point to consolidate teacher training scenarios that contribute to the missionary horizon of inclusion as a key to diversity. This process consolidated five social representations: Inclusion as a principle of diversity; pedagogical practice as a stage for learning perseverance and independence; inclusive pedagogical practice mediated by training; pedagogical adaptability to the difficulties encountered in inclusive settings; inclusive pedagogical practice mediated by the multimodal growth of all actors.
https://doi.org/10.21676/23897856.3882
PDF (Español (España))

References

Ainscow, M. (2001a). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. Recuperado de http://portalsej.jalisco.gob.mx/

Ainscow, M. (2016). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narce.

Ángel, D. y Herrera, J. (2011). La propuesta hermenéutica como crítica y como criterio del problema del método. Estudios filosóficos.

Armstrong, F. (1999). Inclusion, Curriculum and the Struggle for Space in School. International Journal of Inclusive Education, 3(1), 75-87.

Calvo, G. (2015). La formación de docentes para la inclusión educativa. Teacher training for inclusive education. Páginas De Educación, 6(1), 19-35. https://doi.org/10.22235/pe.v6i1.525

Cataño C, Monsalve K, Vásquez L. Prácticas pedagógicas y currículo como ejes generadores para la educación inclusiva. Revista REDIPE; 9(12):59-67. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1133

Congreso de la Republica de Colombia (1991). Constitución Política de la Republica de Colombia.

Congreso de la Republica de Colombia (2007). Ley 1145 del 10 de Julio de 2007 por medio del a cual se organiza el Sistema Nacional de Discapacidad y se dictan otras disposiciones. Bogotá D. C.: Congreso de la Republica de Colombia.

Consejo de la Republica de Colombia (2013). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES. Política Pública Nacional de Discapacidad e Integración Social. Bogotá D.C.: Congreso se la Republica de Colombia. Recuperado de https://discapacidadcolombia.com/

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2019). PEI, proyecto educativo Institucional, Hacia un modelo educativo flexible, incluyente y de calidad Acuerdo de Sala General Nº 140 del 27 de septiembre de 2019. Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana.

Guedez, V. (2005) La diversidad y la inclusión: Implicaciones para la Cultura y la Educación. SAPIENS, 6(1), 107-132.

Ibáñez, T. (1988). Representaciones Sociales, teoría y método, en Tomas Ibáñez, Ideologías de la vida cotidiana. International Journal of Inclusive Education, 3(1), 75-87.

Jodelet, D. (2000) Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 60-75.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. Moscovici, Serge. Psicología Social, 2(1), 469-494.

Llosa, J. Méndez, S. Agulló, E. y Rivero, M. (2022). Recuperación de las causas materiales en la Educación Social: ontología de sujeto ante el ejercicio transformador en las sociedades neoliberales. En Revista de educación social, 34, 208-221.

Martínez, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.

Moscovici, S. (1961) Francia: El Psicoanálisis Su Imagen y Su Publico recuperado de https://taniars.files.wordpress.com/2008/02/moscovici-el-psicoanalisis-su-imagen-y-su-publico.pdf

Nieto, J. A. (2017). Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas. En Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 10(1), 173-195. doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.07.

Nieto, J.A. (2017). Didáctica del sentido: Editorial académica española.

Nieto-Bravo, J. (2022). Desarrollo con rostro humano desde las prácticas educativas populares. USTA.

Nieto, J. A. y Rodríguez J.P. (2017). Del contractualismo igualitario al desarrollo humano diferencial: una perspectiva de justicia desde el enfoque de capacidades humanas en el proceso de retorno a la vida civil de desmovilizados en Colombia. En Revista Hallazgos, 14(28), 83-104. https://doi.org/10.15332/2422409X

Nieto J.A., y Pardo Rodríguez J.P. (2018). Desarme, desmovilización y reincorporación social en Colombia. Revista de la Universidad de La Salle (75), 157-177. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss75.10

Nieto, J. A. y Pinto, C.A. (2018). FUNDEHI, una opción por la persona desde la pedagogía comunitaria. En F. Del Pozo, M. Del Mar, A. Zolá, C. Astorga (Comp). Educación social. Retos para la transformación socioeducativa y para la paz. (227 – 231) Barranquilla: Universidad del Norte.

http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/8231/9789587890280%20eMemorias%20II%20Simposio%20EduSocial.pdf?sequence=1#page=228

Nieto, J. y Santamaría-Rodríguez, J. (2019). Metodologías emergentes para la investigación. Formación crítica del pedagogo investigador. RISEI-OEI.

Nieto, J.A. Angarita, M. Muñoz, J. Mancilla G.A.L(2019). La investigación narrativa como construcción social del conocimiento, una aproximación epistemológica y metodológica desde el enfoque cualitativo. En Revista Hojas y Hablas, (17), 58-73. doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a4

Nieto, J. y Pérez, J. (2020). La escuela católica en Latinoamérica, tránsitos epistemológicos entre una educación reproductiva y una pedagogía crítica para la emancipación. En Pérez, C. Pinto, C. Moncada, J. Nieto y J. Santamaría-Rodríguez (eds.) Reflexiones alrededor de la Iglesia y la educación en el contexto latinoamericano (82-111). Córdoba: Editorial Comunicarte – Editorial Universidad Católica de Córdoba. Recuperado de http://pa.bibdigital.uccor.edu.ar/2181/

Nieto-Bravo, J. y Pérez-Vargas, J. (2022). Investigación narrativa en educación: reflexiones metodológicas. USTA.

Nieto, J. y Santamaría-Rodríguez, J.E. (2020). Metodologías emergentes para la investigación. Formación crítica del pedagogo investigador. En T. Fontaines-Ruiz., J. Pirela, Y. Almarza, J. Maza-Cordova (Ed) Convergencias y divergencias en investigación. RISEI-OEI. https://risei.org/wp-content/uploads/2020/08/Libro-convergencias-divergencias-tendin.pdf

Nieto, J., Santamaría-Rodríguez, J. y Moncada, C. (2020). Investigar desde el margen: problematización epistémica y metodológica de la sistematización de experiencias y la investigación de acción participativa. En J. Pérez y J. Nieto Reflexiones metodológicas de investigación educativa. Perspectivas sociales. USTA.

Pearpoint, J. y Forest, M. (1999). Prólogo. En S. Stainback y W. Stainback (edts) Aulas inclusivas (15-18). Narcea.

Pérez, J., Nieto-Bravo, J., & Santamaría-Rodríguez, J. (2019). La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en ciencias humanas y sociales. Civilizar: Ciencias Sociales Y Humanas, 19(37), 21-30. https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.2/a09

Pérez-Vargas, J., Nieto-Bravo, J., & Santamaría-Rodríguez, J. (2020). Hermeneutics and Phenomenology in Human and Social Sciences Research. Civilizar: Ciencias Sociales Y Humanas, 20(38). https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a10

Pérez, J. y Nieto, J. (2020). Reflexiones metodológicas de investigación educativa. Perspectivas sociales. USTA.

Pérez Pérez, R. y Pérez Pérez, R. (2014). La formación práctica del educador social, del pedagogo y del psicopedagogo. UNED

Pérez-Vargas, J. y Pinto, C. (2022). Técnicas e instrumento para la construcción de narrativas. En j. Nieto-Bravo y J. Pérez-Vargas, Investigación narrativa en educación: reflexiones metodológicas (133-178). USTA.

Pinto, C. y Nieto, J. (2020). Identidad de la educación católica en América Latina a la luz de las Conferencias Generales del CELAM. En J. Pérez, C. Pinto, C. Moncada, J. Nieto y J. Santamaría-Rodríguez (eds.). Reflexiones alrededor de la Iglesia y la educación en el contexto latinoamericano (40-59). Córdoba: Editorial Comunicarte – Editorial Universidad Católica de Córdoba. http://pa.bibdigital.uccor.edu.ar/2181/

Piña, J. y Cuevas, Y. (2004). Teoría de las representaciones sociales. Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles Educativos. 26(105-106), 102-124. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000100005&lng=es&tlng=es.

Piña, J. y Mireles, O. (2008). La perspectiva sociológica de las representaciones sociales para el estudio de la globalización. Ponencia presentada en la XI conferencia de Sociología de la Educación, realizada en Santander. España.

Ramírez-Valbuena, W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 211–230. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195

Santamaría-Rodríguez, J. Nieto-Bravo, J. García-Díaz, J. Martínez-Gómez, N. (2019). Formación en investigación pedagógica: experiencias de docentes en formación en pedagogía infantil. En Revista Educação e Pesquisa, 45(1).

https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1517-9702&lng=pt&nrm=is

Santamaría-Rodríguez JE, Nieto Bravo J.A., Quitián Álvarez E.A. (2019) Formación en investigación pedagógica desde metodologías emergentes. Inferencias epistémicas en perspectiva pedagógico-crítica. En Revista REEA, 1(4). 218-239. https://www.eumed.net/rev/reea/agosto-19/investigacion-pedagogica.html

Santamaría-Rodríguez, J. Nieto Bravo, J. y Pérez-Vargas, J. (2020). Aproximaciones práctico-teóricas en educación popular. Trayectorias y metodologías desde la sistematización de experiencias. En H. Ferryra y L. Zañudo (Coord.) Miradas y Voces de la investigación educativa III. Innovación educativa con miras a la justicia social (10-44). Córdoba: Universidad Católica de Córdoba.

Sevilla, D. Martín M. y Jenaro, C. (2017) Percepciones sobre la educación inclusiva: la visión de quienes se forman para docentes. Revista de Investigación Educativa. (25), 83-113. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200083&lng=es&tlng=es.

Skliar, C. (2005). Poner en tela de juicio la normalidad, ni la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación. Revista Educación y pedagogía, 41, 11-22.

Stainback & Stainback. (2004) Aulas inclusivas Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Narcea Ediciones

Stainback, S. y Stainback, W. (1999): Aulas inclusivas. Narcea.

Urbina Cárdenas, J. E. & Ovalles Rodríguez, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente 21(40), 495-544.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.