“Between the law and the practical effects”: An analysis of the evaluation diagnostic-formative in teachers from the official sector in Colombia
Revista Praxis volumen 17
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

assessment; teachers’ performance; evaluation system; pedagogical practice.

How to Cite

Neira Uneme, A. V., & Ariza Montañez, V. A. (2021). “Between the law and the practical effects”: An analysis of the evaluation diagnostic-formative in teachers from the official sector in Colombia. Praxis, 17(2), 167–179. https://doi.org/10.21676/23897856.3862

Abstract

The “evaluation diagnostic-formative” (ECDF), is known to be decisive for assignment of salary level of teachers from the official sector in Colombia, and it purpose is to design a formative diagnosis that allows the reflection about the teacher’s performance by the institutions and teachers involved. This paper aims to characterize and analyze the ECDF regarding the gap between the intensions of the normative and the practical effects of the evaluation, as well as presenting teacher’s experiences about the application. This approach is proposed though the study of the regulation and other technical documents, by which the evaluation was regulated, designed and developed, as well as semi-structured interviews of the teachers who has applied recently. We found that the objective of the evaluation is not entirely achieved, as the application and subsequent feedback has been deficient, by not providing teachers with clear and pertinent information about their pedagogical practices that allows a contribution to the transformation of their teaching.
https://doi.org/10.21676/23897856.3862
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Cañón Ruiz, L. M. y Rojas Morales, O. G. (2017). Voces y realidades de la evaluación docente: Sistematización de la experiencia de evaluación de carácter diagnóstico formativa a docentes vinculados con la Secretaría de Educación Distrital 2015–2016 [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomas]. Repository USTA https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/12912/Ca%c3%b1onluisa2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cruz-Aguayo, Y., Hincapie, D. y Rodriguez, C. (2020). Profesores a prueba: Claves para una evaluación docente exitosa. Banco Interamericano de Desarrollo.

Federación Colombiana de Trabajadores de la Educadores [FECODE]. (2019, 18 de agosto). ¡Exigimos al gobierno del presidente Duque que garantice el justo derecho a los ascensos! https://fecode.edu.co/images/comunicados/2019/Comunicado_de_Fecode_ante_problemas_con_resultados_ECDF_III.pdf

Federación Colombiana de Trabajadores de la Educadores [FECODE], Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES] y Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2019). Informe de la Comisión de Implementación –CDI-. https://fecode.edu.co/images/DocumentosEvaluacionDiag2019/INFORME%20DE%20LA%20CDI%20%20ECDF%20III%2020%20de%20agosto.pdf

Figueroa Cahn-Speyer, M. J., García Jaramillo, S., Maldonado Carrizosa, D., Rodríguez Orgales, C., Saavedra Pineda, A. M. y Vargas, G. (2018). La profesión docente en Colombia: Normatividad, formación, selección y evaluación. Documentos de Trabajo. Universidad de los Andes, Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo (54), 1-96.

Fontana, A. y Frey, J. H. (2015). La entrevista. En N. K. Denzin e Y. Lincoln (coords.). Manual de investigación cualitativa: Vol. 4. Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 140-202). Gedisa.

Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Miño y Davila.

Hurtado, M. (2019, 1 de septiembre). Dudas y críticas sobre la evaluación docente. El Nuevo Siglo. https://www.elnuevosiglo.com.co/articulos/09-2019-dudas-y-criticas-sobre-la-evaluacion-docente

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2018). Evaluación de Carácter Diagnóstico Formativa (ECDF) 2016—2017 Informe Nacional de Resultados. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/179524/ECDF%20InformeNacional%202018%2003%201.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2019). Docente de aula. Manual para autograbación del video de práctica educativa y pedagógica que realiza como docente de aula. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-382455 recurso_3.pdf

Maussa, D, E. (2014). Características, principios y fines de la evaluación del desempeño docente. Praxis, 10, 8-20.

Ministerio de Educación Nacional [MEN], Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2016). Informe Nacional 2016. Evaluación de Carácter Diagnóstico Formativo (ECDF). https://www.icfes.gov.co/documents/20143/179524/Informe+ecdf+-+2016.pdf/aa438f12-d082-087c-6049-28a548be1654

Decreto 1278 de 2002. (2002, 19 de junio). Presidencia de la República. Diario oficial No 44 840. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1257729

Decreto 1657 de 2016 (2016, 21 de octubre). Presidencia de la República. Diario oficial No 50 033. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30027051

Sáenz Obregón, J. (2014). Gobierno de los pobres, culturas y saber pedagógico: Algunas líneas de fuerza emergentes en la configuración del dispositivo escolarizador público en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 1(67), 201.226. https://doi.org/10.17227/0120391.67rce201.226

Saldarriaga Vélez, Ó. de J. (2011). Del oficio de maestro: Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio.

Tenti Fanfani, E. (2013). Riqueza del oficio docente y miseria de su evaluación. En M. Poggi. (Coord), Políticas docentes. Formación, Trabajo y Desarrollo Profesional (pp. 121–141). UNESCO-Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.

Vaillant, D. (2016). Desarrollo profesional, evaluación y políticas docentes en Latinoamérica. Revista La educación en Latinoamérica, (4), 16-20.

Vásquez Zora, L. (2016). Existencia y desaparición del maestro en Colombia. Aula de Humanidades.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.