La escuela en medio del conflicto armado: experiencia de la institución educativa El Chairá José María Córdoba de Cartagena del Chairá
Resumen
PDF (Español (España))

Keywords

Conflicto Armado
Escuela
Experiencia
Territorio
Reclutamiento de menores
Desplazamiento forzado
Caquetá

How to Cite

Gómez Rojas, L. O., & Lara Salcedo, L. M. . (2023). La escuela en medio del conflicto armado: experiencia de la institución educativa El Chairá José María Córdoba de Cartagena del Chairá. Praxis, 19(1), 87–102. https://doi.org/10.21676/23897856.3855

Abstract

This article presents the experience of the armed conflict and its processing by the Educational Institution El Chairá José María Córdoba as one of the results of the investigation The armed conflict and the school: peace and reconciliation initiatives in Caquetá, whose objective was understand the ways in which three educational institutions in the department of Caquetá lived and processed the experience of the armed conflict and the peace and reconciliation initiatives derived from each of them. This research was a multiple case study in which semi-structured interviews, focus groups and memory work techniques were used. The data collected was processed using the categorical narrative analysis model. The analysis and subsequent research results regarding this educational institution indicate that: the Revolutionary Armed Forces of Colombia -People's Army (FARC-EP) was the hegemonic armed group in the region due to the abandonment and absence of the State; that their financing depended on the economy of drugs, extortion and the “vaccines” they carried out; that the educational institution was turned into a heliport where those killed in combat were deposited, and that she was affected by school dropouts due to the recruitment of minors in the municipality.
https://doi.org/10.21676/23897856.3855
PDF (Español (España))

References

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica educativa. Universidad de Granada,1(1). https://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/49/91

Bueno, A. (2006). La reconciliación como un proceso sociopolítico. Aproximaciones teóricas. Reflexión Política, 8(15).https://revistas.unab.edu.co/index.php/reflexion/article/view/616

Canales, M. (2006). Metodología de la investigación social. Chile, ediciones LOM.

Centro Nacional de Memoria Histórica CNMH. (2013). Caquetá: conflicto y memoria. Imprenta Nacional de Colombia. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2014/cartillaCaqueta/cartillacaqueta-completa.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica CNMH. (2017). La tierra no basta: Colonización, baldíos, conflicto y organizaciones sociales en el Caquetá.

Comité Internacional de la Cruz Roja CRIC. (2012). Protocolo adicional a los Convenios de Ginebra del 12 de agosto de 1949: relativo a la protección de las víctimas de los conflictos armados internacionales (protocolo I), del 8 de junio de 1977.https://www.icrc.org/es/download/file/3643/additional-protocols-geneva-conventions-1949- icrc-spa.pdf

Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (2005). Introduction. The discipline and practice of qualitative research. En: The sage handbook of qualitative research [pp. 1-13]. Thousand Oaks. https://tecnicasmasseroni.files.wordpress.com/2019/04/denzin-n.-y-lincoln-y.-la-disciplina-y-la-prc3a1ctica-de-la-investigacic3b3n-cualitativa.pdf.

Echevarría, S. H. (2013). Pècaut, Daniel. La experiencia de la violencia: Los desafíos del relato y la memoria. La Carreta Editores E.E. Universidad EAFIT. 10(19). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872013000200012.

El espectador. (2016). La paz la construye cada colombiano: John Paul Lederach. https://www.elespectador.com/colombia-20/paz-y-memoria/la-paz-la-construye-cada-colombiano-john-paul-lederach-article/.

Figueroa, R. (2002). La educación para los derechos humanos y la paz. Praxis, 2(1), 16–27. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/527

Fundación Paz y Reconciliación PARES. (2018). La reconfiguración del Caquetá. https://pares.com.co/2018/07/12/la-reconfigura cion-del-caqueta/

Hamui, A. & Varela, (2012). Metodología de investigación en educación médica: la técnica de grupos focales. Universidad Nacional Autónoma de México. 2(5). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000100009

Jaramillo, S. (2015). La paz territorial. Oficina del Alto Comisionado para la Paz. https://interaktive demokratie.org/files/downloads/La-Paz-Territorial.pdf

Jiménez R. (1998). Metodología de la Investigación. Elementos básicos para la investigación clínica. Editorial Ciencias Médicas.

https://www.academia.edu/41762814/METODOLOG%C3%8DA_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N_ELEMENTOS_B%C3%81SICOS_PARA_LA_INVESTIGACI%C3%93N_CL%C3%8DNICA

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. dipos Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/96984/1/566508.pdf

Larrosa, J. (2015). Conferencia la experiencia y sus lenguajes. Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. Universidad de Barcelona. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001417.pdf

Márquez, M. (2009). Enseñanza de la historia del conflicto armado en Colombia: fundamentos para la construcción de propuestas para su enseñanza en el ámbito universitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia). 5(2):205-230. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134116861009.pdf

Ortega, P. (2014). Narrativas testimoniales: talleres de memoria. https://catedradoctoral.files.wordpress.com/2014/07/documento-leccic3b3n-8.pdf

Pècaut, D. (1997). Análisis Político: presente, pasado y futuro de la violencia. Universidad Nacional de Colombia. Siglo del hombre Editores. pp. 1-43. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/colombia/assets/own/analisis30.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD. (2014). Caquetá: análisis de conflictividades y construcción de paz.

https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/co/undp-co-caqueta-2014.pdf

Revista Semana. (2009). Así se vive la guerra en Caquetá. https://www.semana.com/nacion/conflictoarmado/articulo/asi-vive-guerra-caqueta/111555-3

Revista Verdadabierta (2013). El Caquetá es el corazón de las FARC. https://verdadabierta.com/el-caqueta-es-el-corazon-de-las-farc-1/

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo XXI editores. https://www.academia.edu/25251957/Paul_Ricoeur_Tiempo_y_narraci%C3%B3n

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. https://www.researchgate.net/publication/44376485_Metodologia_de_la_investigacion_cualitativa_Gregorio_Rodriguez_Gomez_Javier_Gil_Flores_Eduardo_Garcia_Jimenez

Salamanca, A. P. (2009). Educación para la paz. Praxis, 5(1), 17–32. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/89

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.