Reflexiones sobre la educación STEAM, alternativa para el siglo XXI
PDF (Español (España))

Keywords

teaching
significant learning
creativity
focus
interdisciplinary

How to Cite

Castro-Campos, P. A. (2023). Reflexiones sobre la educación STEAM, alternativa para el siglo XXI. Praxis, 18(1), 158–175. https://doi.org/10.21676/23897856.3762

Abstract

This reflection article is resulting from a research about STEAM education. Consider a perspective analysis from theoretical and epistemic contributions. First of all, conceptual elements and antecedents are taken into account it has made possible to establish bases for the development of the approach. Afterward, are exposed some scenarios, educational competence, dimensions and outlines of interest from the argumentative perspective point of view, providing premises that connote its potential education towards holistic training. Its role about training educational competences, in the present day context in which creativity and interdisciplinary are articulated. In addition to examining educational strategies, where application scenarios and circumstances are designed to adopt critical positions or places to strengthen its praxis. As a final point, conclusions are raised based on the theoretical contributions of relevant authors from the existing literature, proposals are generated that apply positive horizons for STEAM as an educational alternative in the 21st century.
https://doi.org/10.21676/23897856.3762
PDF (Español (España))

References

Adell Segura, J., Llopis Nebot, M., Esteve Mon, F. y Valdeolivas Novella, M. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 171-186. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22303

Arredondo Trapero, F. G., Vázquez Parra, J. C y Velázquez Sánchez, L. M. (2019). STEM y brecha de género en Latinoamérica. Revista de El Colegio de San Luis, 9(18), 137-158. https://doi.org/10.21696/rcsl9182019947

Azcaray Fernández, J. K. (2019). Metodología para integrar el diseño en un proceso curricular STEAM a través del uso de las nuevas tecnologías creativas [Tesis doctoral no publicada]. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/125704

Bolaño García M. Buenas prácticas con TIC para la inclusión de niños y niñas con necesidades educativas especiales del Departamento de Magdalena-Colombia. A Rodríguez-Martín (Comp.), Prácticas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades. 2017:1225-31

Cabra Torres, F. (2011). La crisis silenciosa, el futuro de la democracia y el cultivo de la humanidad. Signo y Pensamiento, 30(58), 286-291. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232011000100021&lng=en&tlng=es

Carrera, X., Coiduras, J., Lázaro, J y Pérez, F. (2019). La competencia digital docente definiciones y formación del profesorado. En M. G. Cervera, V. Esteve-González y J. L. Lázaro (Eds.), ¿Cómo abordar la educación del futuro?, conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Ediciones Octaedro S. L.

Castro-Campos, P. y Forero-Hernández, D. (2022). Tecnologías de la información y la comunicación: Percepción estudiantil del aprendizaje en tiempos de Covid 19. Cultura, Educación y Sociedad, 13(1), 161-176. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.10

Castro-Campos, P. A. y Rojas, J. J. (2015). Estilos de enseñanza de los docentes del área de didáctica de la licenciatura en educación física, deportes y recreación [Trabajo de maestría, Universidad del Tolima, Colombia]. http://repository.ut.edu.co/handle/001/1590

Celis Cuervo, D. A. y González Reyes, R. A. (2021). Aporte de la metodología Steam en los procesos curriculares. Revista Boletín Redipe, 10(8), 279-302. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1405

Cilleruelo, L. y Zubiaga, A. (2014). Una aproximación a la Educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología. Jornadas de Psicodidáctica, 2014. Universidad del País Vasco UPV/EHU. http://www.augustozubiaga.com/web/wp-content/uploads/2014/11/STEM-TO-STEAM.pdf

Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències. Revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 2017(34), 22-30. https://www.raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/338034

Descamps Daw, G. A. (2019). STEAM en Colombia: una mirada a las prácticas y saberes del trabajo interdisciplinar [Trabajo de grado, Universidad de los Andes]. Repositorio Uniandes. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/43763/u830932.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Domènech-Casal, J., Lope, S. y Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16, 2. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203

Domínguez González, M. S. y Mocencahua Mora, D. (2016). Propuesta educativa del movimiento maker como herramienta para generar estrategias de aprendizaje de matemáticas. Tecnologías aplicables a la educación: innovación educativa [Conferencia]. XI Encuentro Iberoamericano de Educación. Universidad Veracruzana. https://www.researchgate.net/publication/319311694_Propuesta_educativa_del_movimiento_maker_como_herramienta_para_generar_estrategias_de_aprendizaje_de_matematicas_Tecnologias_aplicables_a_la_educacion_innovacion_educativa

Domínguez Osuna, P. M., Oliveros Ruiz, M. A., Coronado Ortega, M. A. y Valdez Salas, B. (2019). Retos de ingeniería: enfoque educativo STEM+A en la revolución industrial 4.0. Innovación Educativa, 19(80), 15-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1794/179462794002

Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D., Salgado-Orellana, N. y Puraivan, E. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación STEM. Revista Espacios, 40(8). http://www.revistaespacios.com/a19v40n08/19400802.html

Forero Hernández, D. J. y Castro Campos, P. A. (2022). Políticas educativas y cooperación internacional en Latinoamérica. Revista FACCEA, 12(1), 08-28. https://doi.org/10.47847/faccea.v12n1a1

Furman, M. (2016). Educar mentes curiosas: la formación del pensamiento científico y tecnológico en la infancia. Santillana.García-Carmona, A. (2020). STEAM, ¿una nueva distracción para la enseñanza de la ciencia? Ápice. Revista de Educación Científica, 4 (2), 35-50. https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.2.6533

García Cartagena, Y., Reyes González, D. S. M. y Burgos Oviedo, F. (2017). Actividades STEM en la formación inicial de profesores: nuevos enfoques didácticos para los desafíos del siglo XXI. Revista Electrónica Diálogos Educativos (33). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6212470

García, M. B. (2022). Tecnologías educativas para la inclusión. Editorial Unimagdalena.

García Mejía, R. y García-Vera, C. (2020). Metodología STEAM y su uso en matemáticas para estudiantes de bachillerato en tiempos de pandemia Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(2), 163-180. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1212

García Varcálcel, Muñoz-Repiso, A. y Basilotta, Gómez-Pablos, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811

Greca, I. M., Ortiz-Revilla, J. y Arriassecq, I. (2021). Diseño y evaluación de una secuencia de enseñanza-aprendizaje STEAM para Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1802. 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1802

Higuera Sierra, D., Guzmán Rojas, J. y Rojas García, A. (2019). Implementando las metodologías STEAM y ABP en la enseñanza de la física mediante Arduino. Memorias de Congresos UTP, 133-137. http://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUTP6457

Innobasque. (2018). Guía de recomendaciones para impulsar y fortalecer los proyectos STEAM en las organizaciones de la educación no formal. https://www.innobasque.eus/publicaciones/publication/504

López Gamboa, M. V. (2019). Implementación y articulación del STEAM como proyecto institucional, Latin American Journal of Science Education, 6(1), 12034. https://www.academia.edu/39635378/Implementaci%C3%B3n_y_articulaci%C3%B3n_del_STEAM_como_proyecto_institucional

López Simó, V., Couso Lagarón, D. y Simarro Rodríguez, C. (2020). Educación STEM en y para el mundo digital: El papel de las herramientas digitales en el desempeño de prácticas científicas, ingenieriles y matemáticas. RED. Revista de Educación a Distancia, 20(62). http://dx.doi.org/10.6018/red.410011

Marti, J. A., Heydrich, M., Rojas, M. y Hernández, A. (2012). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(158), 11-21. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/743

Martínez Mayoral, M. A., Morales Socuellamos, J., Baeza, J. A., Ortiz Henarejos, L. y Quesada Martínez, M. (2019). TIC’s para la docencia y el aprendizaje. Universitas Miguel Hernández. https://books.google.com.co/books/about/TIC_s_para_la_docencia_y_el_aprendizaje.html?id=2EvEDwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=es-419&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Mendoza Santos, J. A. (2020). Secuencia didáctica basada en metodología STEAM enfocada en los ODS con estudiantes del grado undécimo del Colegio Americano de Bucaramanga [Trabajo de Maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12485/2020_Tesis_Jhon_Anderson_Mendoza_Santos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monzón Davila, E. M. (2019). Alfabetización digital en el aula. Proceedings of the Digital World Learning Conference CIEV. http://biblioteca.galileo.edu/tesario/bitstream/123456789/960/1/12.pdf

Morales Martínez, Y. M. y Dutrénit Bielous, G. (2017). El movimiento Maker y los procesos de generación, transferencia y uso del conocimiento Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(15). https://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2017.15.62588

Morales, P. y Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado En Problemas. Theoria, 13(1), 145-157. http://www.ubiobio.cl/theoria/v/v13/13.pdf

Moreira, N., Ortega, M., Delgado, A. y Goñi, M. (2019). Desigualdades de género en las áreas de Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM). En M. Beatriz, S. Silveira, D. Meziat, M. García y L. Bengochea (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de las ciencias en debate. Volumen 1 Didáctica de las Ciencias Género e Inclusión Educativa en STEM (pp. 813-822). Universidad de Alcalá.

Oliveros Ruiz, M. A. (2019). STEAM como herramienta para fomentar los estudios de ingeniería. Revista Científica, 35(2), 158-166. https://dx.doi.org/10.14483/23448350.14526

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M. y Arriassecq, I. (2018). Construcción de un marco teórico para el enfoque STEAM en la Educación Primaria. En C. Martínez Losada y S. García Barros (Eds.), 28° Encuentros en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Iluminando el cambio educativo (pp. 823-828). Universidade da Coruña. https://www.researchgate.net/publication/327509411_Construccion_de_un_marco_teorico_para_el_enfoque_STEAM_en_la_Educacion_Primaria#:~:text=STEAM%2C%20acr%C3%B3nimo%20del%20ingl%C3%A9s%20Science,responder%20a%20la%20complejidad%20competencial

Paredes Curin, C. R. (2016). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete. Revista Electrónica Educare, 20(1), 119-144. https://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.6

Romero López, S. y Gimeno Sorribas, C. (2020). Transformación metodológica de la Escola Montessori de Rubí desde una perspectiva STEAM y de género, Revista Participación Educativa Segunda Época, 7(10), 123-136. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/transformacion-metodologica-de-la-escola-montessori-de-rubi-desde-una-perspectiva--steam-y-de-genero/ensenanza-politica-educativa/23940

Ruiz Vicente, F. A. (2017). Diseño de proyectos STEAM a partir del curriculum actual de educación primaria utilizando aprendizaje basado en problemas, aprendizaje colaborativo, flipped, clasroom y robótica educativa [Tesis doctoral, Universidad CEU Cardenal Herrera, Valencia]. Archivo digital. https://repositorioinstitucional.ceu.es/handle/10637/8739

Saborío Taylor, S. y García Borbón, M. (2021). Construyendo una STEAM-E-WEB (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics-English Web). Innovaciones Educativas, 23(Especial), 133-146. https://doi.org/10.22458/ie.v23iEspecial.3502

Sánchez Ludeña, E. (2019). La educación STEAM y la cultura “maker”. Revista Padres y Maestros, 379(2019), 45-51. 10.14422/pym.i379.y2019.008

Santillán-Aguirre, J. P., Jaramillo-Moyano, E. M., Santos-Poveda, R. D. y Cadena-Vaca, V. D. (2020). STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento, 48(5). 10.23857/pc.v5i8.1599

Santillán Aguirre, J. P., Cadena Vaca, V. del C. y Cadena Vaca, M. (2019). Educación Steam: entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(3.4.), 212-227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4..847

Serón Torrecilla, F. J. y Murillo Ligorred, V. (2020). Arte contemporáneo y STEAM en la formación de maestros de educación primaria. Intersecciones Arte y Ciencia, 8(1), 65-76. 10.1387/ausart.21462

Simarro Rodríguez, C y Couso Lagarón, D. (2018). Visiones en educación STEAM: y las mates, ¿qué? Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 81, 49-56. https://www.grao.com/es/producto/visiones-en-educacion-steam-y-las-mates-que-un08193917

Unesco. (2022, 5 de agosto). La educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). https://www.unesco.org/es/gender-equality/education/stem

Villafrades Torres, R. (2018). Educación STEAM: Una reflexión desde la enseñanza de la química, Bucaramanga, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://pledocienciaseberon.wordpress.com/2018/10/04/educacion-steam-una-reflexion-desde-la-ensenanza-de-la-quimica/

Zamorano Escalona, T., García Cartagena, Y. y Reyes González, D. (2018). Educación para el sujeto del siglo XXI: principales características del enfoque STEAM desde la mirada educacional. Contextos: Estudios de humanidades y ciencias sociales, 41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6985006

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.