Orality in higher education. Some notes on the relationship (oral argument - courtesy verbal) from a study conducted at the University of Quindío (Colombia)
PDF (Español (España))

Keywords

Oral argumentation
verbal politeness
first language didactics.

How to Cite

Rodríguez, D. M., & Valencia, L. M. (2012). Orality in higher education. Some notes on the relationship (oral argument - courtesy verbal) from a study conducted at the University of Quindío (Colombia). Praxis, 8(1), 106–117. https://doi.org/10.21676/23897856.37

Abstract

The following article aims to outline a theoretical reflection regarding the oral argumentation skills of a few students of the Universidad del Quindío, with whom progress has been made on an investigation concerning first language didactics. Said process is structured around the establishment of prototypical traits in the participants’ oral argumentative speech, some of the principles of verbal politeness involved in discussions, and the problematic nature of the relation between these factors (oral argumentation – verbal politeness). For this purpose, we divided the text into four excerpts which were dealt with in the following order; description of the work corpus and context of intervention; general observations on the importance of classwork relating to oral language; theoretical framework; and partial results of the process.
https://doi.org/10.21676/23897856.37
PDF (Español (España))

References

Brown, P. & Levinson, S. (1978). “Universal in Language usage: Politeness phenomena”. Questions and politeness: Strategies in social interaction, ed,. E. Goody, Cambridge, Cambridge University press, (56-290).

Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2001). Las cosas el decir. Barcelona: Ariel. Camps, A. (2005). “La lengua oral formal objeto de enseñanza” En Montserrat Santasusana, El discurso oral formal contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas (pp.7 – 9) Barcelona: Graó.

Dolz, J. (1991). “Interlocución y estructura de la argumentación en el diálogo: algunos caminos para una poética del género”. Comunicación, Lenguaje y Educación, Universidad de la Rioja, (23): 17 – 27.

Escandel, M. (1993). Introducción a la pragmática. Madrid: Anthropos.

Fraser, B. (1980). “Conversational mitigation”. Journal of pragmatics, IV(4): (341-350).

Goffman, E. (1981). Forms of talk. Londres: Basil Blackwell.

Gonzales, C. & Lima, P. (2009). “Estrategias de expresión de la evidencialidad en la argumentación oral en sala de clases”. Revista Signos, Pontificia Universidad Católica de Chile, 42(71): 295 – 315.

Haverkate, H. (1994). La cortesía verbal. Estudio pragmalinguístico. Madrid: Gredos.

Hymes, D.l. (1972). “On communicative competente”. Sociolinguistics. Eds. Pride,J.B. y J. Holmes. Londres: Penguin Books. 269-293.

Lauerbach, G. (1989). “We don`t want war, but…`. Speech act schemata and inter-schema-inference transfer”. Journal of Pragmatics, XIII(13): 25-51.

Lugarini, E. (1995). “HABLAR Y ESCUCHAR. Por una didáctica del “saber hablar” y del “saber escuchar”. Revista Signos, Teoría y práctica de la educación. (14): 30 – 51.

Marinkovich, J. (2007). “Las estrategias cognitivo-retóricas y la dimensión dialéctica de la argumentación oral en una clase de lengua castellana y comunicación”. Revista Signos, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, 40(63): 127-146.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lengua Castellana. Lineamientos

Molina, T. (2008). “Los actos directivos, estrategias

reguladoras de la cortesía verbal en el discurso oral académico”. Revista Informe de Investigaciones Educativas, XXII (1): 15 – 28.

Perelman, C. & Olbrechts, L. (1958). Tratado de la argumentación. La nouvelle rhétorique. París: PUF.

Salazar, J. (2008). “Estrategias de cortesía verbal en interacciones argumentativas ocurridas en contexto escolar 1” Alpha, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, (27): 79-92.

Santasusana, M. V. (coord.) (2005) El discurso oral formal contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas. Barcelona: Graó.

Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press.

Van Eemren, F. & Grootendorst, R. (1992). Argumentation, communication and fallacie. A pragmadialectical perspectiva. N. Jersey: L. Erlbaum.

Van Eemren, F. & Grootendorst, R. (2006). Argumentación: análisis, evaluación, presentación. Buenos Aires: Biblos.

Vian, A (2001). “Interlocución y estructura de la argumentación en el diálogo: algunos caminos para una poética del género”. Revista Criticón. Centro virtual Cervantes (81 – 82): 157 – 190.

Zamudio, B.; Rolando, L. & Ascione, A. (2006). “¿Qué se enseña cuando se enseña argumentación?” Revista de los alumnos de Maestría en Análisis del Discurso, FFy FFyL. Universidad de Buenos Aires, (2): 27 – 37.

Downloads

Download data is not yet available.