Contemporary educational realities in the mathematics teacher profile in Colombia
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Professional Training; Teacher Occupational Profile; Math Teacher; Degrees‘Quality Standard; Statute of Teaching Professionalization.

How to Cite

Valbuena-Duarte, S., Porras García, M. E., & Barrios Cogollo, C. F. (2021). Contemporary educational realities in the mathematics teacher profile in Colombia. Praxis, 17(1), 39–54. https://doi.org/10.21676/23897856.3509

Abstract

The professional training of graduates is regulated by the Ministry of National Education in Colombia with regulations in decrees and resolutions. The most recent Resolution 18583 (2017) establishes the criteria to achieve the necessary quality parameters in these academic programs, relevant and incident in the formation of professionals in disciplinary knowledge, specific didactics, and development of experience in educational and pedagogical practice in the discipline. On the other hand, the current Decree 1278 (2002) lists professionals, other than graduates, who can work as mathematics teachers. Therefore, this work investigates the realities and relationships between the quality of education and occupational and training profiles among graduates and other professionals working as mathematics teacher in elementary and middle school in Colombia. For this purpose, the methodology used was based on a concurrent triangular type design, with a mixed approach. The study allowed the identification of difficulties in disciplinary and pedagogical knowledge of the future teacher, in addition to establishing relationships between the profiles of the mathematics teacher and the quality of education according to the Colombian norm. The study is relevant because it is often questioned from the student learning outcomes.
https://doi.org/10.21676/23897856.3509
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Alves, M., P., Cunha, P., Lourenço, A., & Monteiro, A., (2018). Perceção dos professores sobre a avaliação do desempenho docente. Revista Portuguesa de Educação, 31(1), 61-78. https://dx.doi.org/0.21814/rpe.14082

Asociación Iberoamericana de Instituciones de Enseñanza de la Ingeniería [ASIBEI]. (2016). Competencias y Perfil del Ingeniero Iberoamericano Formación de Profesores y Desarrollo Tecnológico e Innovación (1a. ed.). http://asibei.net/documentos/publicaciones/vistas_previas/competencias_perfil_ingeniero_iberoamericano.pdf

Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería [ACOFI]. (2020). Programas de Ingeniería en Colombia. https://www.acofi.edu.co/wp-content/uploads/2020/07/DOC-PPAL-PIC-2020.pdf

Asociación Colombiana de Facultades de Ciencias Básicas [ACOFACIEN]. (2016). Perfiles. http://www.acofacien.org/index.php

Comisión Nacional del Servicio Civil [CNSC]. (2006). Convocatoria a Concurso Público de Méritos para Selección de Docentes y Directivos Docentes del Servicio Educativo Estatal, Convocatoria 6. https://www.cnsc.gov.co/docs/3.3.23.2.1222.pdf.

Contraloría General de la Republica (2014). Política educativa y calidad de la educación básica y media en Colombia. https://www.contraloria.gov.co/documents/20181/465868/Pol%C3%ADtica+educativa+y+calidad+de+la+educaci%C3%B3n+b%C3%A1sica+y+media+en+Colombia+2014.pdf

Creswell, J. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (5ª. ed.). Sage publications.

Decreto 1278 de 2002. (2002, 20 de junio). Ministerio de Educación Nacional. Diario Oficial No. 44840. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1257729

Decreto 2450 de 2015. (2015, 17 de diciembre). Ministerio de Educación Nacional. Diario Oficial. No. 49729. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357048_recurso_1.pdf

Decreto 2035 de 2005. (2005, 17 de junio). Ministerio de Educación Nacional. Diario Oficial No. 45942. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-85830_archivo_pdf.pdf

Decreto 1578 de 2017. (2017, 28 de septiembre). Ministerio de Educación Nacional. Diario Oficial No. 50370. https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201578%20DEL%2028%20DE%20SEPTIEMBRE%20DE%202017.pdf

Decreto 3982 de 2006. (2006, 11 de noviembre). Ministerio de Educación Nacional. Diario Oficial No. 46449. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-112972_ archivo_pdf.pdf

Didriksson, T. A. (2017). Pasi Sahlberg. El cambio educativo en Finlandia ¿Qué puede aprender el mundo? Perfiles educativos, 39(157), 222-227. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000300222&lng=es&tlng=es

Esquea-Gamero, O. (2017). Sentidos de la práctica pedagógica en la formación docente. Caso Facultad de Educación-Universidad Del Atlántico, Praxis, 13(2), 171-180. http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2359

Guzmán, J. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos, 33(spe), 129-141. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500012&lng=es&tlng=es

Infante, R. y Herrera, M. (2005). Hacia la desprofesionalización del magisterio colombiano. Balance de la política educativa durante la década del noventa. En O. Pulido y S. Baquero. (Eds.), Formación de maestros, profesión y trabajo docente (pp. 176-190). Universidad Pedagógica Nacional, FLAPE.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2016). Guía de orientación para el ingreso de directivos docentes, docentes de aula y docentes líderes de apoyo pedagógico al servicio estatal. http://www.fundacionelpc.com/orientacion2.pdf

Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X033007014

Kelle, U., & Buchholtz, N. (2015). The Combination of Qualitative and Quantitative Research Methods in Mathematics Education: A “Mixed Methods” Study on the Development of the Professional Knowledge of Teachers. In: A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping, & N. Presmeg. (Eds.). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Advances in Mathematics Education (pp. 321-361). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_12

Llinares, S., & Clemente, F. (2014). Characteristics of Pre-Service Primary School Teachers’ Configural Reasoning. Mathematical Thinking and Learning, 16(3), 234-250. http://dx.doi.org/10.1080/10986065.2014.921133

Lomelí Vanegas, L. (2019). Educación superior y desarrollo: los desafíos de México. Economía UNAM, 16(47), 3-11. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-952X201 900020000 3&script=sci_abstract

Melgarejo, X. (2013). Gracias, Finlandia. Qué podemos aprender del sistema educativo de más éxito. (7ª. ed.). Plataforma Editorial.

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2013). Sistema Colombiano de Formación de Educadores y Lineamientos de Política (1ª. ed.). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345485_anexo1.pdf

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE%20FINAL_ISBN%20web.pdf

Oonk, W., Verloop, N., & Gravemeije, K. (2019). Analyzing student teachers’ use of theory in their reflections on mathematics teaching practice. Mathematics Education Research Journal. https://doi.org/10.1007/s13394-019-00269-y

Páez, D. A., Muñoz, D. E., Ortiz, T. D. J. C., & Esparza, A. C. M. (2020). Teachers’ reflections on mathematics teaching practices in a vulnerable context. Multi-Science Journal, 3(2), 12-19. https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/multiscience/article/view/1204

Pinilla, A. (2010), El magisterio y la movilización social en el contexto educativo a principios del siglo XXI. Historia y Sociedad, (18), 107-128. http://bdigital.unal.edu.co/26056/1/23586-82213-1-PB.pdf

Programme for International Student Assessment [PISA]. (2016). PISA 2015 Results excellence and equity in education I. OECD https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264266490-en.pdf?expires=1602559605&id=id&accname=guest&checksum=9FCDE947673F2A52EA1963BE8F51449B

Pochulu, M. D. y Rodríguez, M. A. (2016), Introducción. En: M. D. Pochulu, y M. A. Rodríguez (Eds.), Educación matemáticas aportes a la formación docente desde distintos enfoques teóricos (pp. 9-14). Editorial Universitaria de Villa María.

Pochulu, M., Font, V. y Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de la competencia en análisis didáctico de formadores de futuros profesores de matemática a través del diseño de tareas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 19(1), 71-98. http://dx.doi.org/10.12802/relime.13.1913

Quintana-Peña, A. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En A. Quintana Peña y W. Montgomery. (Eds.). Psicología tópicos de actualidad (pp. 65-73). UNMSM.

Resolución 02041 de 2016. (2016, 3 de febrero). Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356982_recurso_1.pdf

Resolución 09317 de 2016. (2016, 6 de mayo). Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357013_recurso_1.pdf

Resolución 15683 de 2016. (2016, 1 de agosto). Ministerio de Educación Nacional. http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/resolucion_15683.PDF

Resolución 18583 de 2017. (2017, 15 de septiembre). Ministerio de Educación Nacional. https://www.usbcali.edu.co/sites/default/files/resolucion_final_18583_de_2017deroga_2041.pdf

Resolución 2769 de 2003. (2003, 13 de noviembre). Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-86414.html?_noredirect=1

Resolución 2773 de 2003. (2003, 13 de noviembre). Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-86417.html?_noredirect=1

Riscanevo, L. y Jiménez, A. (2017). El aprendizaje del profesor de matemáticas como campo investigativo. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 173-196. http://dx.doi.org/10.19053/01227238.6247

Sánchez-Matamoros, G., Fernández, C., & Llinares, S. (2019). Relationships among prospective secondary mathematics teachers` skills of attending, interpreting and responding to students` understanding. Educational Studies in Mathematics, 100, 83-99. http://dx.doi.org/10.1007/s10649-018-9855-y

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf

Tinsley, S., & Sheats, S. (2020). The role of teacher educators and university supervisors to help student teachers reflect: from monological reflection toward dialogical conversation. Journal Reflective Practice International and Multidisciplinary Perspectives, 21(2). 171-182. https://doi.org/10.1080/14623943.2020.1716710

Vaillant, D. (2016). El fortalecimiento del desarrollo profesional docente: una mirada desde Latinoamérica. Journal of Supranational Policies of Education, 5, 5-21. http://dx.doi.org/10.15366/jospoe2016.5

Vanegas, C., Correa, E. y Fuentealba, R. A. (2015). La práctica del profesor de ciencias. Perspectiva Educacional. Formación de profesores, 54(1), 17-34. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.54-Iss.1-Art.303

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.