Using technology to promote reading comprehension in autistic children
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Special needs education; Multimedia Instruction; Learning processes; Teaching; Cognition; Reading Comprehension.

How to Cite

Badillo-Jiménez, V. T., & Iguarán-Jiménez, A. M. (2020). Using technology to promote reading comprehension in autistic children. Praxis, 16(1), 55–63. https://doi.org/10.21676/23897856.3406

Abstract

This article resumes the importance of using an interactive story (TIC) to enhance reading comprehension in autistic persons. The evolutionary development of autistic persons and their characteristics are described in the first part, specifically concerning the cognitive, linguistic, socio-affective and psychomotor development. In the second part, the importance of reading comprehension is approached from different perspectives. The third part focuses on the importance of the technology and how these can be used to support the teaching and learning of autistic persons in the area of literacy. Finally, the relevant conclusions are addressed.
https://doi.org/10.21676/23897856.3406
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

American Psychiatrich Association-DSM-V-TR. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington, DC., United States of America: Sheridn Books, Inc.

Badillo, V. (2011). Förderung des Lesens und Schreibens: Grundlagen, Konzepte und Methoden von PCS-Piktogrammen. Saarbrücken, Alemania: Müller Verlag.

Bernard, V., Sriram, N. y Nakhoda, S. (2001). Enhancing social problem solving in children with autism and normal children through computer-assisted instruction. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(4), 377-384.

Bettelheim, B. y Zelan, K. (1983). Aprender a leer. Barcelona, España: Editorial Grijalbo.

Bolte, S., Feineis, S., Leber, S., Dierks, T., Hubl, D. y Poutska, F. (2002). The development and evaluation of a computer-based program to test and to teach the recognition of facial affect. International Journal of Circumpolar Health, 61(2), 61-68.

Bruner, J. (1994). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid, España: Editorial Alianza.

Cabrera, D. (2007). Generalidades sobre el Autismo. Revista Colombiana de Psiquiatría, 36(1), 208-220.

Callejo, J. (2015). La lectoescritura en los niños Autistas. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/ handle/10234/127726/TFG_2015_CallejoLopezJ.pdf?sequence=1

De Vega, M., Cerrairas, M., Gutiérrez, M. y Alonso, M. (1990). Lectura y Comprensión: una perspectiva cognitiva. Madrid, España: Editorial Alianza.

Díaz Mosquera, E. y Andrade Zúñiga, I. (2015). El trastorno del Espectro Autista (TEA) en la educación regular: estudio realizado en instituciones públicas del Ecuador. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(1), 163-181. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id= 80242935009

Eyre, O., Hughes, R. A., Thapar, A. K., Leibenluft, E., Stringaris, A., Davey Smith, G.,…Thapar, A. (2019). Childhood neurodevelopmental difficulties and risk of adolescent depression: the role of irritability. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 60(8), 866-874.

Ferreiro, E. (1996). La revolución informática y los procesos de lectura y escritura. Revista Latinoamericana de Lectura, 17(4), 23-30.

Frith, U. (1992). El autismo hacia una explicación del enigma. Madrid, España: Alianza Editorial.

Frith, U. (1998). Autismo. Madrid, España: Alianza Editorial.

Gingel, K., Parmar, R. y Sangum, S. (1996). Autism and multiple pituitary deficiency. Developmental Medicine and Child Development, 38(6), 545-553.

Gutiérrez-Ruiz, K. P. (2019). Early characteristics and predictors of clinical severity in Autism Spectrum Disorder. Revista CES Psicología, 12(Issue 2), 12-15.

Hernández, A., Peñafiel, F. y Fernández, M. (2015). Recursos digitales para una educación inclusiva. Implantación de sistemas táctiles y material digital en el alumnado con trastornos del espectro autista. Revista Aprender del Instituto Politécnico Portoalegre, (36), 113-129.

Hetzroni, O. y Tannous, J. (2004). Effects of a computer-based intervention program on the communicative functions of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32(2), 95-113.

Hobson, P. (1995). El autismo y el Desarrollo de la Mente. Madrid, España: Editorial Alianza.

Lozano, J., Ballesta, F., Cerezo, M. y Alcaraz, S. (2013). Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA). Revista Fuentes, (14), 193-208.

Lozano, M, y Merino, R. (2015). Utilización de las TIC’s para desarrollar las habilidades emocionales en alumnado con TEA desde la colaboración escuela-familia-universidad: una experiencia en un aula abierta específica. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), 11(31), 1-16.

Lugo de Usategui, K. (2005). El proceso de lectura de hipertextos: ¿una nueva forma de leer? Educere, 9(30), 365-372.

Luria, A. R. (2000) Conciencia y Lenguaje. (Cuarta Edición). Madrid, España: Visor Editorial.

Moore, D., Cheng, Y., McGrath, P. y Powell, N. (2005). Collaborative virtual environment technology for people with autism. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 20(4), 231-243.

Mulas, F., Ros-Cervera, G., Millá, M., Etcheperaborda, C., Abad, L. y Téllez de Meneses, M. (2010). Modelos de Intervención en niños con autismo. Revista de Neurología, 50(3) 77-84.

Parsons, S., Leonard, A. y Mitchell, C. (2006). Virtual environments for social skills training: Comments from two adolescents with autistic spectrum disorder. Computer and Education, 47(2), 186-206.

Passerino, L. y Santarosa, L. (2008). Autism and digital learning environments: Processes of interaction and mediation. Computer and Education, 51, 385-402.

Perner, L., Frith, U., Leslie, A. y Leekam, S. (1989). Exploration of the autistic child´s theory of mind: knowledge, belief and communication. Child Development, 60(3), 689-700.

Rajendran, G. y Mitchell, P. (2000). Computer mediated interaction in Asperger’s syndrome: The Bubble Dialogue program. Computer and Education, 35, 187-207.

Raposo-Rivas, M. y Salgado-Rodríguez, A. (2015). Estudio sobre la intervención con Software educativo en un caso de TDAH. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(2), 121-138.

Renilla, M., Pedrero, A. y Sánchez, A. (2010). Autism y TIC´S. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 169-177.

Shields, J., Varley, R., Broks, P. y Simpson, A. (1996a). Hemispheric function in developmental language disorders and high-level autism. Developmental Medicine and Child Neurology, 38, 473-486.

Shields, J., Varley, R., Broks, P. y Simpson, A. (1996b). Social Cognition in developmental language disorders and high-level autism. Developmental Medicine and Child Neurology, 38, 487-495.

Silver, M. y Oakes, P. (2001). Evaluation of a new computer intervention to teach people with autism or Asperger syndrome to recognize and predict emotions in others. Autism, 5, 299-316.

Tuedor, M., Franco, F., White, A., Smith, S. y Adams, R. (2019). Testing Literacy Educational Software to Develop Design Guidelines for Children with Autism. International of Disability, Development and Education, 66(1-2), 19-5.

Vacas, S. (2015). Aspectos diferenciales en el desarrollo comunicativo de las personas con autismo. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2), 1-13.

Weisblatt, E. J., Langensiepen, C. S., Cook, B., Dias, C., Plaisted Grant, K., Dhariwal, M.,…Belmonte, M. K. (2019). A Tablet Computer-Assisted Motor and Language Skills Training Program to promote Communication Development in Children with Autism: Development and Pilot study. International Journal of Human-Computer Interaction, 35(8-9), 643-665.

Wing, L. (1997). The autistic spectrum. United States of America: Editorial Lancet.

Wilson, C. E. y Saldaña, D. (2019). No evidence of atypical attentional disengagement in autism: a study across the spectrum. Autism, 23(3), 677-688.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.