Migration, self-identification and religion: the students of the Faculty of Letters and Humans Sciences at San Marcos University
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Self-identification; identity; youth; migration; religion; university.

How to Cite

Angulo-Giraldo, M., Quispe-Díaz, A., & Requena-Calderón, M. (2019). Migration, self-identification and religion: the students of the Faculty of Letters and Humans Sciences at San Marcos University. Praxis, 15(2), 207–221. https://doi.org/10.21676/23897856.3250

Abstract

The present research work aims to recognize the socio-historical characteristics of the students of the Faculty of Letters and Human Sciences of the National University of San Marcos (Peru) in relation to migration processes and the common origin, the self-knowledge of identity and culture (religion, practices and customs). The methodology consisted of respondents based on a survey model performed at the 86th facility indicated above. The main results highlight that Áncash y Junín are the main cities of origin of these students' families, that most of them can be recognized as mestizo, and that 40 % keeps an open rupture with the religious practices preponderant in their families.
https://doi.org/10.21676/23897856.3250
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Adams, N. y Golte, J. (1990). Los caballos de Troya de los invasores: estrategias campesinas en la conquista de la gran Lima. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Angulo, M. (2019). As comologias amazonicas e as narrativas mediáticas. O caso da Rádio Ucamara do povo indígena Kukama Kukamiria (Perú). Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, 14(1), 119-147.

Antezana, J. (1984). La migración interna en el Perú, 1967-1981 (tesis de grado). Centro Latinoamericano de Demografía, Santiago de Chile. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/20764/D-10852.00_es.pdf

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Caracas: Editorial Episteme.

Burga, M. y Paredes, C. (Eds.). (2019). Hijos de inmigrantes. El estudiante sanmarquino de historia. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Canul, E., Fernández, Y., Cruz, M. y Ucan, W. (2008). El papel de la Universidad ante las demandas de los pueblos indígenas, Trace, (53), 36-48.

Castro, M. y Riofrío, G. (1996). La regularización de las barriadas: el caso de Villa El Salvador (Perú). En A. Azuela y F. Tomas (Coords.), El acceso de los pobres al suelo urbano (pp. 45-88). México: Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos. DOI: 10.4000/books.cemca.922

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (1979). Transformaciones rurales en América Latina: ¿desarrollo social o marginación? Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/27897/S7930473_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Comisión de la Verdad y la Reconciliación. (2004). Informe final. Lima. Recuperado de http://www.cverdad.org.pe/ifinal/pdf/TOMO%20V/SECCION%20TERCERA-Los%20Escenarios%20de%20la%20violencia%20(continuacion)/2.%20HISTORIAS%20REPRESENTATIVAS%20DE%20LA%20VIOLENCIA/2.20%20LA%20UNMSM.pdf

Compañía Peruana de Estudios de Mercado y Opinión Pública. (2019). Perú: población 2019. Lima: Compañía Peruana de Estudios de Mercado y Opinión Pública. Recuperado de http://cpi.pe/images/upload/paginaweb/archivo/26/mr_poblacional_peru_201905.pdf

Da Cunha, J. y Rodríguez, J. (2009). Crecimiento urbano y movilidad en América Latina. Revista Latinoamericana de Población, 3(4-5), 27-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3238/323827368003.pdf

De Valderrama, C. (2007). Transnacionalismo. Emergencia y fundamentos de una nueva perspectiva migratoria. Papers, 85, 13-29. Recuperado de http://papers.uab.cat/article/view/V85-blanco

Fontelles, M., Simões, M., Farias, S. y Fontelles, R. (2009). Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, 23(3), 1-8. Recuperado de http://files.bvs.br/upload/S/0101-5907/2009/v23n3/a1967.pdf

Grupo de Análisis para el Desarrollo. (1990). Educación superior en el Perú: datos para el análisis. Lima. Recuperado de http://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/ddt9.pdf

Guanipa, L. (2014). El lenguaje del conocimiento: entre un Gadamer y un Morín. En: L. Leal (Ed.). Disertaciones lingüísticas. Compilado de memorias. I Ciclo de foros sobre lingüística. Santa Ana de Coro, Venezuela: Centro de Estudios Literarios y Lingüísticas “Lydda Franco Farías”.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (1995). Migraciones internas en el Perú. Recuperado de http://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib0018/n00.htm

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2010). II Censo Nacional Universitario 2010. Perú. Características generales. Recuperado de http://censos.inei.gob.pe/ cenaun/redatam_inei/#

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2015). Migraciones internas a nivel departamental. Lima: Organización Internacional para las Migraciones.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2017a). XII Censo de Población, VII de Vivienda y III de Comunidades Indígenas. Sistema de Consulta de Base de Datos. Recuperado de http://censos2017.inei.gob.pe/redatam/

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2017b). La autoidentificación étnica: población indígena y afroperuana. Lima: Instituto Nacional de Estadística e Informática.

Kapstein, P. y Aranda, E. (2014). Las periferias interiores de Lima: localización e identificación de los barrios focos de vulnerabilidad. El caso de San Cosme. Revista INVI, 29(82), 19-62. DOI: 10.4067/S0718-83582014000300002

Lora, M. E. (2012). Las identificaciones y las migraciones indígenas. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 10(2), 156-162.

Lynch, N. (1990). Los jóvenes rojos de San Marcos: el radicalismo universitario de los años setenta. Lima, Perú: Zorro de Abajo.

Marzal, M. (1995). Religión y sociedad peruana del siglo XXI. En G. Portocarrero y M. Válcarcel (Eds.), El Perú frente al siglo XXI (pp. 363-378). Lima: Fondo Editorial de la PUCP.

Matos, J. (1991). Las migraciones campesinas y el proceso de urbanización en el Perú. Recuperado de http://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Las%20migraciones%20campesinas%20y%20el%20proceso%20de%20urbanizacion%20en%20el%20Peru%20Matos%20Mar.pdf

Moctezuma, P. (2006). Los teenek productores de piloncillo de San José Peketzén, Tancanhuitz: la construcción de una identidad étnica en la huasteca potosina. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 27(106), 153-182. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/137/13710606.pdf

Montes, M. (1996). Raça e identidade: entre o espelho, a invenção e a ideología. En L. Schwarcs y R. Queiroz (Eds.), Raça e diversidade (pp. 47-75). São Paulo: EDUSP.

Ramírez, P. y Aguilar, M. (2006). Pensar y habitar la ciudad: afectividad, memoria y significado en el espacio urbano contemporáneo. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Rojas, R. (1999). Souvenirs de la nación (mexicana). Recuperado de http://www.letraslibres.com/mexico/libros/souvenirs-la-nacion-mexicana

Roldán, B. y Scotti, S. (2017). Religiosamente irreligiosos. Ateos, agnósticos y nones en Roma. Estudos de Religião, 31(3), 9-31.

Sabóia, E. (2013). Informe Identidade e Cultura: reflexões sobre auto identificação racial no Brasil. Recuperado de http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2013/03/EvandroFSaboia.pdf

Sassone, S. (2007). Migración, territorio e identidad cultural: construcción de “lugares bolivianos” en la Ciudad de Buenos Aires. Población de Buenos Aires, 4(6), 9-28.

Schkolnik, S (2009). La inclusión del enfoque étnico en los censos de población de América Latina. Santiago de Chile: Organización de las Naciones Unidas.

Segato, R. (2007). La Nación y sus Otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de políticas de identidad. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. (2017). Educación tecnológica y producción: experiencias de articulación de los Institutos de Educación Superior Tecnológica con el sector productivo. Recuperado de http://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/handle/sineace/4085

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2016). Informe bienal sobre la realidad universitaria. Recuperado de http://www.sunedu.gob.pe/informe-bienal-sobre-realidad-universitaria/

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (15 de agosto de 2019). Estado de licenciamiento de las universidades. Recuperado de http://www.sunedu.gob.pe/sibe/

Universidad Nacional Mayor de San Marcos (12 al 18 de noviembre de 2007). El perfil del estudiante sanmarquino. San Marcos al Día, 4-5. Recuperado de http://www.unmsm.edu.pe/sanmarcosaldia/semanarios/150.pdf

Downloads

Download data is not yet available.