The social projection a challenge from the pedagogical attendance
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Vulnerable population; pedagogic attendance; pedagogical practices; reading and writing skills; technology and informatics.

How to Cite

Giraldo-Gómez, O., Zuluaga-Giraldo, J. I., & Naranjo-Gomez, D. (2020). The social projection a challenge from the pedagogical attendance. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033

Abstract

Catholic University of Manizales in coherence with its institutional dream which “works day by day, for integral men and women, leadership’s constructors of a new humanity”, become better the quality of life of vulnerable population, that is why it is presence in Children of the Andes Foundation in Manizales with a group of teachers and teachers in training of Education Faculty to bring pedagogical attendance in areas such as reading and writing and technology and informatics. The exercise is made through different moments that ensure pedagogical practices at a high social level. In this way, there are developed reading and writing skills through different strategies and at the same time the appropriate used of different technological tools, which gives consequently a better academic and social performance of Children of the Andes population.
https://doi.org/10.21676/23897856.3033
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Andrade, H. y Maestre, G. (2008). Acompañamiento educativo en el proceso de apropiación de la Tecnología de la Información por comunidades colombianas: Proyecto Computadores para Educar. En A. J. Mendes (Presidencia), Formación de profesores en la utilización educativa de las TIC's. Ponencia llevada a cabo en el IX Congreso Iberoamericano de informática educativa. Red Iberoamericana de Informática Educativa, Caracas, Venezuela.

Area Moreira, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Revista de Investigación en la Escuela, (64), 5-17.

Caballo, M. B. y Gradaílle, R. (2008). La educación social como práctica mediadora en las relaciones escuela-comunidad local. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, (15), 45-56.

Cabero, J. (2001). Tecnología educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós Ibérica.

Castro Ferrer, J. M. (1998). Despertar a la libertad: la pedagogía espiritual de Tony de Mello. Santander: Editorial Sal Terrae.

Fundación Niños de Los Andes. (2016). Fundación Niños de Los Andes. Recuperado de http://www.ninandes.org/ htmls/institucional_quienes.htm

Henao Álvarez, O. (1993). El aula escolar del futuro. Revista Educación y Pedagogía, (8-9), 87-96.

Howard Brandt, L. y Stephens Taylor, G. (2018). La aceleración del aprendizaje como estrategia de formación académica integral en estudiantes de extraedad (tesis de maestría). Universidad de la Costa, San Andrés Islas, Colombia.

Juliao Vargas, C. G. (2014). Pedagogía praxeológica y social: hacia otra educación. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-Centro de Pensamiento Humano y Social.

Leal, A. Z. (2006). El concepto pedagogía en Philippe Meirieu. Un modelo, un concepto y unas categorías para su comprensión. Revista Educación y Pedagogía, 18(44), 33-50.

Lucio, A. (1989). Educación y pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones. Revista de la Universidad de la Salle, (17), 35-46.

López Noguero, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria (Vol. 9). Madrid, España: Narcea Ediciones.

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual operativo: modelo aceleración del aprendizaje. 2.a ed. Bogota, Colombia. Recuperado de http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Aceleracion_del_Aprendizaje/Guia_del_docente/Manual%20Operativo.pdf

Ruiz Torres, M. Z., Restrepo Valencia, L. P. y Zuluaga Giraldo, J. I. (2018). Percepción del desempeño profesional, académico y social de la práctica pedagógica investigativa: una experiencia de la Universidad Católica de Manizales-UCM. Prácticum, 3(2), 22-40.

Sáez López, J. M. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Revista Docencia e Investigación, (20), 183-204.

Semana. (14 de junio de 2011). Jorge Luis Borges en 25 frases. Recuperado de https://www.semana.com/entretenimiento/articulo/jorge-luis-borges-25-frases/241343-3

Trejo, C. (2014). Pedagogía contemporánea. Recuperado de http://www.academia.edu/22352032/PEDAGOG%C3%8DA_CONTEMPOR%C3%81NEA

Universidad Católica de Manizales. (2018). Proyecto Educativo Universitario. Manizales: Centro Editorial UCM.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Praxis

Downloads

Download data is not yet available.