Pedagogical strategies as a tool to transform the financial praxis
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Educational strategies; financial policy; Induction; Self-learning; socialization; educational objectives.

How to Cite

Brito Amaya, M. J. (2019). Pedagogical strategies as a tool to transform the financial praxis. Praxis, 15(2), 177–192. https://doi.org/10.21676/23897856.2987

Abstract

We carried out in 2016-2017 a research at the Familiar Compensation fund of the Guajira, about resignification of the financial management, placing emphasis on the applicability of the financial policies and their impact on the organizational economic results. We claimed that the focus of the inquiry was proposing pedagogical strategies on the socialization of the financial policies, as tools to improve the financial management of Comfaguajira. It was implemented the investigation method - action - participation and it was applied instruments were direct observation, surveys, in-depth interviews, discussion in small groups and discussion among larger groups where we seek to modify the financial policies. In this research participated 40 employees. As result, we found out some failures in the lack of knowledge about the financial policies and accountants; and on behalf of the officials, the need of improvement or reconsidering the financial policies and their socialization, the need of pedagogical strategies in processes or procedures to obtain a greater understanding about the financial policies.
https://doi.org/10.21676/23897856.2987
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Alles, M. (2004). Diccionario de Comportamientos. Gestion por competencias. Buenos Aires: Granica S.A.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Mexico: Trillas.

Beltrán Llera, J. A. (Coord.). (2002). Enciclopedia de pedagogía. Madrid, España: Espasa - Universidad Camilo Jose Cela.

Briceño Moreno, M. D. (2008). El escrito científico en la universidad: propuesta de estrategias pedagógicas. Educación y Educadores, 11(2), 107-118.

Chiavenato, I. (2001). Administración de Recursos Humanos. Bogotá, Colombia: Mc Graw Hill.

Delfín Pozos, F. L. y Acosta Márquez, M. P. (2016). Importancia y análisis del desarrollo empresarial. Revista científica Pensamiento y Gestión, (40), 184-202.

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, (16), 220-236.

García, M. (2009). Los macro-procesos: un nuevo enfoque en el estudio de la gestión humana. Pensamiento y Gestion, (27), 162-200. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/646/64612782006.pdf

Gutiérrez, M. (2011). Influencia de las Herramientas Pedagógicas en el Proceso de Enseñanza del Inglés. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/modules/facultadeducacion/item.php?itemid=51

Herrera Capita, A. M. (2009). Las estrategias de aprendizaje. Innovación y Experiencias Educativas, (16), 1-23. Recuperado de http://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_16/ANGELA%20MARIA_HERRERA_2.pdf

Kohler Herrera, J. (2005). Importancia de las estrategias de enseñanzas y el plan curricular. Liberabit, 11(11), 25-34.

López Garza, P. (1997). El rol del factor humano ante la administración del cambio rápido. Gestion y Estrategia Departamento de Administración, (11-12), 151-156.

Malaga Villegas, S. G. (2016). Educación comparada internacional y nacional. Perfiles educativos, 38(152), 220-224. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000200220&lng=es&tlng=es

Mallar, M. A. (2010). La gestión por procesos: un enfoque de gestión eficiente. Visión de Futuro, 13(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3579/357935475004

Malta Luna, J. (2002). Economia de la Educación: Gestión Financiera de Proyectos Educativos. Tegucigalpa: Ideas Litograficas.

Martínez, L. (1999). Los Recursos Humanos: Pasos para elaborar un manual de socialización. Acta Academica, (24), 61-64. Recuperado de http://www.ucla.edu.ve/dac/Departamentos/AdmRecHumNV/Material/Unidad%20V%20Proceso%20de%20Provisi%F3n%20de%20rrhh/TIPS%20BUSCAR%20EMPLEO/Pasos%20para%20elaborar%20manual%20de%20socializaci%F3n.doc

Matos Navas, R. E., Arias Aragones, F. J. y Caraballo Payares, A. M. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: estrategia pedagógica en la enseñanza de las matemáticas. Méthodos, 13(13), 26-38. Recuperado de http://openjournalsys.colmayorbolivar.edu.co/index.php/Methodos/article/view/12/30

Medina, M. (14 de mayo de 2012). Política organizacional. Concepto y esquema en la empresa. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/politica-organizacional-concepto-y-esquema-en-la-empresa

Miras, M. (1993). Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos: los conocimientos previos. En I. Solé i Gallart, E. Martín Ortega, A. Zabala Vidiella, T. Mauri Majós, M. Miras, J. Onrubia Goñi, C. Coll Salvador (Coords.), El constructivismo en el aula (pp. 47-63). Barcelona, España: Graó.

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (1999). Las estrategias de aprendizaje: ¿Qué son? ¿Cómo se enmarcan en el currículum? En C. Monereo (Coord.), Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje (pp. 7-44). Barcelona, España: Graó.

Monje Alvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa guía didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana.

Montenegro Velandia, W., Cano Arroyave, A. M., Toro Jaramillo, I. D., Arango Benjumea, J. J., Montoya Agudelo, C. A., Vahos Correa, J. E., ... Coronado Rios, B. (2016). Estrategias y metodologías didácticas, una mirada desde su aplicación en los programas de Administración. Educación y Educadores, 19(2), 205-220.

Ortiz Ocaña, A. (2015). Enfoques y Métodos de Investigación en las Ciencias Sociales y Humanas. Colombia: Ediciones de la U.

Picardo, O., Balmore, R. y Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de Ciencias de la Educación. San Salvador, El Salvador: Centro de Investigación Educativa, Colegio García Flamenco.

Ramírez, G. (6 de junio de 2008). Aprendizaje organizacional y desarrollo organizacional. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/aprendizaje-organizacional-desarrollo-organizacional

Sáez, A. (02 de julio de 2015). Pedagogía Net. La importancia del cambio de paradigma en la educación. Recuperado de http://auropedagogia.blogspot.com/2015/07/la-importancia-del-cambio-de-paradigma.html

Sacristán Lucas, A. (1987). En torno al Currículo Oculto. Revista del Centro Asociado de la UNED, (7), 29-36.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los Métodos de Investigación. La Búsqueda de Significados. Barcelona, Buenos Aires, Mexico: Editorial Paidós.

Vázquez, A. (01 de enero de 2000). Políticas de la Empresa: ¿Para qué sirve? Estrucplan. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://estrucplan.com.ar/articulos/politicas-de-la-empresa-para-que-sirven/

Downloads

Download data is not yet available.