Exploration of conceptions about writing for the design of an online writing center in high education
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Academic Literacy; Online Writing Center (OWC); High Education; Academic Writing; Academic Reading.

How to Cite

Calle-Álvarez, G. Y. (2019). Exploration of conceptions about writing for the design of an online writing center in high education. Praxis, 15(1), 25–40. https://doi.org/10.21676/23897856.2982

Abstract

The present work presents the results of a research regarding the conceptions on academic writing of the students and teachers of two institutions of high education that contributed to the decisions that were made when designing a Digital Writing Center. The case study method was used, and an inquiry questionnaire was applied to students and teachers of a public educational institution, as well as a private one. The information was registered in a database and an analysis was made from the categories that emerged. Results showed students have an idea of writing from the grammar and teachers from the textual. The conclusions suggest that the way academic writing is perceived within the institutions is important when thinking about designing a Digital Writing Center specific to the context where it will work.  
https://doi.org/10.21676/23897856.2982
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aponte Rivera, S. A. y Cruz Torres, L. C. (2015). Más allá de las líneas de la revista escolar (Trabajo de maestría). Recuperado de http://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/549/Mas%20alla%20de%20las%20lineas%20de%20la%20revista%20escolar.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2016). Escribir a través del Currículum. Una guía de referencia. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/4030/Bazerman%20et%20al%20_2016_Escribir%20a%20traves%20de%20Curriculum.pdf?sequence=8&isAllowed=y

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. The Journal of the Legal Writing Institute, 2(6).

Calle Álvarez, G. Y. (2014). Las habilidades del pensamiento crítico durante la escritura digital en un ambiente de aprendizaje apoyado por herramientas de la web 2.0. Encuentros, 12(1), 27-45. Recuperado de http://repositorio.uac.edu.co/jspui/bitstream/11619/1442/1/Las%20habilidades%20del%20pensamiento%20cr%C3%ADtico%20durante%20la%20escritura.pdf

Cano, F. y Finocchio, A. M. (2006). Lenguaje y escritura desde la escuela. Caracas: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC, UNESCO). Recuperado de http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/554/81.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chaverra Fernández, D. I. (2012). Las habilidades metacognitivas en la escritura digital. Revista Lasallista de Investigación, 8(2), 104-111. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Dora_Chaverra-Fernandez/publication/262457501_Metacognitive_skills_in_digital_writing/links/555b318b08ae6fd2d829a8b6.pdf

Cuervo, C. y Flórez, R. (2004). El lenguaje en la educación. En R. Flórez. (Ed.), El lenguaje en la educación. Una perspectiva fonoaudiológica (pp. 13-26). Bogotá: Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia.

Del Milagro Plaza, M. (2010). Una experiencia de escritura académica en la Escuela Media. En V. M. Castel y L. Cubo de Severino. (Eds.), La renovación de la palabra en el bicentenario de la Argentina. Los colores de la mirada lingüística (pp. 1043-1048). Mendoza: Editorial FFyL, UNCuyo.

Fernández, G. y Carlino, P. (2010). ¿En qué se diferencian las prácticas de lectura y escritura de la universidad y las de la escuela secundaria? Lectura y Vida, 31(3), 6-19. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/216.pdf

Fernández-Cárdenas, J. M. y Piña-Gómez, L. (2014). El oficio del escritor académico: un portal para promover el uso de la lengua escrita como práctica social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 187-212. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100009

Flower, L. y Hayes, J. R. (1981) A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387. Doi: 10.2307/356600

Hayes, J. R. (2006). New directions in writing theory. En C. A. MacArthur, S. Graham y J. Fitzgerald. (Eds.), Handbook of Writing Research (pp. 28-40). Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/3315/c7aa855cc05cf3889daa8f6a6a2e4740531c.pdf

Henao Álvarez, O. y Ramírez Salazar, D. A. (2006). Impacto de una experiencia de producción textual mediada por tecnologías de información y comunicación en las nociones sobre el valor epistémico de la escritura. Revista Educación y Pedagogía, 18(46), 223-238. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/6959

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, R. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a edición). México: McGraw-Hill.

Holtz, E. V. (2014). Mode, Method, and Medium: The Affordance of Online Tutorials in the Writing Center (Tesis de pregrado). Recuperado http://digitalcommons.uconn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1352&context=srhonors_theses

Kirchoff, J. (2013). Writing Centers as Literacy Sponsors in the 21st Century: Investigating Multiliteracy Center Theory and Practice (Tesis de doctorado). Recuperado de https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=bgsu1352215261&disposition=inline

Ley 115 (1994). Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Colombia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Meneses Copete, Y. (2014). Oralidad, escritura y producción de conocimiento: comunidades de “pensamiento oral”, el lugar de los etnoeducadores y la etnoeducación. Praxis, 10(1), 119-133. Doi: 10.21676/23897856.1364

Molina-Natera, V. (2012). Escritura a través del currículo en Colombia: situación actual y desafíos. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 5(10), 93-108. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/magis/article/view/4167

Molina-Natera, V. (2015). Estudio de caso: Centro de Escritura Javeriano PUJ Cali. En V. Molina-Natera. (Ed.), Panorama de los centros y programas de escritura en Latinoamérica (pp. 276-311). Cali: Pontificia Universidad Javeriana.

Ramos, A. I., Herrera, J. A. y Ramírez, M. S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Comunicar, 17(34), 201-209. Doi: 10.3916/C34-2010-03-20

Rodríguez, Y. E., Muñoz, J. y Ángel, D. M. (2015). Desarrollo producción textual en estudiantes educación media técnica. Propuesta: taller de escritores. Amazonia Investiga, 4(6), 6-17. Recuperado de http://www.udla.edu.co/revistas/index.php/amazonia-investiga/article/viewFile/356/pdf

Ruiz, J. I. (2012). Historias de vida. En J. I. Ruiz. (Ed.), Metodología de la investigación cualitativa (pp. 267-313). Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Sánchez-Rosete, L. (2012). Currículum y escritura digital. En M. Estebanell Minguell, P. Cornellà Canals y D. Codina Regàs. (Eds.), XX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (pp. 128-133). Girona, España. Recuperado de http://gretice.udg.edu/jute2012/papers/70.pdf

Sawaya, S. M. y Cuesta, C. (Coord.) (2016). Lectura y escritura como prácticas culturales. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de la Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/51910/Documento_completo__.pdf?sequence=1

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudios de caso. Madrid: Ediciones Morata.

Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Londres: Sage.

Tchudi, S. N. y Yates, J. (1983). Teaching Writing in the Content Areas: Senior High School. Washington D. C.: National Education Association Professional Library. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED232212.pdf

Torres Soler, F. J. (2013). “Kukuguagua”: propuesta de un programa de lectura digital desde la biblioteca escolar del Centro Educativo Palermo Sur de la localidad Rafael Uribe Uribe (Tesis de pregrado). Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/15196/TorresSolerFrancyJasmin2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Villalón, R. y Mateos, M. (2009). Concepciones del alumnado de secundaria y universidad sobre la escritura académica. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 219-232. Doi: 10.1174/021037009788001761

Werner, C. L. (2013). Constructing student learning through faculty development: Writing experts, writing centers, and faculty resources. CEA Forum, 42(2), 79-92. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1018288.pdf

Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Beverly Hills, CA: Sage Publishing.

Young, A. (2006). Teaching Writing Across the Curriculum. Nueva Jersey: Pearson Prentice Hall.

Downloads

Download data is not yet available.