Sustainability and education in the area of technology and informatics
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education; Sustainability; WEEE; Technology and Informatic; Contamination.

How to Cite

Torres Oliveros, S. A., Salcedo Ospino, J., & Bustamante Meza, L. (2018). Sustainability and education in the area of technology and informatics. Praxis, 14(2), 253–263. https://doi.org/10.21676/23897856.2886

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the level of knowledge of sustainability the students of Licenciature of Informatic of Universidad del Magdalena have, and their responsibility in promoting proper management of WEEE. The fact that technological advances are only regarded because of their benefits and innovation is concerning. The consequences of these developments are not often considered, such as the waste they generate, which is made up of both valuable and potentially dangerous materials. Among the main theoretical references considered in this text are the SDG of UNESCO, the technical guidelines for proper management of WEEE, the Green Book of Colciencias, which promote the development of competencies in sustainability as a cross-cutting issue in all educational levels. The reflections presented here arise from a descriptive research whose population were students of the course Fundamentals of Programming during 2018, They were the subject of a pilot test in which it was determined that they are in a stage of incipient development regarding sustainability competences and proper management of WEEE. Various actions were taken in order to achieve sustainable goals and complement their comprehensive training, by including contents related to key aspects of sustainability and proper handling of WEEE.
https://doi.org/10.21676/23897856.2886
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Blanco-Portela, N. y Benayas, J. (2017). Formación para la sostenibilidad en las universidades latinoamericanas: análisis de resultados del proyecto RISU. Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, Extra, 3155-3162. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337036/427906

Brown, M. (2017). Educación para el desarrollo sostenible. Quito, Ecuador: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/quito/education/educacion-para-el-desarrollo-sostenible/

Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial de la República de Colombia. (2010). Lineamientos técnicos para el manejo de residuos de aparatos eléctricos y electrónicos. Recuperado de http://www.residuoselectronicos.net/wp-content/uploads/2012/03/Guia_RAEE_MADS_2011-reducida.pdf
Minguet, P., Ull, M., Piñero, A. y Martínez-Agut, M. (2014). La sostenibilidad en la formación universitaria: desafíos y oportunidades. Educación XX1, 17(1), 133-158. doi: 10.5944/educxx1.17.1.10708

Minguet, P. A. y Solís, A. U. (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de la Universidad. Revista de Educación, (1), 219-237.

Murga-Menoyo, M. Á. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. doi:10.14516/fde.2015.013.019.004

Nava, D., Seijo, C. y Mier, C. (2014). Inteligencias múltiples: característica congruente del liderazgo ético en entidades financieras. Praxis, 10, 91-99. doi:10.21676/23897856.1361.

Pita-Morales, L. A. (2016). Línea de tiempo: educación ambiental en Colombia. Praxis, 12, 118-125. doi:10.21676/23897856.1853

PNUD. (2017). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Nueva York, USA: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de: https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Sáenz Zapata, O., Plata Rangel, Á. M., Holguín Aguirre, M. T., Mora Penagos, W. M. y Blanco Portela, N. (2017). Institucionalización del compromiso ambiental de las universidades colombianas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17, 189-208. doi:10.22518/16578953.908

Tang, Q. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje; 2017. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423/PDF/252423spa.pdf.multi

UNESCO. (2018). ¿Qué es la Educación para el Desarrollo Sostenible?. Nueva York, USA: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultural. Recuperado de https://es.unesco.org/themes/educacion-desarrollo-sostenible/comprender-EDS

Vélez, M., Chavarro, A., Hernandez, A., Niño, A., Tovar, G. y Montenegro, I. (2018). Libro Verde 2030 Política de ciencia e innovación para el Desarrollo Sostenible en Colombia. Recuperado de http://www.apropiate.colciencias.gov.co/sites/default/files/2018-08/libro_verde.pdf

Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 25-43.

Downloads

Download data is not yet available.