Holistic model of pedagogical management for comprehensive training, at the University of Pamplona: Analysis of an experience
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Model; Holistic; Training; Integral; Pedagogy; Mediator.

How to Cite

Bracho-Pérez, K. J. (2018). Holistic model of pedagogical management for comprehensive training, at the University of Pamplona: Analysis of an experience. Praxis, 14(2), 205–214. https://doi.org/10.21676/23897856.2672

Abstract

The article is the product of a pedagogical practice developed as an experience in the Children's Pedagogy Program, Villa del Rosario campus and Regional Center for Distance Education - (CREAD) Cúcuta extension. This analysis was carried out qualitatively, highlighting the innovation process, the benefits of the model and the relevance of strengthening the constructivist critical partner approach of the institution; sustained within the theoretical thinking that instructs, that true education is practical, reflective, and is accompanied by the action of the thinking and critical individual, who reflects on the need that faces and on the world to achieve transformation. Focused on the respect of freedom, autonomy and the moral of man, without forgetting his nature, interaction, commitment and vital space. The praxis served as an application exercise for the project involving teachers and students; The study belongs to the Pedagogical Research group, attached to the Faculty of Education of the University of Pamplona. It was concluded that the model allows the student to develop freely and spontaneously; is able to express their concerns and thoughts, act in a positive and harmonious way, openly comment on their growth during the development in the courses or on some specific learning achieved.
https://doi.org/10.21676/23897856.2672
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arredondo, A. y Parada, I. (2010). La gestión del conocimiento en las empresas de financiamiento para la salud pública. Texas, México: Instituto Nacional de Salud Pública.

Brown, P. y Levinson, S. (1987). Politeness. Some universals in language usage. New York, Estados Unidos: University Press.

Carruyo, N. (2014). Generación de Conocimiento como Herramienta de la Autonomía Investigativa del Sujeto Investigador en Universidades Privadas (Tesis de Doctorado). Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.

Cuadros, Z. (2016). Repensar la Formación. Bogotá, Colombia: Uniediciones.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía: Saberes necesarios a la práctica educativa., Paz y Terra, Colección Lectura.

Gil, J. y Padilla, Mª. (2009). La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje. Educación XX1, (12), 43-65.

Harrington, J. (1992). Mejoramiento de los procesos de la empresa. Bogotá, Colombia: Mc. Graw Hill.

Maturana, H. (1996). El sentido de lo Humano. Santiago de Chile, Chile: Dolmen.

Mora, J. y Martín, M. (2007). La concepción de la inteligencia en los planteamientos de Gardner (1983) y Sternberg (1985) como desarrollos teóricos precursores de la noción de inteligencia emocional. Historia de la Psicología, 28(4), 67-92.

Morín, E. (2000). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona, España: Gedisa.

O'Byrne, C. (1960). Laboratorio Vivencial: Una Nueva Estrategia Docente. Escuela de Administración de Negocios, (11), 67-74.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1999). Conferencia mundial sobre la Educación Superior-Visión y acción. Tomo I. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

Orozco, L. (2002). La formación integral como base para definir estrategias de un pensamiento lúcido y pertinente. Debates, (32), 26-38.

Papa, F. (2015). Carta Encíclica Laudato Si’ “El Cuidado de la Casa Común”. Vaticano, Roma: San Pablo.

Pascal, B. (1981). Pensamientos. Madrid, España: Espasa-Calpe.

Roo, F. (2012). La formación de niñas, niños y adolescentes en el área de recreación en los liceos bolivarianos. (Tesis de Maestría). Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela.

Downloads

Download data is not yet available.